Bahagian 1 🌼

64 3 0
                                    

3 Tahun Kemudian..

"uncle li! nak belon boleh?" tanya Alice anak buahnya itu, berjalan laju menuju ke arahnya sambil memanjat naik diatas riba lelaki itu.

"nak belon ye? sekarang tak boleh lepas tiup lilin baru boleh ambil okay" jawab Ali sambil mencubit pipi montel anak buahnya itu.

"auh! sakitlah uncle li bagitau papa, uncle li cubit pipi alice kuat-kuat" ugut Alice sambil memegang pipinya

"bagitau lah uncle li tak takut" kata Ali mengejek

"kenapa uncle li tak takut papa?" soalnya

"sebab papa sayang uncle li, macam papa sayang Alice" katanya lagi

"uncle li lupa sebut mama lah, papa pun sayang mama juga"

"oh ya.. uncle li lupa" katanya lalu tertawa, Alice juga turut tertawa.

Comel !

"hmm.. Alice mama panggil" kata Charles sambil memandang ke arah Ali dan Alice yang sedang duduk di ruang tamu itu

"papa!" sebutnya lalu bergegas turun dari riba Ali menuju ke arah Charles

"don't run Alice.. nanti jatuh" tegur Charles perlahan sambil menyambut kedatangan Alice itu ke arahnya.

"papa.. tadi uncle li cubit pipi Alice kuat-kuat sakit!" lapornya pada Charles.

Ali memandang ke arah Alice sambil mencebik, kecil-kecil dah pandai merepot!

"uncle li tu jealous dengan pipi Alice yang montel, tulah dia cubit" kata Charles perlahan.

"ooh.. patutlah" kata Alice sambil tersenyum

"eh mama dah tunggu Alice kat dapur tu pergilah" kata Charles

"Okay.." katanya lalu pergi ke arah dapur itu.

Jeda.

"dari tadi aku tengok kau asyik tiup belon, dah hampir satu jam kau meniup baru ni kau siap buat?" cebik Charles

"aku tak ada mood lah nak tiup belon sorang-sorang, lainlah kalau Hadi ada" katanya sambil tersengih.

"kalau Hadi yang kau tunggu memang tak siaplah belon harijadi anak aku, kalau macam ni" kata Charles sambil menggelengkan kepalanya perlahan.

"ala, sekarang ni Hadi dah berubahlah abang. dia dah tak macam yang dulu lagi. Abang pun tolonglah tiup belon" kata Ali sambil melemparkan belon itu ke arah Charles .

"aku baru siap tolong Aurora kat dapur tau tadi.. so sekarang aku nak rehat kejap" katanya sambil membaringkan badannya di sofa itu

"ceh.." kata Ali mencebik.

"hello Charles? Ali?" panggil Steve dari luar.

"hah, sampai pun.." ujarnya sambil tersenyum, bergegas menuju ke arah pintu utama itu.

"hi guys!" sambutnya sambil tersenyum memandang ke arah Steve, Kim, Sim, Jarjit, Ahcong dan Hadi yang baru sampai itu.

"hi Ali.." sapa mereka sama.

"Charles mana?" soal Kim.

"abang aku ada kat dalam, jemput masuk" kata Ali sambil membuka luas pintu rumah itu perlahan.

"Kim, Steve, Ahcong, Jit, Hadi, Sim.. jemput masuk" pelawa Charles yang baru saja menyusul itu.

"terima kasih Chal.." serentak mereka lalu duduk di ruang tamu itu.

"ada apa-apa yang kami boleh bantu ke?" soal Hadi.

"soalan yang tepat pada waktunya." Ujar Ali tersenyum riang sambil membawa bungkusan plastik berisi belon itu dihadapan Hadi.

HER LOVE STORYWhere stories live. Discover now