الفصل الاخير

20.5K 492 33
                                    

لحظات قليله واستمع الي صوته يقترب منه. ظهر امام منصور فجأة وهو يخفي وجهه الملثم وتحدث الي منصور: انا جايلك من طرف الست عفه وبتقولك خد الهدية دي منها..

وقام بطعنه بسلاحه الابيض.
لم يستطيع منصور الحركة من مكانه وسقط مكانه وهو يتألم بصراخ.
كان هناك رجلا يأتي من بعيد وعندما رأه الملثم ركض مسرعا قبل ان يصل اليهما.

تألم منصور وهو يصرخ ويضيع يديه فوق الجرح وينظر الي الدماء بخوف ثم نظر الي السماء وهو يبكي.
منصور: مش عايز اموت وانا عاصي يارب مش عايز اموت وانا شارب الزفت ده.. نفسي اقابلك وانا نضيف يارب مش عايز اموت وانا عاصي.. سامحني يارب.. اديني فرصه تانيه يارب.. مش عايز اموت وانا شايل كل الذنوب دي.. نفسي اقابلك وانا نضيف..

ثم انهار في البكاء وهو يتألم بشدة.
ركض اليه الرجل الذي اقترب منه وفزع من الدماء التي تحاط بمنصور وفقد منصور الوعي وهو يبكي ويهمس بكلمات غير مسموعه حتى فقد وعيه تماما.
-----
بعد ساعة.
ركض احد الخفر الي منزل عمران البسيوني وطرق على الباب بقوة وفتحت له الخادمة ودلف الخفير الي الداخل يتحدث بصراخ: ياست صفا.. ياست صفا.. منصور بيه اتقتل.

فزعت صفا بداخل غرفتها عندما وصل الي سمعها صوت الخفير بكلمات غير واضحة ووضعت يديها على قلبها بخوف ووضعت حجابها فوق شعرها وركضت الي الاسفل وخلفها بدريه تقف أعلى الدرج والخفير يقترب من صفا.
الخفير: الحقي ياست صفا لقو منصور بيه مضروب بسكينه ومرمي على الطريق الزراعي بتاع البلد.

شهقت صفا بصدمة وصرخت بدريه وهي تركض على الدرج بجنون.
صفا ببكاء: هو فين دلوقتي؟ جراله اييييه؟؟

الخفير: معرفش ياست صفا بس في اسعاف خده على المستشفى وبلغنا حضرة العمدة عشان يبلغ المركز.

بدرية بصراخ: مستشفى ايييه؟

الخفير: المستشفى العام.

صفا وهي تنظر الي حماتها وتبكي: انا هروحله المستشفى يا أمي بسرعه وخليكي هنا مش هتقدري تيجي معايا انتي تعبانه ومش هتتحملي.

بدرية ببكاء: ابني يا صفا.. منصور هيسبني زي ابوه.

صفا وهي تبكي: ادعيله يا أمي ان شاء الله ربنا مش هيحرق قلبنا عليه.

نظرت صفا الي الخفير وتحدثت ببكاء: تعالى معايا على المستشفى.
----
بعد ساعتين داخل المشفى امام غرفة العمليات.
تقف صفا تبكي بانهيار وتدعي الله من قلبها ان ينقذ زوجها من الموت.
يقف بجوارها والدها واعمامها ورجال عائلتها ورجال عائلة البسيوني

بعد قليل خرج الطبيب من غرفة العمليات وركضوا اليه وتحدث اليه والد صفا: خير يا دكتور طمنا؟

الطبيب: للاسف يا حاج الطعنه اصابة الكلي اليمين وحصل تهتك فيها واضطرينا نشيلها والكلى الشمال متضرره بسبب اللي كان بيشربه.. المصاب جه المستشفى وهو سكران.

طغيانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن