Bab 19

27 3 0
                                    

“YA. Akak masih ada perasaan pada Haidan.” Diucap dengan nada tanpa emosi. Air muka juga tidak berperasaan. Naraliyana tersenyum kelat. Pengakuan Qharissa itu membuatkan dadanya berdenyut sakit. Melihat riak mendung Naraliyana itu membuatkan Qharissa tarik senyuman sinis.

“Tapi tu dulu. Sekarang ni perasaan suka atau cinta tu dah tak ada buat Haidan. Akak dah lama move on, Yana. Jadi, tak perlu susah-susah nak undur diri. Itu bukan cara nak selesaikan masalah,” ujar Qharissa dengan nada tegas. Apa yang Naraliyana fikir? Semudah itu dia nak undur diri?

“Tapi Kak Rissa...”

Qharissa terus mencantas kata-kata Naraliyana. Dia tak mahu dengar alasan Naraliyana lagi.

“Yana.... Jangan sia-siakan apa yang awak buat selama ni. Jangan disebabkan benda remeh ni, awak nak undur diri. Akak juga tak nak digelar perampas atau perempuan penghancur hubungan orang. Akak tak nak jatuhkan maruah sendiri dan juga maruah abah akak,” kata Qharissa lagi. Dia pandang Naraliyana. Kenapa perempuan di hadapannya ini terlalu baik?

“Habis tu, saya perlu buat apa? Saya tak nak lepas kahwin nanti, hubungan kami jadi hambar. Tak ada kebahagiaan,” kata Naraliyana penuh kerisauan.

“Akak sarankan awak buat solat istikharah. Minta petunjuk kepada Allah. Lagipun, jangan malukan keluarga awak. Kesian mereka yang teruja untuk buat persiapan,” ujar Qharissa. Naraliyana hela nafas. Pening kepala memikirkan masalah ini.

“Apa kata Kak Rissa jumpa abang dan selesai masalah akak dengan dia. Mungkin dengan cara ni berkesan. Lagipun abang juga cari Kak Rissa,” cadang Naraliyana. Qharissa tersentak. Jumpa Haidan? Setelah tujuh tahun berlalu? Tiba-tiba, dia rasa takut.

“Dia kerja dekat mana?” tanya Qharissa.

“Pasaraya HL,” balas Naraliyana.

Qharissa angguk kepala perlahan. Dengar saja nama pasaraya tu, tahulah dia milik siapa pasaraya itu. Haidan bekerja dengan bapa dia sendiri.











HAIDAN bangun dari tidurnya secara mengejut. Dadanya berombak jelas menandakan dia bernafas tidak stabil. Dia bermimpi. Mimpi yang baginya sangat ngeri. Haidan selak selimut tebal ke tepi. Dia turun dari katil dan menuju ke bilik air. Terketar-ketar tangan membuka pili air sebelum membasahkan wajahnya. Setelah itu, Haidan merenung wajahnya di cermin.

Bayangan dia bersama Qharissa yang berada di taman masih jelas dalam ingatan. Bahkan wajah sendu Qharissa yang mengungkap kata suka kepadanya tak pernah luput dalam ingatan. Bukan sayang sebagai seorang sahabat tetapi lebih dari seorang sahabat. Hidupnya langsung tidak tenang setelah itu. Dirinya bagaikan disumpah kerana telah menyakiti perasaan Qharissa.

Haidan raup wajahnya kasar.

“Mawar Qharissa... kau buat hidup aku tak tenang,” rintih Haidan.

“Kau okey tak tu?” soal seorang lelaki yang bersandar tubuh pada bingkai pintu bilik air.

“Kau nampak aku macam okey ke?” balas Haidan dengan nada sedikit kasar. Aafan garu kening.

“Janganlah marah-marah. Aku tanya je.” Aafan mencebik bibir. Dia datang ke bilik Haidan sebab nak ajak Haidan solat subuh sama-sama. Namun, tidak semena-mena dia nampak Haidan tergesa-gesa masuk bilik air. Disebabkan rasa risau, terus dia menjenguk Haidan di dalam bilik air.

Haidan hela nafas berat sebelum menguak kasar rambutnya ke belakang.

“Hidup aku tak tenang selama 8 tahun Aafan. Aku penat hadap semua ni. Sumpah penat,” kata Haidan. Aafan memandang simpati Haidan.

“Aku rasa kan kau jadi macam ni sebab kau baru sedar yang kau sayangkan dia lebih dari seorang sahabat. Aku rasa kau patut cari dia dan selesaikan masalah kau orang tu. Kau kena pandai buat pilihan Haidan. Sama ada kau pilih Qharissa atau Naraliyana,” kata Aafan. Dia juga tak boleh melihat Haidan terus hidup menderita begini.

[COMPLETED] Dia, BUKAN UNTUK AKU Where stories live. Discover now