Hari ini sepatutnya menjadi detik terindah dalam hidupku. Dengan gaun putih yang membalut tubuh, aku melangkah masuk ke rumah usang itu, mengikuti suara Arsyah yang memanggil. "Come here ,I have suprise for you sayang!"
Rumah ini bukan sekadar bangunan ia menyimpan kenangan pertama kami, saat cinta berputik di sudut-sudutnya yang sunyi. Namun, saat langkahku memasuki ruang itu, suasana ceria yang kutunggu-tunggu seakan sirna. Perasaan tidak enak menyelinap ke dalam hati, menjalar ke seluruh tubuh.
"You so beautiful today, kakak!" Khairina, adik tiriku, muncul dengan senyuman. Tapi bila mataku tertancap pada gaun yang sama dipakainya, detik itu bagaikan membeku. Kenapa dia juga mengenakan gaun pertunangan ini? Rasa ingin tahuku membara dan kekecewaan kian bergerak sekali di dalam diri.
Arsyah melangkah mendekat, wajahnya berseri-seri."Ready to dive into s whole new life?" Soal Arsyah, tetapi dengan nada yang membuatku ragu. Seolah-olah dia sendiri tidak yakin dengan kata-katanya.
Tiba-tiba, suasana menjadi kelam. Khairina dan Arsyah bertukar pandang, seolah berbicara dalam bahasa yang aku tidak fahami. Tanpa amaran, aku didorong ke tepi jurang, di mana kegelapan menanti. "Goodbye! Kakak!" jerit Khairina, ketawanya menyeringai.
Detik itu seolah berlangsung dalam lambat. Saat aku terjatuh, segala-galanya terasa seperti dalam mimpi. Dalam perjalanan ke bawah, satu harapan melintas di fikiran "Ya Allah, jangan akhiri diriki dengan dendam kepada manusia."
Badan ini terhempas ke permukaan keras, gelap menyelubungi pandangan. Seroja masih tersedar walaupun badannya terasa sakit.
Tidak semua terasa seperti mimpi. Aku tidak akan mati dalam keadaan yang tidak tenang seperti ini. Badan Seroja lemah, berlumuran darah akibat terjatuh dari tingkat tiga sebuah rumah usang.
"Seroja Qasrina, well, well, well... akhirnya mampus pun kau! Lama aku tunggu masa indah kau mati," kata Arsyah dengan senyuman jahat yang menghiasi wajahnya.
"Arsyah... how dare you..." Seroja tidak berdaya, kehabisan darah, tidak mampu menghabiskan kata-katanya. Hanya air mata yang mengalir, menahan kesakitan, berharap ada seseorang yang datang membantunya di saat kritikal ini.
"Kakak, sakitkan? Akhirnya, kan lebih mudah kalau kau mati dari awal. Lepas tu, semua harta bapak kau jatuh ke tangan aku. Tak payah susah-susah kotorkan tangan nak bunuh kau. Nasib kau bodoh, percaya Arsyah betul-betul sayang kau. Lain kali, cermin diri dulu sebelum jatuh cinta," kata Khairina, senyum sinis terukir di bibirnya.
"Jadi, tak perlulah aku berpura-pura suka dekat orang yang aku tak suka lagi lepas ni. Kau pun dah mati, jadi sekarang aku boleh jujur. Aku sebenarnya tak ada perasaan dekat kau. Disebabkan, bapak kau kawan dengan datuk aku, dan aku terpaksa terima kau demi harta. Sekarang kau tiada, aku boleh kahwin dengan Khairina orang yang betul-betul aku suka. Rest in hell, Seroja," kata Arsyah dengan nada angkuh, senyuman sinis terpancar di wajahnya.
Kedengaran, letusan ketawa mereka berdua menyeringai membasahi keheninginan kawasan rumah usang itu.
Seroja semakin lemah, darah mengalir deras dari kepalanya yang terhantuk kuat di permukaan keras.
"Aku tak nak mati macam ni. Ini bukan jalanku. Ya Allah, jangan akhiri hidupku. Aku perlu hidup untuk keluargaku sebelum semuanya hancur..." bisik hatinya. Dalam keadaan samar, dia terdengar jeritan seorang lelaki yang menghampirinya. "Serojaaaa, Serojaaa, bangun, Seroja!"
"Kau kena bangkit, Seroja!" Terlalu lama menahan kesakitan, Seroja menghembuskan nafas terakhirnya di rumah usang yang dipenuhi dengan kenangan pahit.
YOU ARE READING
CIK PUAN TENGKU ZAVIER (R)
RomanceAssalammualaikum ! Korang yang mana baru saya perkenalkan ini adalah karya pertama saya , terima kasih yang sanggup menunggu dan datang kembali . Korang memang loversss betul ❤️ Ig : 4lyshairdina tt : Dyna00__