امسك وليد يد سليم: انت رايح فين بقولك مراتك مع وعد وانا عايز اتكلم مع وعد شويه وانت خد مراتك معاك واقف جنب صحبك.
وقف سليم بتردد.
من بعيد همست وعد بحماس وخجل: ورد وليد هنا واقف مع الدكتور سليم هناك قوليلي اعمل ايه؟؟نظرت ورد اتجاه سليم ووليد وتحدثت بحيره: مش عارفه يا وعد المفروض نعمل ايه.
اشار لها وليد بيده.
وعد بخجل: دا بيشاور لنا انا مكسوفه اوي.
ورد بتردد: طب تعالي نروح عندهم يمكن عايز يتكلم معاكي في حاجة.عند سليم ووليد.
وليد بسعادة: جايين علينا يا سليم.. عشان خاطري خد مراتك وامشي على طول.ضحك سليم وهو يقف امامه ولا يريد النظر الي ورد.
اقتربوا منهما ووقفت وعد بخجل بجوار ورد.
وليد بسعادة وهو يتأمل وعد باشتياق: ازيك يا وعد وحشتيني.شهقت وعد بخجل وضحكت ورد وهي تنظر اليها وتحدث سليم الي وليد: ايه يابني الكلام ده مش قدامنا ومش هنا كمان احنا في الجامعة!
وليد وهو ينظر الي وعد بحب: فيها ايه يعني مش خطيبتي.
خجلت وعد وابتسمت برقه.
سليم: طب اتفضل خد خطيبتك وامشو من هنا.وليد بسعادة وهو يعانق سليم بقوة: والله انت اجدع صاحب في الدنيا ربنا يخليلك عيالك يارب.
ورد بصدمة: نعم.. عيال مين!!؟؟
نظر اليها سليم واجاب عليها وليد بنبرة مرحة: عيالكم اللي هتخلفوهم ان شاء الله بس تسمو اول ولد علي اسمي واول بنت علي اسم حبيبتي وعد.
شعرت ورد بالارتياح وتنفست براحة، كان سليم يتابعها باهتمام عندما شحب وجهها بشدة الان.
ابتسمت وعد بخجل وتحدث اليها وليد: يلا يا وعد نمشي احنا.
هزت رأسها بالايجاب وذهبت معه وتركت ورد تقف امام سليم.
تحدث سليم الي ورد بهدوء: مالك وشك اصفر اول لما وليد اتكلم وقالي عقبال عيالك!ورد بتوتر: مفيش انا بس اتفاجأت لما قال كده واستغربت.
سليم بهدوء: ومكنتيش مركزة في المحاضرة النهارده ليه؟
توترت ورد وتحدثت بتلعثم: لا كنت مركزة.
سليم: طب المحاضرة النهارده كانت بتتكلم عن ايه؟
ورد بتوتر: هااا.
ابتسم سليم وتحدث بهدوء: تمام انتي لسه عندك محاضرة كمان هتحضريها وهنرجع البيت.
ورد بتوتر: طب هو انا مينفعش اروح دلوقتي لاني تعبانه ومش هقدر احضر المحاضرة دي.
تأملها بتفكير: تمام.. تعالي معايا المكتب بتاعي هخلص كام حاجة كده ونروح مع بعض.
هزت رأسها بالايجاب وذهبت معه.
------
في مكتب محامي عمران البسيوني.
جلس عمران امام المحامي وهو يستند على عكازه ويشعر بالتعب الشديد.
تحدث المحامي بستغراب: انت متأكد من اللي انت عايز تعمله ده يا حاج عمران!!