Matthyas
"Dus nu ga ik naar groep 3 he papa! Waarom ben jij niet werken? Wie wordt mijn nieuwe juf papa? Juf Linde was wel heel leuk maar ik ben wel blij met een nieuwe juf hoor papa."
Hugo kletst vrolijk verder onderweg naar zijn school. Het was de eerste dag na de vakantie en de jongen had zo onwijs veel zin in groep 3. Hij wilde leren lezen en schrijven. Dan kon hij Noud een berichtje sturen zonder hem te hoeven bellen.
"Ik denk dat je een hele lieve juf krijgt. Ik ben vandaag vrij omdat het je eerste schooldagje is en ik er graag wil zijn en dat je niet meteen naar de BSO moet. Papa James is vanmiddag ook thuis en we gaan ook nog eens uiteten met ome Raoul vanavond."
"Uiteten?" Matt knikt als de school dichterbij komt en hij Frank nog tegenkomt op de speelplaats. "Ja hij wilde lekker eten en jij mocht mee," zegt zijn vader, "wil je nog even gedag zeggen tegen ome Frank?"
Hugo knikt meteen en rent richting de man die met zijn armen open op het kind stond te wachten. "OME FRANK!" Hugo rent erheen en valt gretig in de verwelkomende armen.
"Dag knapperd van me," Frank lacht en gaat even goed door zijn bruine krulletjes, "en zin in groep 3? Je lokaal zit naast die van Sam dus wellicht dat je soms even naar haar kan zwaaien. Ik denk dat Sam dat wel heel leuk zou vinden."
De jongen knikt en ligt nog even warm in de armen van Frank. Die man kijkt op naar Matt die hem een kort glimlachje geeft. Hij voelde zich goed. Zijn vriend voelde zich goed en wellicht het aller aller belangrijkste. Hun zoontje voelde zich goed.
Matt had wel haast aangezien hij de nieuwe juf van Hugo moest hebben over de jongen zijn enkel en hij moest het kind al afmelden voor morgenmiddag wegens een afspraak bij de orthopeed. Een belangrijke afspraak om te kijken of hij weer in het gips moest of dat hij weer geopereerd moest worden om zijn enkel te houden.
"Hey heb jij genoeg geknuffeld meneer? Anders heeft Noud geen knuffeltjes meer over jongen!" Matt lacht en pakt het kind een beetje op en Frank geeft Matthyas nu ook een knuffel. "Gelukkig is er nog altijd een knuffel voor jou over Matt. Ben je vrij vandaag? Kom anders lekker langs vanmiddag! Dan kunnen Noud en Huug samen spelen en kunnen wij gewoon bijkletsen."
"Ik ben geen wijf," lacht de man, "maar ik zal er zijn. We eten niet mee want Raoul heeft ons uitgenodigd om te komen eten. We gaan uiteten samen."
Frank begroet de man en vervolgt zijn weg richting de auto die geparkeerd stond. Matt vervolgt zijn weg richting de klaslokalen van groep 3. Er waren twee groepen 3 en een daarvan deelde een gang met groep 7.
Meerdere ouders, vooral moeders, lopen met hun kroost aan de arm naar boven. Matthyas kijkt goed naar zijn zoontje en bedenkt bij zichzelf hoe hij het bol ging werken als hij morgen weer gips zou krijgen om zijn enkel. De enkel die moest gaan helen of het was gedaan voor het kind en dan waren drie intensieve jaren te niet gedaan.
De man loopt richting het lokaal en ziet de vrouw die zo onwijs veel had betekent voor Matt en zijn familie. Zij was daar toen Noud ziek werd. Was er voor haar leerling die haar rug brak door een noodlottig ongeval. Zij had alles geregeld voor het kind toen haar vader op was genomen in het ziekenhuis.
De vrouw die nu weer terug richting groep 3 ging en Hugo het Lam in de klas zou krijgen. "Kijk eens meneer Hugo," Matt hurkt zich neer en wijst naar een plaatje, "hier mag jij je jas ophangen en je tas. Ik denk dat je het fruit mee naar binnen mag nemen jongen."
hij ziet de vrouw knikken aan de andere kant en Hugo pakt zijn eigen fruitbakje uit zijn eigen tas. Hij vervolgt zijn weg richting het lokaal en zwaait nog even naar het meisje in de rolstoel die net haar eigen klas in rolt. "Doei Sam! Ik hou van jou!"
Het meisje draait om en rolt richting haar neefje die ze een knuffel geeft. Ook ziet ze haar oudere broer staan. Armen over elkaar heen gevouwen en een bedenkelijke blik als hij naar het meisje kijkt. Ze was gebroken en de man zag het aan alles.
"Sam? Ben je oké?"
JE LEEST
mi casa es su casa
FanfictionDe jongens gaan hun eigen weg. Ieder zijn eigen richting, ideeën, idealen. Hoe aard je in een stad waar je jaren niet meer bent geweest? Hoe ga je weer voor de klas staan als je al drie jaar op jongeren heb gelet? Wat als je erachter komt dat je ber...