الفصل الاول

3.4K 46 3
                                    

في منطقة سكنيه يغلب عليها الطابع الاوروبي، من حيث بيوتها بشكلها الجميل وتنسيق تلك الحدائق و الاشجار، نرى منزل اقل ما يقال عليه انه قصر ،نعم انه قصر عائلة المحمدي ، تقطن به اكبر عائلة في مصر  ، وامام ذلك القصر نجد سيارات كبيرة الحجم تقوم بنقل العديد والعديد من قطع الاثاث فعلى الاغلب وجود سكان جدد في تلك المنطقة .

نعود مرة اخرى للقصر ، قصر مصمم بطريقة عصرية وبه بعض الانتيكات التي توحي برقي من احضرها فهو خليط من الحداثة والكلاسيكيه، وبغرفه من غرف ذلك القصر، نجد اكبر ابناء المحمدي ، جاسر المحمدي ، ذلك الشاب الذي اخذ على عاتقه حماية عائلته منذ أن توفي والده وهو في سن التاسعه، نراه يقف امام المرأه الموجودة بجناحه ، يضع من عطره الذي يسلب عقل كل من يستنشقه.

يهبط ذلك الجاسر من غرفته فيجد والدته صفيه المحمدي تجلس على طاوله الطعام على الجانب الايمن ،وفارس اخيه يجلس امامها وبجانبه اختهم سيدرا .

جاسر(بحب): صباح الخير .

الجميع(بهدوء): صباح النور.

ثم يكمل كل شخص طعامه حتى ينتهوا .

جاسر(بهدوء): خلصت يا فارس .

فارس(بهدوء): اه يا جاسر، يلا .

كادوا ان يذهبوا الى عملهم حتى اوقفهم صوت سيدرا.

سيدرا(بمشاغبه): استنوني ،استنوني.

جاسر(بضحك): عايزة ايه يا اخرة صبري.

سيدرا(بضحك): شكرا يا جاسورتي ،بس انا عايزاكوا توصلوني للمعرض علشان اشوف خلصوه ولا لا .

فارس(بغيظ): ما تروحي مع عم محمد ، احنا مش فاضيين.

سيدرا(بغيظ): عم محمد تعب امبارح وانا قلتله يروح ، وبعدين انت هاروح مع جاسر مش معاك انت.

فارس(بغيظ): لا اتصلي بأوبر ،او خدي تاكسي .

سيدرا(بشهقة): يا نهار ابيض ، عايزني انا سيدرا محمد المحمدي اركب تاكسي ، وبعدين انت بتتكلم ليه انا بكلم جاسورتي .

فارس(بغيظ): طب مش هانوصلك بقا ،واضربي دماغك في الحيط.

جاسر(بزهق): خلاص انت وهي .

جاسر(بهدوء): يلا يا سيدرا وانت يا فارس بطل رخامة شوية .

سيدرا(بسعادة): يحيا جاسورتي .

وتقوم بإخراج لسانها لفارس .

يخرج الاخوة الثلاثه بعد توديع والدتهم الى السياره .

جاسر(بتساؤل): مش عارف انت مبتحبش السواق ليه ؟؟

فارس(بضحك): يعني انا خدت الرخصه علشان السواق هو اللي يسوق عربيتي ، انا بحب اسوق عربيتي .

سيدرا(بتركيز): عندك حق والله يا فارس .

فارس(بضحك): طبعا ،بس ما يجيش في بالك ان احنا هانسيبك تسوقي عربيه ابدا .

عشق مؤبد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن