BAB 9

22 2 0
                                    

“HANG ada salin tak nota sejarah yang Cikgu Syahida tulis dekat papan putih tu?” soal Qharissa. Mereka berjalan memasuki kawasan sekolah.

“Ada. Kenapa?” Haidan memandang sekilas Qharissa sebelum fokus pada hadapan semula.

“Boleh pinjam? Aku tak sempat salin hari tu,” pinta Qharissa.

“Rumah kita tu selang sebuah ja. Kenapa hang tak pi minta dekat rumah? Kenapa sekarang?” tanya Haidan. Pelik betul Qharissa ini. Rumah mereka itu dekat saja. Boleh saja Qharissa pergi minta atau ajak Haidan buat kerja sekolah sama-sama.

“Aku lupa.” Sengih Qharissa. Haidan tayang muka menyampah.

“Makan semut lagi,” sindir Haidan. Qharissa mencebik bibir.

“Hang nak bagi ka dak? Kalau tak mau bagi tak apa. Aku boleh minta dekat Natasha,” sebal Qharissa. Haidan tertawa kecil. Suka betul melihat wajah marah Qharissa.

“Aku tak cakap pun tak boleh. Nak marah pasaipa?”

“Mana ada marah. Sebal ja pun,” rengus Qharissa.

“Samalah tu. Waktu sejarah sebelum balik kan?” tanya Haidan, ingin kepastian.

“Hmmm.”

“Okey. Kerja sekolah yang lain dah buat?” Haidan memandang Qharissa. Gadis itu angguk kepala.

“Dah. Sejarah ja tak buat lagi.”

“Betul ni?” soal Haidan lagi. Dia mahu memastikan Qharissa betul-betul siap kerja sekolah.

“Ya. Hang dah kenapa?” Pelik pula Qharissa apabila Haidan kerap sangat bertanya.

“Aku cuma tak mau hang kena denda lagi,” balas Haidan. Qharissa tayang muka menyampah.

“Cakap jalah hang tak mau tolong aku dah,” perli Qharissa.

“Itu salah satunya,” balas Haidan tanpa perasaan. Qharissa merengus geram. Kecil besar saja dia melihat Haidan. Lelaki itu memandang Qharissa sebelum bibirnya menguntum senyum. Usik Qharissa memang hobinya.

“Perlahan betul hang jalan, hang dah kenapa?” tanya Qharissa. Dia juga perasan Haidan berjalan sambil melihat sekeliling. Gaya macam cari orang pun ada.

“Aku cari orang,” balas Haidan. Tepat tekaan Qharissa. Tapi cari siapa?

“Zahran dengan Syafiqah?” tanya Qharissa. Haidan geleng kepala.

“Bukan depa.”

“Habis tu siapa?” Qharissa dah dapat agak siapa yang Haidan cari. Tetapi sengaja bertanya lagi.

“Nara,” balas Haidan. Qharissa beriak biasa. Siapa lagi Haidan nak cari kalau bukan kekasihnya.

“Oh. Cari awek rupanya.”

“Bila masa dia tu awek aku? Tak pasti lagi dia tu terima aku,” sangkal Haidan. Qharissa tersenyum sinis.

“Heh, aku rasa dia akan terima hang sebab dia pun suka hang. Perempuan mana tak suka dengan Haidan Luthfan ni. Semua cukup, tak ada cacat cela,” ujar Qharissa. Haidan memandang Qharissa dengan riak wajah nakal.

“Termasuk hanglah kan? Hang kan perempuan,” kata Haidan. Bibir mengoyak senyuman nakal. Qharissa yang mendengar akan itu terus rasa mahu ketawa.

“Hang pandang aku ni sebagai seorang perempuan ka? Tak kan? Jadi aku tak tergolong,” bidas Qharissa. Haidan terus terdiam. Rasa tersindir dengan kata-kata Qharissa. Qharissa menguntum senyum sinis apabila Haidan terdiam. Sentap ke Haidan Luthfan?

“Itu dia, orang yang hang cari. Aku pergi dewan dulu,” kata Qharissa apabila gerangan yang dicari Haidan ada di pondok. Haidan terus terpandang pondok dan susuk tubuh Naraliyana menyapa pandangannya.

[COMPLETED] Dia, BUKAN UNTUK AKU Where stories live. Discover now