H U D A N I A L L | 14

22 6 0
                                    

2 minggu kemudian..

"Jiji, potong sayur ni kejap. Kakak nak panggil Abang Niall turun." arah Huda. Sayur sawi diberikan kepada Jiji. Jiji akur. Huda membawa langkah ke bilik tidurnya bersama Tengku Daniall.

Ketika ditangga, entah dimana silapnya, dia terjatuh lalu kepalanya terhantuk dengan pemegang tangga.

"Argh!" Huda menjerit kesakitan. Tengku Daniall yang ketika itu sedang duduk santai langsung berlari apabila mendengar jeritan isterinya. Jiji juga turut menuju ke arah kakaknya. Sayur dibiarkan dahulu.

"Ya Allah sayang!" tengku Daniall mencempung tubuh isterinya lalu dibawa masuk ke dalam kereta.

"Jiji ambil tudung kakak!" laung Tengku Daniall dalam keadaan cemas. Jiji berlari lalu tudung sarung hitam kakaknya diambil. Dia turut memakai tudung sarung lalu berlari masuk ke dalam kereta.

"Kakak!" tidak berhenti Jiji memanggil nama kakaknya. Pipi kakaknya ditepuk lembut agar kakaknya itu bangun. Tetapi tiada sebarang tindak balas.

"Abang Niall cepat sikit!" ujar Jiji dengan nada suara yang kuat akibat terlalu cemas. Tengku Daniall semakin gelabah apabila mendengar suara adik iparnya.

"Shit." Tengku Daniall mencarut perlahan apabila jalan menuju ke hospital jammed. Jiji sudah tidak keruan. Tangannya sudah penuh dengan darah yang mengalir daripada kepala kakaknya.

"Abang Niall buka tingkap belah Jiji! Cepat!" ujar Jiji dengan nada suara yang masih sama. Bergegas Tengku Daniall membuka kunci tingkap. Jiji dengan pantas menurunkan tingkap sehingga bawah lalu kepalanya dikeluarkan bersama tangannya yang penuh dengan darah itu.

"TOLONG BERI LALUAN!!!!" jerit Jiji sambil tangannya yang penuh dengan darah itu dilambaikan. Seumur hidupnya, itulah kali pertama dia menjerit dengan kuat.

Akibat suara jeritan Jiji itu terlalu kuat, pemandu didalam kereta lain dapat mendengar suaranya.

Tengku Daniall turut membantu adik iparnya dengan menekan hon. Setelah mendapat laluan, kereta Tengku Daniall bergerak laju menuju ke hospital.

"TERIMA KASIH!!" jerit Hazirah sekali lagi. Pemandu yang lain hanya mengeluarkan tangan daripada tingkap membentuk thumbs up.

***

"Mana doktor kat sini, Abang Niall?" soal Jiji. Matanya daripada tadi melilau mencari doktor disitu tetapi tidak dijumpai.

Tengku Daniall yang sedang mencempung isterinya juga turut mencari doktor disitu.

Dan..Alhamdulillah jumpa juga seorang doktor perempuan. Bergegas mereka berlari ke arah doktor itu.

"Doktor! To-tolong!" panggil Tengku Daniall kuat. Suaranya tersekat akibat terlalu mengah. Doktor itu terus membantu mereka dan kini, Huda berada didalam bilik jahitan.

Kata doktor, kecederaan kepala Huda tidak terlalu teruk. Cuma agak dalam dan perlu dijahit.

Tengku Daniall dan Jiji sama-sama menghela nafas syukur. Tiba-tiba wajah Jiji memerah.

"Aduh, Jiji malulah Abang Niall. Apasallah Jiji menjerit macam orang gila kat highway tadi? Padahal kakak okay je" ujar Jiji lalu mukanya ditekup menggunakan tapak tangan. Darah tadi sudah dibasuhnya.

Tengku Daniall tergelak apabila teringat kejadian tadi.

"Abang Niall dah bagitahu ibu dengan ayah ke?" soal Jiji.

"Dah. Abang Niall dah call diorang tadi. Papa dengan mama pun dah. Kejap lagi sampai lah tu." jawab Tengku Daniall lalu badannya disandar pada kerusi.

DANIALL'S PRINCESS  ||  OGWhere stories live. Discover now