H U D A N I A L L | 13

21 5 2
                                    

Mereka tiba di perkarangan banglo milik Tengku Daniall sekitar jam 5.45 petang. Tengku Daniall memarkirkan kereta di garaj lalu mengajak Huda dan Jiji turun.

Jiji hanya diam tidak berkutik. Mukanya terlindung di sebalik tudung bawalnya. Apabila Huda menyelak tudung itu, kelihatan wajah Jiji sedang tidur nyenyak. Huda tersenyum jahat.

"Jom turun," ajak Tengku Daniall. Huda menggeleng.

"Awak turun dulu, saya nak kejut Jiji kejap." ujar Huda. Tengku Daniall sekadar menganggukkan kepalanya lalu keluar daripada kereta menuju ke bonet kereta.

Huda pantas mengeluarkan eyeliner dan lipstik daripada tas tangannya. Muka Jiji diconteng dengan eyeliner di bahagian pipi umpama misai kucing.

Bibir Jiji ditonyoh menggunakan lipstiknya. Banyak. Sehingga membuatkan bibir Jiji terlihat tebal. Huda ketawa jahat dalam hati.

Setelah siap melakar dimuka Jiji, dia menggoyangkan badan Jiji agar bangun dari lena.

"Bangun!!" jerit Huda tepat di telinga Jiji. Bahananya, muka Huda ditepuk kuat oleh Jiji.

"Sakit lah" marah Huda sambil menggosok-gosok hidungnya. Jiji sengih.

"Kau yang kejut aku macam nak ajak gi alam kubur. Dah ah tadi tengah mimpi mamat hensem" ujar Jiji. Huda menjeling tajam adiknya. Gatalnya!

"Dah bangun-bangun" ujar Huda seraya tangannya menepuk kuat lengan adiknya. Jiji berdecit geram. Huda sengih.

***

Tengku Daniall mengeluarkan segala mak nenek bagasi dalam bonet keretanya. Setelah semua dikeluarkan, bonet kereta ditutup.

Apabila bonet tertutup, alangkah terkejutnya dia apabila wajah Jiji yang penuh dengan make up di balik bonet. Bahananya, ibu jarinya tersepit dengan bonet kereta.

Dengan kelajuan maksima, bonet kereta dibukanya. Lantas ibu jarinya ditilik. Merah. Huwaaa, nak ngadu dengan Huda lah!

Air mata palsunya yang hampir jatuh disekanya menggunakan tapak tangan. Bibirnya tercebik-cebik ingin menangis. Tetapi apabila teringat akan wajah Jiji sebentar tadi, tawanya bagai ingin terletus namun ditahannya sebaik mungkin.

Kita kena menghayati watak.

"Eh abang Niall!" terkejut Jiji melihat 'air mata' abang iparnya. Tengku Daniall langsung menundukkan wajah.

"Haish, kita taknak Jiji. Kita nak Huda" omel Tengku Daniall perlahan.

"Abang Niall nangis ke?" soal Jiji. Tengku Daniall berdehem.

"Ehem, mana ada. Jiji salah nampak tu." nafi Tengku Daniall dengan wajah polos. Jiji memandang Tengku Daniall curiga sebelum bahunya diangkat.

Sedaya upaya Tengku Daniall menahan tawanya apabila melihat wajah Jiji. Ni mesti angkara Huda. haih, nasiblah laki bini nakal.

***

"Mama, kita nak buat apa ni?" soal Tengku Ellysa. Tengku Elizabeth sedari tadi berjalan kehulur dan kehilir. Tengku Ellysa sudah naik pening melihat mamanya.

Terhinjut bahu Tengku Ellysa apabila permukaan meja ditepuk kuat oleh mamanya.

"Kita jangan buat apa-apa. Takut nanti kita yang diapa-apakan" putus Tengku Elizabeth manakala Tengku Ellysa masih bingung. Hah? Apa yang apa?

Setelah hampir 2 minit memproses kata-kata mamanya akhirnya sel-sel diotaknya mulai berhubung.

"Hm ada betulnya juga" ujar Tengku Ellysa sambil mengangguk kecil. Tengku Elizabeth melabuhkan punggung disebelah anak perempuannya. Huh. Dia penat!

DANIALL'S PRINCESS  ||  OGWhere stories live. Discover now