‼️kalau taknak keliru mohon jangan skip part ni walaupun membosankan.
𝓔𝓿𝓲𝓵𝓼𝔂𝓪𝔃
Amaya menggigit kuku. Dia memandang rumah keluarga Elisa.
Dia kembali teringat perbualan Emir minggu lepas.
Flashback
"Aku rasa kak Elis hilang ingatan."
"What?!" Jerit Amaya dan Amirul.
"Awak biar betul?!"
Emir mengangguk. "Betul, aku ada tanya pasal korang and abang Am. But dia langsung tak kenal."
Amaya ternganga.
Amirul memandang Emir. "How about her family? Dia ingat?"
Emir mengangguk."is that true, ibu dia nama Luna and ayah dia nama Eliq?"
Amirul dan Amaya mengangguk.
Amaya berkerut dahi. "Kenapa ibu, ayah kak Elis tak cerita tentang abang? Diorang dah bertunang kut."
Amirul mengangguk setuju.
Emir pula hanya mengangkat bahunya.
End flashback.
Amaya keluar dari keretanya. Dia menekan loceng.
"Ye siapa?"
"Boleh saya jumpa puan Luna dan Encik Eliq?"
"Kejap ya."
Amaya menunggu dengan gugup. Entah apa yang merasuk dia sampai buat kerja gila datang rumah keluarga tunang Amzar.
"Cik?"
"Hah ye?"
"Cik boleh masuk."
Pagar terbuka. Amaya masuk kedalam. Dia menahan gugup. Usai sampai didepan pintu dia menekan loceng.
Pintu terbuka.
Luna terkedu melihat adik kepada tunang anaknya. Laju dia ingin menutup pintu.
Amaya terbuka. "Kejap aunty! Please dengar apa yang saya nak cakap! Saya merayu sangat!"
"Balik Amaya. Keluarga kamu cuma membawa bahaya kepada Elisa."
Amaya keliru. "Apa maksud aunty?"
"Jangan datang sini Amaya. Balik je. Aunty merayu dekat kamu."
"Aunty saya tak tahu kenapa aunty cakap macam tu. Tapi aunty jangan risau sebab aunty berurusan dengan polis. Sebarang bahaya akan dipantau tunang saya. Dia polis. Jadi saya minta aunty bertenang. Percaya cakap saya, keluarga aunty akan selamat." Pujuk Amaya, lantak lah dia guna Emir sebagai kambing hitam.
Luna berhenti menolak pintu. Dia mengeluh.
"Masuk."
Amaya mengeluh lega. Dia masuk kedalam rumah.
Eliq terkejut melihat Amaya. "Luna kenapa awak bawa dia masuk?"
"Dia cakap tunang dia polis. Lagipun saya tak tahanlah hidup dengan rasa terancam macam ni. Saya pun nak rasa bebas tanpa rasa takut."
Amaya berkerut. Terancam?
"Duduk Maya." Pelawa Luna.
Amaya mengangguk. Dia duduk di sofa.
"Ada apa sampai kamu datang sini?" Tanya Eliq.
"Macam ni uncle, saya dapat tahu yang kak Elis masih hidup so saya suruh tunang saya siasat hal sebenar. Dan dia dapati yang kak Elis hilang ingatan. Jadi boleh saya tahu, kenapa boleh jadi sampai macam ni? Mayat siapa yang ditanam? Kenapa kak Elis hilang ingatan? Dan kenapa aunty, uncle tak beritahu kak Elis pasal tunang dia?" Soal Amaya bertalu-talu.
Eliq dan Luna terdiam.
Amaya menggenggam tangan Luna. "Aunty jangan risau. Saya minta aunty dan uncle beri kerja sama. Sampai bila aunty sekeluarga nak hidup dalam bahaya macam ni? Aunty tak kesian ke dekat kak Elis yang seperti terperangkap dalam hidup yang tak jelas tujuannya. Cuba cerita dekat saya kenapa aunty dan uncle bertindak macam ni? Jangan risau, kak Elis akan selamat dalam pemerhatian tunang saya. Dia polis, remember?"
Luna mengeluh, dia memandang Eliq. Eliq mengangguk.
"Sebenarnya, sebelum Elisa accident, dia dah terima surat ancaman dari seseorang. Pemilik surat tu memberi amaran, kalau tak putuskan pertunangan dengan Amzar, Elisa dalam bahaya. Tapi Elisa buat tak tahu. Sampai lah pemilik tu kotakan kata-kata dia. Dia langgar Elisa dengan lori. Tapi syukur, ada orang yang selamatkan Elisa tapi malang dia tak terselamat."
"Jadi maksudnya...." Amaya memandang Luna.
"Ye, jasad yang hancur tu penyelamat Elisa dan bukannya Elisa. Kebetulan penyelamat tu anak yatim dan tiada ahli keluarga jadi kami gunakan dia untuk mengaburi kamu sekeluarga." Sambung Eliq.
"But apa jadi dengan kak Elis?"
"Dia tertolak masuk kedalam gaung. Mengambil masa berhari-hari untuk temukan dia. Bila kami dengar abang kamu nak buat dna untuk jasad, kami terus minta tolong dokter rahsiakan dan gunakan dna Elisa. Mula-mula dokter enggan tapi bila kami merayu dia setuju." Eliq mengeluh.
"Kami sekeluarga minta maaf Amaya. Lepas Elisa dijumpai, dia koma dan dikabarkan hilang ingatan. Disebabkan kami taknak Elisa dalam bahaya jadi kami langsung tak beritahu perihal kamu sekeluarga kepada Elisa. Sebab dia masih memerhati kami." Eliq menunduk.
"Dia?"
Eliq mengangguk. "Lelaki yang obses dengan Elisa."
"Maksud uncle, anas?" Tanya Amaya untuk kepastian.
Luna memandang Amaya terkejut. "Macam mana kamu tahu?"
"Actually abang pernah kena dengan Anas. Dia upah orang untuk bunuh abang, tapi tak berjaya. Abang pun tahu Anas yang buat tapi disebabkan tiada bukti so, dibiarkan berlalu begitu saja. "
"Dasar jantan tak guna!" Dengus Eliq.
Amaya tersenyum kelat. Tiba-tiba dia terfikir sesuatu.
"Ermm.. Aunty ada simpan lagi tak surat amaran yang kak Elis dapat tu?"
"Aunty tak tahu la ada ke tak. Nanti aunty cuba cari."
Amaya mengangguk. "Terima kasih aunty. Saya yakin jantan tu kena tangkap. Tunang saya tengah siasat ulang kes ni. Dan saya nak minta tolong dengan aunty, tolong pulihkan ingatan kak Elis. Saya merayu sangat, saya kesian dekat abang, dah 6 tahun berlalu tapi dia masih tak boleh lupakan kak elis. Lepas dia tahu kak Elis hidup, dia langsung tak keluar dari bilik."
Luna memandang Eliq. Mereka berdua mengeluh.
"Kami cuba. Terima kasih tolong aunty sekeluarga." Luna menggenggam tangan Amaya.
Amaya tersenyum. "Saya buat ni untuk abang dan kak Elis. Diorang layak untuk bahagia."
.
.
.Tbc
YOU ARE READING
SEPERATE LOVE ║C
Romance"𝐈 𝐬𝐭𝐢𝐥𝐥 𝐚𝐧𝐝 𝐚𝐥𝐰𝐚𝐲𝐬 𝐥𝐨𝐯𝐞 𝐲𝐨𝐮" 𝐄𝐦𝐢𝐫 𝐇𝐚𝐫𝐢𝐭𝐡 𝖋𝖙 𝐀𝐦𝐚𝐲𝐚 𝐕𝐞𝐫𝐞𝐧𝐚 -𝐈𝐟 𝐭𝐰𝐨 𝐩𝐞𝐨𝐩𝐥𝐞 𝐚𝐫𝐞 𝐦𝐞𝐚𝐧𝐭 𝐭𝐨 𝐛𝐞 𝐭𝐨𝐠𝐞𝐭𝐡𝐞𝐫, 𝐭𝐡𝐞𝐲 𝐰𝐢𝐥𝐥 𝐞𝐯𝐞𝐧𝐭𝐮𝐚𝐥𝐥𝐲 𝐟𝐢𝐧𝐝 𝐭𝐡𝐞𝐢𝐫 𝐰𝐚𝐲 𝐛𝐚𝐜𝐤...