الفصل 33

11.9K 307 2
                                    

البارت الثالث والثلاثون
رواية طغيان
الكاتبة ملك إبراهيم

ارتجف جسد ورد ونظرت اليه بحزن، تفهم نظرات الحزن بعيناها وامسك يديها بحنان وهمس اليها وهي بجواره: متخافيش امي هتحبك مع الوقت.
نظرت اليه برجاء ولكنها لم تقدر على التحدث او الرفض.

وقف سليم وتحدث الي والده: بعد اذنك يا ابويا انا هاخد مراتي ونروح نطمن على ابن عمها وهجيب الحاج عمران معايا عشان يحضر اللي اتفقنا عليه.

ابتسم له والده: ربنا يوفقك يا ابني.

الحاجة رابحة بفضول: انتوا اتفقتوا على ايه؟

الحاج مرزوق: هتعرفي دلوقتي يا ام عواد والبلد كلها هتعرف.

نظرت ورد الي سليم بدهشة وهو يمسك بيديها ويأخذها معه الي السيارة بالخارج.
ورد: عمي هيحضر ايه يا سليم؟

توقف ينظر اليها بابتسامة: هتعرفي كل حاجة بعد شويه بس خلينا نروح نطمن علي ابن عمك انا عرفت انه رجع من المستشفى.

ورد بتوتر: بس انا مش عايزة اروح هناك انا خايفه يقابلونا وحش تاني.

سليم بثقة: محدش يقدر يعمل اي حاجة تزعلك طول ما انا موجود.

ورد بخوف: وبكره انت هتكون مش موجود وانا خايفه اقعد هنا لوحدى.. ارجوك خدني معاك متسبنيش هنا.

سليم بثقة: متقلقيش يا ورد امي طيبه بس هي محتاجة شوية وقت تعرفك اكتر وصدقيني هتحبك زي ما اناا..

توقف عن الحديث وهي تنظر اليه بصدمة ثم خفضت وجهها سريعا.

توتر سليم قليلا فهو كان على وشك الاعتراف لها بمشاعره اتجاهها.

توقف بالسيارة امام منزل عمها وتحدث بهدوء: بعد مقابلة مرات عمك لينا الصبح والكلام اللي قالته المفروض مكنتش اجيبك هنا تاني بس انا مش عايزك تقطعي صلة الرحم بعيلتك مهما عملو لان دي حاجة ربنا هيحاسبك ويحاسبني عليها.. احنا هندخل نطمن على ابن عمك وهتكلم مع عمك ونمشي على طول.

أومأت برأسها وترجلت معه من السيارة.
دلف الي داخل منزل عمها وهو يمسك بيدها ورحب به عمران البسيوني.
عمران: يا اهلا وسهلا يا دكتور حمدلله على السلامه.

ثم نظر الي ورد: ازيك يا ورد.

ورد بحزن: الحمدلله يا عمي.
سليم: الف سلامة على منصور يا حاج عمران انا جبت ورد وجينا نطمن عليه.

عمران البسيوني: الحمد لله يا دكتور هو بقي كويس دلوقتي ولسه نايم من شوية.

نظرت ورد حولها تتحدث بتوتر: هي صفا مش موجودة يا عمي؟

عمران: صفا طلعت تطمن على البنات اطلعي يابنتي شوفيها دي هتفرح اوي لما تشوفك.

نظرت ورد الي سليم وأومأ لها برأسه. ابتسمت ورد ووقفت وصعدت الي الطابق الأعلى.

طغيانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن