“HAIDAN dah tengok keputusan SPM?” tanya Puan Humairah. Haidan angguk kepala.
“Dah umi. Dapat 8A,” balas Haidan tanpa nada teruja. Dia tak rasa teruja melihat keputusan SPMnya yang cukup cemerlang itu.
“Tahniah Haidan. Qharissa?” Puan Humairah bertanya lagi. Encik Hisyam yang duduk disofa single hanya menjadi pendengar.
“Qharissa 6A,” balas Haidan. Dia boleh tahu pun sebab tanya Zahran. Tersenyum Puan Humairah dan Encik Hisyam.
“Alhamdulillah. Lepas ni Haidan nak sambung belajar dekat mana?” tanya Encik Hisyam. Haidan diam sejenak. Memikirkan sesuatu.
“Hmmm, mungkin dalam Malaysia ja kut,” balas Haidan.
“Baguslah tu. Dalam negara pun ada universiti bagus-bagus. Sambung dalam bidang apa?” tanya Encik Hisyam lagi.
“Perniagaanlah abi. Yalah, abi kan ada pasaraya. Siapa lagi nak tolong abi kalau bukan Haidan. Harraz tu mana minat bab-bab ni,” kata Haidan. Hanya dia saja yang boleh diharap pun. Adik-adik dia tak minat nak masuk campur dalam hal bisnes ini. Seorang minat kulinari, yang seorang lagi tak tahu minat apa.
“Abi tak halang apa yang Haidan nak buat. Biar belajar dalam bidang yang kita minat. Bukan belajar kerana terpaksa. Ingat tu Haidan,” pesan Encik Hisyam. Dia mahu anak-anaknya belajar dalam bidang yang diminati.
“Ya Haidan tau.”
Setelah puas berbual dengan umi dan abinya, Haidan meminta diri untuk ke bilik. Tubuh direbahkan ke atas tilam katil. Bunyi dentingan menandakan ada mesej masuk. Terus skrin telefon pintar dilihat. Bibir mengoyakkan senyuman kecil apabila melihat nama Naraliyana muncul dipermukaan skrin telefon pintarnya. Tanpa berlengah, dia buka pesanan WhatsApp dari Naraliyana itu.
Keputusan SPM awak macam mana? - Naraliyana
Alhamdulillah. Saya lulus semua subjek. - Haidan
Alhamdulillah. Dapat berapa A? - Naraliyana
8A ja. - Haidan
Huish, pandainya awak. Tahniah ya. - Naraliyana.
Mana ada pandai. Apa pun terima kasih Nara. - Haidan.
Tiba-tiba, notifikasi dari Instagram muncul diskrin bahagian atas. Haidan tersentak apabila melihat nama pengguna Instagram Qharissa.
mawar.rissa
Tahniah Haidan sebab dapat 8A.
Mesej itu hanya dibaca tanpa dibalas. Pertama kali dapat mesej daripada Qharissa setelah tiga bulan menyepi. Haidan hela nafas berat. Sejujurnya, dia rindukan Qharissa. Rindu sebagai sahabat. Tetapi gara-gara peristiwa itu, Haidan terpaksa lupakan rasa rindu itu.
“Tapi semakin aku cuba untuk melupakan, kenapa perasaan bersalah semakin menebal dalam diri?”
Haidan tak tahu kenapa dia perlu ada rasa begitu.
Enam tahun kemudian... (2023)
GADIS itu memarkir kereta Axia di bawah pokok mempelam. Setelah enjin dimatikan, dia terus menapak keluar dari perut kereta. Pintu ditutup serta dikunci. Baju kurung moden riau bercorak bunga halus dibetulkan. Beg sandang juga dinaikkan ke bahu. Selesai menilik diri, dia mula mengatur langkah.
YOU ARE READING
[COMPLETED] Dia, BUKAN UNTUK AKU
Teen Fiction1st Malay Fiksyen 🌹🌹 Mereka sentiasa bersama sehinggakan ada yang menyangka mereka adalah pasangan bercinta. Tetapi, status hubungan mereka hanyalah sekadar sahabat baik. Berkawan sejak kecil sehingga mereka ke alam remaja. "Kau pandang aku lama...