“ALONG ingat hang dengan Haidan dik. Hangpa kawan dah lama. Alih-alih Haidan kahwin dengan perempuan lain. Muda pula tu.”
Qharissa tayang muka malas. Abang sulungnya itu masih tak percaya yang Haidan berkahwin dengan perempuan lain.
“Dah nama pun jodoh depa. Along nak pertikai buat apa,” balas Qharissa dengan nada malas.
“Bukan nak pertikai. Tapi macam tak percaya ja. Kebal juga persahabatan hangpa. Langsung tak ada apa-apa perasaan,” ujar Zafran. Qhafael mengangguk kepala tanda menyokong kata-kata Zafran.
“Itulah Along. Angah pun ingat depa ni kawan sampai kahwin. Alih-alih, kekal kawan ja. Angah kagum dengan persahabatan hangpa dik,” ujar Qhafael.
Qharissa ukir senyuman nipis. Kalaulah mereka tahu hal sebenar, pasti topik ini tak akan dibincangkan. Hanya abang ketiganya sahaja yang tahu kisah sebenar.
Encik Qhairi melihat wajah puterinya. Tampak biasa. Tak ada nampak sedih pun.
“Rissa tak pernah luahkan dekat Haidan ka?” tanya Encik Qhairi. Saja nak tahu. Qharissa geleng kepala.
“Tak. Rissa anggap Haidan tu cuma kawan ja,” balas Qharissa. Tak apa kut menipu. Lagipun, untuk apa buka kisah lama? Semua itu sudah menjadi sejarah.
Encik Qhairi mengukir senyuman kecil.
“Semua yang terjadi ni sudah ditentukan oleh Allah. Kita sebagai hamba-Nya perlu terima dan teruskan kehidupan seperti biasa. Ada sebab mengapa Allah takdirkan Rissa dengan Haidan tu cuma sekadar kawan. Percaya dengan Allah. Mana tau puteri abah ni dapat seseorang yang lebih baik. Yang boleh jaga Rissa lebih daripada Haidan jaga adik dulu. Mungkin lebih kacak dari Haidan. Manalah tau kan? Anak abah ni kan cantik, comel. Takkan takdak yang mau.” Encik Qhairi mengusap rambut anak perempuannya. Terus tersenyum lebar Qharissa.
“Hish abah ni. Dalam memberi nasihat tu, sempat nak memuji,” ujar Qharissa. Zafran dan Qhafael mengguling biji mata ke atas.
“Sukalah hang kena puji dengan abah,” perli Qhafael. Qharissa tayang muka bangga.
“Eh mestilah. Abah puji kut. Terasa istimewa,” kata Qharissa. Encik Qhairi menggeleng kepala. Sudah mula nak gaduh.
“Meluat aku.” Zafran tayang muka meluat. Qharissa mengoyakkan senyuman sinis.
“Eleh. Along dengan angah tu jeles cakaplah,” provok Qharissa. Zafran tertawa sarkastik.
“Kami ni ada isteri. Hari-hari dapat pujian. Adik ada? Calon suami pun takdak,” sindir Zafran. Qharissa mencebik bibir.
“Abah tengok along dengan angah tu! Eee, bencilah!” bentak Qharissa. Zafran dan Qhafael ketawa mengejek. Encik Qhairi tertawa kecil. Bab menyakat adik-adik dia orang ini memang juara.
“Kalau ada Paan ni mesti berperang kita. Yalah, dia pun bujang,” kata Qhafael.
Qharissa tersenyum kecil. Zafran dengan Qhafael memang suka cari gaduh. Kuat menyakat. Nasib baiklah dia ada Zulfan yang sentiasa jadi pelindungnya. Jujurnya, dia rindu dengan semua itu. Namun, semua itu sudah menjadi kenangan. Sekarang, abang-abangnya sudah ada kehidupan sendiri.
“Kan. Apalah si Paan tu buat sekarang?” kata Zafran. Rindu pula dia dengan adik ketiganya itu. Rasanya dah lama mereka tak jumpa.
“Angah mesej dia tak balas. Sibuk agaknya,” balas Qhafael.
“Biarlah dia. Nanti dia pandai-pandai dia telefon balik.”
Tidak lama kemudian, muncul Aisyah isteri kepada Zafran dan Alfia isteri kepada Qhafael. Masing-masing menatang dulang berisi minuman dan makanan.
YOU ARE READING
[COMPLETED] Dia, BUKAN UNTUK AKU
Teen Fiction1st Malay Fiksyen 🌹🌹 Mereka sentiasa bersama sehinggakan ada yang menyangka mereka adalah pasangan bercinta. Tetapi, status hubungan mereka hanyalah sekadar sahabat baik. Berkawan sejak kecil sehingga mereka ke alam remaja. "Kau pandang aku lama...