SEPERTI yang dijanjikan dan dipersetujui oleh tiga sekawan. Petang Sabtu, mereka keluar beriadah di tasik Titiwangsa bersama. Selepas kepenatan berjoging, bersenam dan bermain bersama, tiga wanita itu mula bersantai dan berjalan perlahan menikmati keindahan alam.
"Oi dah pukul berapa dah ni, taknak balik ke." geleng Nuha yang sedar kini sudah pun pukul 6;45 petang.
"Sabau lah, bukan selalu kita lepak bertiga macam ni." Jasmine mencebik kecil. Aku baru nak rilek sikit nak lepas stress kerja macam nak rak. Boleh pula dia suruh balik awal? Ada yang kena tolak masuk tasik ni kang.
Jasmine meliarkan mata seketika melihat keindahan alam ciptaan Allah. Pohon yang menghijau indah berseri, air tasik yang membiru cantik. Subhanallah, siapa lah kita manusia yang lemah ini jika nak dibandingkan dengan kebesaran tuhan?
Bayu angin lembut meniup ketika mendung hari di Taman Tasik Titiwangsa.
Tiba-tiba bibir Jasmine terherot sendiri memandang pasangan yang duduk di pondok berdua-duaan sedang 'berasmaradana' bersama. Sebagai wanita single, dia amat geli melihat aksi begitu.
Jasmine menggumam sendirian, ni kalau aku sound dia, agak-agak dia sound aku balik tak? Kalau ikut tipikal novel Melayu.
Aku sound dia, dia sound aku balik, selalu bertembung lepas tu, dan aku akan asyik kena kacau dengan dia and then dia tinggal gf dia sebab ter suka kat aku, pastu mula lah ex gf dia meroyan cari nak bunuh aku disebabkan dia, dan finally aku dengan mamat senget tu kahwin. Oh god! Semuanya sama aje, nothing different at all! Ah sound jela! At least ni antara aku dengan Allah, bukannya tipikal novel cinta ke apa! Monolog Jasmine.
"Haper romen tepi tasik ni? Kalau tak tahan sangat bawak lah bini tu balik rumah bang. Tak elok budak tengok, rosak generasi muda." Jasmine mula bersuara, ala Usop Wheelchair.
Zetty sudah tertawa menggeleng. "Weh nanti dia dengar. Laki bini kot, biarlah nak buat apa pun."
"Aku tak rasa laki bini lah. Kalau laki bini dah usung ke rumah dah. Budak bodo je dating tepi tasik maghrib-maghrib macam ni." Jasmine menggeleng. Mulutnya cabul mengata.
Zetty dan Nuha juga mengangguk setuju. Setepek!
"Manusia ni memang suka menyemak hal orang ek?" lelaki yang sakan 'bercinta' tadi memandang tiga wanita itu dengan geram.
Jasmine tergamam. Jap, suara siapa tu? Mamat yang aku perli tu bukan Malaysian, takkan lah dia faham Bahasa Melayu? Tidak sangka lelaki yang dimaksudkan itu mendengar perlian nya, bagus juga
Lelaki tadi mula bangkit. Matanya kecil merenung tajam ke arah wanita yang memerlinya tadi. Biasanya dia langsung tidak ambil kisah jika orang lain mengata tentang jalan hidupnya tetapi kali ini entah mengapa dia angin semacam.
Jasmine terdiam, mata dia automatik bulat memandang lelaki di hadapannya itu. Sungguh Jasmine terpesona, mata kelabu milik lelaki itu dia pandangan dengan perasaan takjub. Ya Allah, cantiknya mata mamat ni. Asal dari mana agaknya sampai mata warna kelabu macam tu?
Ya Allah, his eyes mesmerizing.
Terus Jasmine senyap beberapa saat, mempersoalkan diri sendiri. Ikutkan dalam kepala, dia sudah pengsan tidak sedarkan diri. Ha tak jadi marah ke Jas? Apehal? Cair? Puih.
Bukan sahaja Jasmine, tetapi Nuha dan Zetty juga seakan terdiam.
"Hai terdiam kau Jas?" bisik Nuha sudah tergelak besar. Dia tahu yang Jasmine cair dalam diam melihat lelaki Turki di depan mata yang tampan rupawan itu. Ambik kau Jas, nak sangat menggila kan, dah makan sedebik!
YOU ARE READING
STARBOY : Levent Neslisah
RomanceEDZRIL SHAH - Seorang guru sekolah, serba biasa. Di sebalik raut wajah dan kerjaya sucinya, ada sisi yang dia gelapkan. Lelaki yang dihantui oleh masa lalu. Disebabkan kesilapan sendiri, tunangnya Sakinah menjadi mangsa dan mati dengan cara yang tra...