اقتباس ٢ من طعنة غدر

335 14 10
                                    

يالهووووووى، سيب ابنى يا خالد، انت جاى تتشطر على الواد الحيلة، كان من باب اولى تربى اختك وتعمل عليها راجل براحتك.
رفع نظر خالد نظره لأعلى لتلك التى تتحدث من نافذتها يهم بالرد عليها.
ليوقفه قاسم باشارة من يده وعيناه لا تحيد عنها لتبتلع باقى كلماتها بجوفها وهى تستمع إلى وصلة من التقريع لم تخطئ صاحبتها بكلمه.
_شوف شوف مين ال بيتكلم، صحيح العيب ما يطلعش غير من اهل العيب، عارفة انا كان فى بالى ان الصرصعة دى من هند وكنت ناوية اديلها ال فيه النصيب بس تطلع منك انتى، شوف ياخى البجاحة.
شايفة يا عديلة ياما قولتلك ده صنف دون ما بيطمرش فيه وانتى تقولى لا ام حسين حبييتى عشرة عمر اختى ال ما جبتها أمى،  اهو طلع عندى حق والعرق الواطى ال فبها نط وظهر اهو.
_الا ما تحترمى نفسك وحسنى ملافظك يا نعمات.
_لا اوقفى عدل واتكلمى عدل اه انا مش عديلة انا نعمات، ال محتاج  يتحسن أخلاقه هو الصايع ابنك بتاع فيديو كيف تلف السيجارة من ورا الستارة.
_انا ابنى صبى رجل ماعلوش كلام الدور والباقى على بنتكم وال الكل اتفرج على هز وسطها.
_اه اتفرجوا بس ماهى بنت اخوكى ال طالة فوقى هزت هى كمان .
_انتى بتقولى ايه يا ست أنتى انتوا هتلقحوا فضيحتكم علينا.
_لا اسمع يل راجل انت..
_ماااما.
قاطعها قاسم بحده من الاسفل مكملا.
مش من قيمتك ولا قيمتنا تردى عليهم، بس انا بقا عندى كلمتين.
على بصوته متابعا وهو يمر بعينيه على الجميع فلقد خرجوا على اثر الشجار : بنتى عمى غلطها الوحيد انها مدتنش خوانها وقالت انا وسط بنات حتتى وجيرانى ال متربية معاهم ورقصت بغرحة لصحبتها وجارتها آلاء العروسة زى ما كل بناتكم ال كانوا موجودين رقصوا.
صح يا آلاء؟
ساد الصمت على حديثه وانتقلت الاعين الى تلك التى اخفضت بصرها الى اسفل هزت راسها بتأكيد.
قاسم : حلو اقدامكم وقدام بناتكم ال واقفة سامعينى وشايفينى: مش هقولكم غير حاجه واحده بنتى عمى اتغدر بيها وكان ممكن ال حصلها يحصل لواحده منكم وهى ال تتصور لان الفيديو ال اتبعت ليكم اتصور من تليفون واحده كانت معاكم مش من حد غريب واهو بقولكم ال عملت كده قدامها ٢٤ ساعة تعترف على نفسها وتقر بذنبها وال عملته قدام علا وأهلها ووقتها علا هى ال تقرر تجيب حقها منها ازاى  ده بس علشان حق الجيرة ال انتوا مراعتهاش بس هنقول ايه كل واحد واصله والفيديو ده انا هعرف شغلى فيه، وإلا تانى يوم  بلاغ فى المباحث الإلكترونية ومنها هنعرف هى مين وهتتجاب ومش بس كده ده بعدها همشيها قانونى وتبقى تقابلنى لو شافت الاسفلت ل ١٥  سنة قدام من قواضى تشهير وابتزاز وسب وقذف هى وال ساعدها وال ..
جز على أسنانه وهو يمسك الفتى الذى بين يديه من مؤخرة رأسهم أمامهم يهزه بقوة وعنف: اسمع منه كلمه واحده تعيب فى حق بنتى عمى فاهمين  بس بعد ما اعلمه الادب ال اهله نسيوا يعلمهوله، انا راجل جاى من سفر وفاضيلكم فكل واحد يحترم نفسه ويخليه فى حاله علشان لو حطيته فى دماغى وفتشت وراه قسما بربى ما هخليه يعرف يمشى فى الشارع وهو رافع رأسه حتى الفيديو هيتمسح وبايدى واخره يومين تلاته وهيتنسى وهيطلع فيديو جديد الناس تتلهى فيه بس الواطى الخاين ال بيغدر بغيره مابيتنسيش.
رفع نظره لتلك التى تتابعه من أعلى متابعا:بنت عمى  الدكتورة علا خط أحمر لأى حد  ، ال غدرت وخانت قانونى هجيبها، بمعرفتى هجيبها وانا حبابيى كتير، هى ٢٤ ساعة بس وبعدها اللهم بلغت، القى الفتى من بين يديه عقب اخر كلمه.
يالا بينا يا خالد.
صمت مخيم على المكان كلا ينظر إلى ابنته التى تجواره، ينظر لها وهناك سؤال واحد فقط اتفق عليه الجميع يعجز اللسان عن نطقه : هل هى انتى؟ وتلك النظرات المنكسرة التى لا تقوى على الحديث او مواجهة أعين ذويها تزيد من شعورهم بالقلق الخوف والرعب من القادم.
نعمات بعد رحيل قاسم: اسم الله عليه ربنا يحرسه،قادر ويعملها ويعمل ابوها واظن انتوا عارفين قاسم كويس وكان بيساعدك ازاى فى بلاويكم يالا يا عديلة مالهاش لزوم الوقفة احنا نقعد ونحط رجل على رجل وحق بنتك هيجى لحد عندك وقاسم نسى يقول نطلب تعويض كمان يالا يا اختى ما تزعليش نفسك احمد ربنا انه كشفلك العرر ال حواليكى يختى.
أغلقت باب الشرفة تاركه أعين مضطربة تناظر أخرى تقف قبالتها تتهرب منها وهناك سؤال واحد توجه لها: ما العمل الان؟
لتفر الأخرى من الإجابة إلى الداخل.
ليهمس صاحب الأولى لنفسه: مش هقع لوحدى.
وزوج أخر شارد بالفراغ لم ينتبه على دخول الجميع، فقط ذاك التهديد يصدح بأذنى صاحبها لتنقبض عضلات معدته بخوف وكلمه واحده تتردد داخله دون صوت: ياليت.

وكانت للقلوب رحمهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن