Melamun

840 83 5
                                    

Tap-tap-tap

"Jauh ke kampung pa'cik?"tanya Gopal.

"Uih~jauh~nak!"balas Angkel kaktus.

"Ha!dah sampai! selamat datang di kampung pa'cik!"lanjutnya setelah sampai di desanya.

"Lah~kate jauh.dekat je.kate sebelum matahari terbenam"ucap Gopal.

"Itulah anak pokok.matahari masih tinggi kan"balas paman kaktus.

'B-bisakah kau m-enurunkanku?!i-ini sangat memalukan...tau'pikir Name yang melamun tidak bisa berkata-kata di dalam gendongan Boboiboy.

"Macam kosong je kampung ni,Mane perginye semue orang"tanya Boboiboy heran,sambil gendong Name.

"Ha...Mereke semue dah lari ke arah bukit tu.tuk elak dari serangan raksase"jelas Paman Kektus itu sambil bejalan dan menunjuk bukit yang cukup jauh di depan mereka.

Tiba-tiba seorang anak kecil kaktus berlari ke arah paman kaktus sambil berteriak.

Drap-drap-drap

"Ayah!!satu lagi rumah telah di serang!!!"seru anak kaktus itu setelah berhenti di depan Ayahnya.

"Hah?!"-kaget mereka semua kecuali Name yang melamun di gendongan Boboiboy.

"Ape!?!cepat anak-anak pokok semue!!ikut pa'cik"seru paman kaktus berlari duluan di ikuti yang lain termasuk Boboiboy yang terlihat santay berlari sambil menggendong Name ala-ala Bridal style.

'Name...Ringan sekali (?)'batin Boboiboy sambil sesekali melirik Name yang sedang melamun.

'Huwaaa!memalukan!ini memalukan!!!aku benar-benar senang bisa di gendong Boboiboy idolaku sendiri,tapi tidak seperti ini juga kali!!!!'pikir Name kegirangan+ malu.

---Sesampainya di tempat kejadian---

"Eh?!ape yang terjadi Kat sini?"tanya Boboiboy sambil menurunkan Name perlahan,Name hanya diam melamun.

"Ini kerje raksase Gurunda!"seru anak kaktus.

"Hah!?raksase Gurunda!?"seru Duo-y dan Gopal kaget.

"Raksase ape tu pa'cik!"tanya Boboiboy pada paman kaktus yang berakhir ceramah.

"Dey,kenape kau pergi tanye pa'cik tu?"tanya Gopal datar.

Singkat cerita,akhirnya mereka tau apa yang di inginkan Raksasa Gurunda yang sering meneror penduduk kampung Kaktus.

"Hoaaam... Raksase tu nak minum air je"ucap Ying sambil mengelap air matanya yang berada di pinggiran bibir matanya.

"Hm~kate jela raksase tu nak minum air kan senang"saran Gopal.

"Ye.dulu raksase Gurunda boleh dapatkan air pohon Kektus dari belakang kampung kami...tapi sekarang pokok-pokok Kektus tu dah bertukar menjadi getah ni"ucap Paman Kektus memperlihatkan pokok-pokok Kektus yang telah berubah menjadi gule-gule getah akibat ulah Gopal.

"Eh?!e-erk..."ucap Boboiboy sambil menggaruk kepalanya yang tidak gatal.

Flashback

Syung~~~

"Hoy Gopal!tukerkan Kektus-Kektus di bawah tu jadi gule-gule getah!"-ying.

"Tukeran gule-gule getah!!"-Gopal.

Syung-syung-syung

Flashback off

"Ish-ish-ish.siape punye kerje la tuh"ucap Gopal dengan wajah Tampa dosa.

"Kau yang buat kan!"bisik Ying yang langsung muncul di samping Gopal.

Boboiboy X ReaderTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang