Amaya melihat lebamnya yang hampir hilang. Dia berdecit.
"Rosak muka aku! Dasar jantan tak guna! Menyesal aku pernah berkawan dengan kau! Semua jantan memang tak berguna!"
Amaya mencapai foundation. Dia memakainya agar lebamnya tidak kelihatan.
Amaya melihat buat kali terakhir. Bagus! Tak nampak sangat.
Dia mencapai sling bag-nya dan terus keluar dari bilik. Amaya menutup lampu di seluruh rumahnya sebelum mencapai kunci kereta dan keluar dari rumah.
Amaya mengunci pintu rumahnya. Dia kemudian mengambil kasut tumit tinggginya.
Amaya masuk kedalam kereta. Dia menghidupkan enjin kereta sebelum kereta dia meluncur di atas jalan.
Mengambil masa selama 20 minit untuk dia sampai ke tempat kerjanya. Amaya turun dari kereta. Dia melihat jam.
"Oh shit! Lambat dah ni!" Amaya berlari dengan terburu-buru. Walaupun bosnya merupakan sepupu sendiri tapi kerja kena professional.
Dia berlari tanpa memerhatikan langkahnya. Tiba-tiba dia terpijak batu besar dan hampir terjatuh.
"Argh!" Amaya memejamkan mata. Beberapa saat kemudian dia merasa pelik. Aik! Asal tak rasa pape ni?
Amaya mencelikkan sebelah matanya. Membulat matanya melihat wajah Emir yang memandang kosong kearahnya.
Amaya terus menolak Emir dan berdiri dengan betul.
"Thanks" ucap Amaya dingin. Dia ingin melanjutkan langkahnya tapi terhenti bila terasa pelik.
Amaya melihat heel-nya. Dia berdecit.
Amaya mencabut kasar heel-nya dan melempar sebarangan. Bodoh! Masa ni la tumit dia nak patah!
Walaupun berkaki ayam dia tetap melangkah. Lantaklah orang nak anggap dia orang gila pun. Yang penting dia taknak berlama-lama dengan Emir.
"Arhh! Eh apa ni?! Lepaslah!" Amaya meronta-ronta di pangkuan Emir.
"Diam! Berkaki ayam pun masih nak degil!" Tegas Emir.
Amaya mendengus. "Kalau awak tak muncul takkan jadi macam ni lah!"
"Kalau aku tak muncul kau dah jatuh macam nangka busuk. Bersyukur sikit." Sindir Emir.
Amaya menjeling.
..
Amaya melihat kasut yang dibeli Emir untuknya. Dia mengeluh."Tak perlu lah beli. Saya ada spare dekat office. Membazir je."
"Duit aku."
"Ye ye duit awak." Amaya memutarkan matanya.
"Apa-apa pun terima kasih." Amaya menyarungkan kasut ke kakinya. Usai selesai dia berdiri.
"Saya masuk office dulu. Assalamualaikum"
Emir memandang kosong. Salam dia jawab dalam hati.
"Kau memang dah give up?"
Dahi Amaya berkerut. "Sorry?"
Emir tergelak. "Aku dah agak. Kau takkan mampu. Senang betul kau give up kan? Jadi macam mana aku nak percaya yang kau takkan tinggalkan aku lagi?"
Amaya terkedu.
"Aku baru tolak dua kali, kau dah putus asa. Kalau kita hidup bersama sampai tua mampu ke kau kekalkan perasaan kau? Dulu. Kau minta putus sebab tak tahan hubungan jarak jauh. Dan mungkin juga akan berlaku perkara sama. Aku polis. Selalu sibuk dan masa kerja tak menentu. Kalau aku terima kau, kau berani jamin ke kau tak akan mengeluh? Kau berani berjanji ke takkan tinggalkan aku?" Soal Emir serius.
"Sa-saya..."
"See? Kau tak mampu jawab kan? Kau tak yakin kan? Sudahlah Verena. Aku dah cukup terseksa masa kau tinggalkan aku. Aku tak nak perkara sama berulang kembali. Aku dah taknak rasa kehilangan lagi. Sakit Rena. Masa aku perlukan sokongan dari kau tapi kau memilih untuk tinggalkan aku. Padahal aku cuma ada kau je masa tu. Keluarga angkat aku langsung tak kesah tentang aku. Hanya kau je tempat aku mengadu semua masalah. Tapi kau tinggalkan aku." Luah Emir kosong.
"Kau tanya hati kau dulu. Apa sebab kau nak kahwin dengan aku. Lepas dah fikir betul-betul dan kau yakin dengan jawapan kau baru jumpa aku."
Amaya diam.
"Aku mengaku, aku sayang kau, aku cintakan kau. Tapi aku takut kehilangan kau saat aku betul-betul tak mampu berjauh dengan kau."
Amaya terkedu.
"I just want you to know that I love you so much! Aku pergi dulu." Emir meninggalkan Amaya yang kaku berdiri.
"Dia betul-betul cintakan aku? Sebesar itukah cintanya?"
.
.
.
Tbc
YOU ARE READING
SEPERATE LOVE ║C
Romance"𝐈 𝐬𝐭𝐢𝐥𝐥 𝐚𝐧𝐝 𝐚𝐥𝐰𝐚𝐲𝐬 𝐥𝐨𝐯𝐞 𝐲𝐨𝐮" 𝐄𝐦𝐢𝐫 𝐇𝐚𝐫𝐢𝐭𝐡 𝖋𝖙 𝐀𝐦𝐚𝐲𝐚 𝐕𝐞𝐫𝐞𝐧𝐚 -𝐈𝐟 𝐭𝐰𝐨 𝐩𝐞𝐨𝐩𝐥𝐞 𝐚𝐫𝐞 𝐦𝐞𝐚𝐧𝐭 𝐭𝐨 𝐛𝐞 𝐭𝐨𝐠𝐞𝐭𝐡𝐞𝐫, 𝐭𝐡𝐞𝐲 𝐰𝐢𝐥𝐥 𝐞𝐯𝐞𝐧𝐭𝐮𝐚𝐥𝐥𝐲 𝐟𝐢𝐧𝐝 𝐭𝐡𝐞𝐢𝐫 𝐰𝐚𝐲 𝐛𝐚𝐜𝐤...