الفصل الرابع عشر

8.8K 299 47
                                    

في ملحوظات تحت اقر أوها
____________________________________
عند جاسر ..

جاسر(بتعجب): انتي جيبانا هنا ليه؟

ريتاج(بهدوء): علشان تعرف كل حاجة .

جاسر(بتعجب ): وملقتيش غير المقابر اللي تحكيلي فيها .

ريتاج(بهدوء): انت لازم تعرف كل حاجة قدام بابا يا جاسر ، انا باجي هنا على طول وبحكيله عنك دايما ، ولازم لما تيجي تعرف اهم حاجة في حياتي اكون معاه .

جاسر(بتعجب): ماشي يا ريتاج انا مستني تقوليلي ايه الحاجة دي.

ريتاج(بتنهيده): بص يا جاسر ، انت لا انتو اكيد لاحظتوا ان ماما مبتعملنيش زي كاميليا وشاهندا وعمار ، صح؟!

جاسر(بإيماءة): اه .

ريتاج(بحزن): انا هقولك السبب ، بس ارجوك متقاطعنيش.

اماء جاسر برأسه وبدأت ريتاج في سرد لما تعاملها والدتها هكذا .

ريتاج(بحزن):  احنا كان عندنا اخت تانيه اسمها(حور): كانت أكبر منى بسنه واصغر من عمار  ، فجأه اكتشفوا ان حور عندها سرطان الدم الحاد   وكانت لسه عندها  سنتين ولازم حد من اخواتها يديها جزء من نخاع العظام  بتاعه ، وماما كانت بالنسبه لها عمار في حته تانيه وعمرها مهاتخاطر بيه  علشان عمار كان ضعيف وهو صغير علشان كان عنده نقص في كذا هرمون بس بعد كدا كل حاجة اتظبطط معاه ، ماما قررت تحمل تاني علشان تجيب الاخ او الاخت اللي هاتدي لحور النخاع ، ودا حصل فعلا رغم رفض  بابا بس حصل ،وماما حملت فيا ، وبعد سبع شهور انا اتولدت ، اتولدت ناقصه وكان لازم اروح الحضانه  ، كان ...

اخذت ريتاج تبكي بصوت عالي وشهاقاتها تزيد ،مما اثار تعجب جاسر فما قالته لا يوضح اي شئ لمقابلة والدتها لها بعد .

جاسر(بحنيه): اهدي يا ريتاج، اهدي علشان خاطري.

ريتاج(ببكاء): ماما رفضت ادخل الحضانه علشان لو دخلتها مش هاخرج منها قبل شهر لاني كنت نازلة ناقصه وكان عندي الصفرة وكانت شديدة كمان ، رفضت ان ادخل الحضانه علشان يعملوا العملية لحور ، بس الدكاتره قالو ان انا لو دخلت العمليه هاموت فيها ، تخيل قالت ايه ، قالتلهم  مش مشكله انا اصلا خلفتها علشان حور ، تخيل بتقولهم كدا بتضحي بواحده علشان التانيه ، بس بابا مرضاش وقال ان ربنا هو اللي هايعمل اللي فيه الصالح  ،ومع ذلك ماما مترجعتش عن تفكيرها ، وبابا جاله سفر مفاجئ لان حصل مشاكل في الشغل واضطر يروح ، بابا سافر  على ان ماما خلاص شالت الموضوع دا من دماغها ، بس بس ماما استغلت سفره وراحت حجزت مع الدكاترة  و كدبت عليهم وقالت ان بابا موافق بس هو اضطر يسافر والدكاترة مقدروش يقنعوها ان  انا وحور ممكن نموت في العمليه دي علشان حور كان المرض انتشر بسرعه ومناعتها ضعيفه ،بس لما سألت على النسبه قالولها ان  حور نسبة شفائها  وخروجها حيه من العمليه %35 اما انا كان%10 ووافقت ، تخيل وافقت مع انها عارفة ان احنا الاتنين ممكن نموت .

عشق مؤبد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن