SEAWAL jam 7.00 pagi, Qharissa dan Haidan tiba di perkarangan sekolah. Masing-masing mengenakan baju sukan berwarna biru. Acara sukan bermula pada pukul 8.30 pagi. Sengaja mereka berdua datang awal. Pondok berdekatan padang dituju mereka. Terlihat sebaris khemah yang telah siap dihias mengikut warna dan kreativiti rumah sukan masing-masing. Semuanya cantik-cantik.
Qharissa melabuhkan punggung menghadap Haidan. Kemudian, telefon pintar dikeluarkan dari beg galas belakang.
“Pikah tak masuk apa-apa acara kan?” tanya Haidan. Matanya fokus pada skrin telefon pintar. Bukan buat apa pun, main game saja.
“Ha'ah. Pasaipa?” Qharissa bertanya kembali. Haidan pandang Qharissa yang juga memandangnya.
“Nak suruh dia jaga telefon dengan dompet duit,” jawab Haidan.
“Oh. Memang tu tugas dia pun. Siapa suruh tak masuk apa-apa acara. Kan dah kena jadi kuli,” balas Qharissa selamba.
Pecah tawa Haidan sebelum kembali fokus pada skrin telefon pintar. Namun, tidak semena-mena dia teringat akan sesuatu. Terus dia keluar dari aplikasi game yang dimainnya itu. Haidan memandang Qharissa yang fokus pada skrin telefon.
“Hang tengok video tak senonoh ke sampai tak berkelip mata tu?” tanya Haidan. Laju Qharissa memandang Haidan.
“Hoi! Mana adalah! Aku sambung tengok drama Korea ni. Semalam tak sempat nak habiskan,” balas Qharissa dengan nada kasar. Suka hati tuduh dia macam tu. Mawar Qharissa budak baik tahu!
“Sempat lagi dia tu. Hantu drama Korea betul,” komen Haidan.
“Biaq pilah. Asalkan aku tak hantu kan hang,” balas Qharissa. Haidan tergelak kecil. Pandai Qharissa buat lawak.
“Rissa, aku ada soalan nak tanya hang.”
“Maaf. Aku tak boleh jawab,” balas Qharissa. Haidan mengerut dahi. Bingung.
“Aku belum tanya lagi, memanglah hang tak boleh jawab,” kata Haidan dengan nada tidak puas hati.
“Kalau hang tanya pun, aku tak boleh jawab juga.”
“Pasaipa pulak?” Semakin bingung Haidan dibuatnya.
“Sebab aku tak ulang kaji pelajaran lagi. Jadi, tak boleh jawab soalan,” jawab Qharissa selamba. Haidan merengus geram.
“Ingat kelakar ke Mawar Qharissa?” Haidan meluahkan rasa tidak puas hatinya.
“Aku tak buat lawak, Haidan,” balas Qharissa. Mengusik Haidan. Suka benar melihat seraut wajah Haidan yang kelihatan bengang itu.
“Aku benci hang,” ucap Haidan. Terus meledak tawa Qharissa. Puas hati dapat kenakan Haidan.
“Tapi aku sayang hang. Okey. Apa soalan hang tu?”
Haidan diam. Wajah sudah masam mencuka. Qharissa geli hati melihat akan itu.
“Jangan merajuk, nanti cepat tua. Lagipun, muka hang automatik jadi buruk bila merajuk,” kata Qharissa. Menjegil mata Haidan.
“Hang punca aku merajuk. Tak serius langsung,” rungut Haidan. Serius saja mimik muka dia.
“Yalah, yalah. Apa benda hang nak tanya sangat tu?”
“Apa pendapat hang tentang Nara?” soal Haidan. Eh? Dah tak merajuk ke?
“Nara mana pula ni? Jung Nara, pelakon Korea tu ke?” soal Qharissa. Masih lagi nak mengusik Haidan.
“Ya Allah, engkau tahan mulut ini dari mengeluarkan kata-kata carutan buat Mawar Qharissa,” ucap Haidan. Qharissa tertawa kecil. Seronok pula mengusik Haidan ni.
YOU ARE READING
[COMPLETED] Dia, BUKAN UNTUK AKU
Teen Fiction1st Malay Fiksyen 🌹🌹 Mereka sentiasa bersama sehinggakan ada yang menyangka mereka adalah pasangan bercinta. Tetapi, status hubungan mereka hanyalah sekadar sahabat baik. Berkawan sejak kecil sehingga mereka ke alam remaja. "Kau pandang aku lama...