#الفصل_الثامن_والثلاثون
شهقت ورد بصدمة: لا عمي لا انا مش عايزة ارجع البلد تاني.
سليم: يعني قررتي ايه؟
ورد بتردد: خلاص موافقة.
ابتسم بداخله وحاول رسم الجديه امامها.
سليم: خلاص يبقى اتفقنا.. انا هستناكي برا على ما تجهزي عشان نرجع القاهرة النهارده.ورد بتوتر: طب مش ممكن تسيبني هنا مع خالتي كام يوم بس.
سليم: انتي ناسيه ان الفترة الجاية هتكون فترة امتحاناتك ولازم تكوني مستقرة في القاهرة عشان الجامعة وكمان انتي ضيعتي وقت كتير اوي ولازم تعوضي كل ده.
خفضت وجهها بحزن: عندك حق.سليم: تمام انا هستناكي برا.
خرج من غرفتها وأغلق الباب خلفه ووقف امام الباب التقط انفاسه براحة بعد نجاح خطته في اقناعها بالعودة معه والتراجع مؤقتاً عن طلب الطلاق.
تحدثت اليه خالة ورد: تشرب ايه يا دكتور.
اقترب منها سليم وتحدث بابتسامة: شكرا احنا هنمشي على طول اول لما ورد تجهز.
خالة ورد: معلش يا دكتور ورد لسه صغيرة ومحتاجة تصبر عليها شوية.
سليم بتأكيد: متقلقيش على ورد دي في عينيا..
ثم اردف بفضول: هي مامت ورد مش بتتكلم معاها خالص حتى في التليفون؟خالة ورد بحزن: في الاول زمان اول لما سافرت كانت بتتصل على طول تسأل على ورد وتكلمها بس من بعد ما خلفت تقدر تقول انها بقت مشغولة باولادها وكانت مطمنه ان ورد معايا وانا ربنا مرزقنيش ببنات ومخلفتش غير أحمد وورد اعتبرتها بنتي وحته مني.
سليم بحزن: يعني ورد مش بس اتحرمت ما ابوها وهي صغيرة! دي اتحرمت من امها كمان؟
خالة ورد: ورد خلاص اتعودت لانها من اول ما فتحت عينيها على الدنيا وهي اتربت في حضني انا وعمها عمره ما سأل عليها لحد ما كبرت وبقت عروسه لقيته ظهر فجأة وجالي وطلب ياخدها عشان يجوزها وورد كانت عيله لسه متعرفش حاجة كانت لسه حتى نتيجة الثانوية العامة بتاعها مظهرتش وعمها خدها معاه بالغصب وجوزها لاخوك الله يرحمه..
صمتت قليلا ثم اردفت: متأخذنيش يعني يا دكتور بس ورد اتظلمت كتير .. عمها خد أرضها وورثها كله منها بالغصب عشان يسيبها تكمل تعليمها واللي عرفته ان عيلتك كانوا متفقين معاه انهم يجوزو ورد لاخوك مقابل انهم مش هيطلبوا منه ورث ورد.. يعني عمها باعها وسرقها واهلك كمان ظلموها.
سليم بحزن: ان شاء الله انا هعوضها عن كل ده وربنا يقدرني وارجعلها حقها من عمها.
ابتسمت خالة ورد: ربنا يبارك فيك يا دكتور انا والله قلبي انشرحلك.
سليم بهدوء: ياريت بلاش دكتور دي حضرتك خالة مراتي وهي بتعتبرك والدتها ياريت لو حضرتك تعتبريني زي ابنك ولو حضرتك احتاجتي اي حاجة في اي وقت كلميني على طول.