SEMAKIN lebar senyumannya daripada tadi apabila mendengar permintaan seorang gadis dihadapannya kini.
"Ye, semestinya boleh. Lagipun apa salahnya kan? Rumah saya pun di Taman Harmoni, cuma lorong sahaja yang berbeza" yang sudah pasti apa reaksi mereka pada masa itu, terkejut.
Lagi laju degupan jantung Jasmine pada saat ini. Ya allah! Kau kuatkan lah aku.
"Sir baru pindah ke?" soal Qisya.
Sungguh dia tidak percaya bahawa Vano telah berpindah.
"Yep, baru je seminggu lepas sebelum sekolah dibuka" jawab Vano dengan senang hati.
Lepas ni memang selalu lah dapat tengok kesayangannya dari dekat, duduk satu taman kan!
"Oh yeke hehe, kalau macam tu senang lah. Kalau macam tu saya gerak dulu lah ye, saya dah lambat ni. Saya pergi dulu Jasmine, Sir" ujar Qisya dan berlalu pergi.
Jasmine berasa canggung apabila berduaan dengan Sir, seperti di sekolah tadi. Bukannya tiada orang di bazar ini, ramai. Tapi tidak tahu kenapa dia berasa sangat takut dengan pandangan yang diberi oleh Vano.
"Awak nak beli apa-apa lagi? Kalau nak bagitahu saja, kita boleh cari sebelum saya hantar awak ke rumah" ujar Vano.
Suka dia apabila melihat wajah takut gadis itu, malah bertambah comel. Rasa nak gigit saja pipi itu, tapi dia kena sabar.
"Err saya nak cari ayam bakar, tapi saya nak bayar sendiri ye?" ujar Jasmine tanpa membalas pandangan Vano yang masih memandang kearahnya.
"Nope, tak perlu bayar. Biar saya yang bayarkan. Awak simpan je duit tu" Vano tetap dengan keputusannya.
"T-tapi..."
Belum sempat Jasmine menghabiskan ayatnya terus dipotong laju oleh Vano.
"Takde tapi-tapi!" tegas Vano.
Akhirnya Jasmine mengalah. Tidak mahu berdebat, buat habis air liur sahaja. Dah la puasa ni!
"Jom kita cari ayam bakar!" ujar Vano tanpa Jasmine sedari tangannya di tarik lembut oleh Vano.
Vano mengenggam kemas tangan gadis itu. Lembut, ini baru tangan. Belum bahagian lain lagi, sabar Vano.
Panik Jasmine dibuatnya.
'Kau ingat aku ni bini kau ke? Adu jangan buat aku macam ni, mama tolong Isya!' ujar Jasmine dalam hati.
Gerai ayam bakar dituju oleh mereka,. Agak ramai juga orang membeli ayam bakar. Mungkin ayam bakarnya sedap.
"Awak nak berapa ketul? Ke nak yang seekor tu terus?" soal Vano sambil menatap gadis itu di bawah.
Ya, sudah tentu Jasmine pendek. Ketinggian Jasmine hanya 160 cm, manakala tinggi Vano pula 187 cm.
Wow! Masa kecik makan galah ke bang?
Jasmine mendongak menatap Vano. Dah macam anak dengan bapak kalau orang tengok!
"Ye bang? Nak ayam bakar?" soal penjual muda itu.
Vano hanga mengangguk.
"Nak berapa ketul?" soal Vano sekali lagi.
"Nak 6 ketul lah"
"Bagi 6 ketul" ujar Vano ke pemuda itu.
Pemuda itu hanya mengangguk sahaja.
"Disebabkan abang dengan akak comel saya bagi murah sikit lah harini. Semuanya RM12 saja" ujar pemuda itu dengan ramah.
Malu jasmine dibuatnya. Kau panggil aku kakak? Sepatut kau yang aku panggil abang! Aku ni muda dari kau tau. Hampeh!
"Haha betul ke ni? Terima kasih lah, semoga jualan awak makin maju" ujar Vano.
Pemuda itu mengangguk.
Setelah selesai membeli. Mereka berjalan menuju ke kereta milik Vano.
"Eh?" terkejut Jasmine apabila badannya ditolak masuk ke tempat duduk hadapan.
Ala baru nak duduk belakang!
"Kenapa nak duduk belakang?" soal Vano setelah masuk ke dalam perut kereta.
Terdiam Jasmine.
Vano menatap lama wajah Jasmine yang hanya mengenakan sunscreen sahaja dimuka.
Sungguh dia kagum dengan kecantikan gadis ini. Tidak pakai apa pun tetap cantik. Wajahnya bersih tanpa sedikit jerawat pun yang ada.
Pandai sungguh dia menjaga kulit. Semakin suka dia menatap wajah gadis itu. Tidak bosanlah!
"Sir, boleh hantar saya balik sekarang? Sebab takut lewat, kesian dekat mama saya kena siapkan makanan untuk berbuka sorang-sorang" ujar Jasmine.
Sungguh dia berasa tidak nyaman sekarang. Dia sanggup balik jalan kaki, daripada naik satu kereta dengan lelaki ini.
Memanglah dia minat dengan Sir Vano. Tetapi dia sedar diri, dia hanya murid sahaja. Sir Vano sudah mempunyai isteri, sangat mustahil lah!
Lagipun Jasmine hanya tindak menganggap lebih, kerana dia tahu itu sangat salah.
"Ok ok baiklah, maaf" ujar Vano.
"Terima kasih Sir, sebab hantarkan saya balik" ucap Jasmine sambil menatap sekilas wajah Vano.
"Yeah, sama-sama" senyuman manis diberi.
"Err, terima kasih juga sebab belanja saya ayam bakar ni?" ucap Jasmine sekali lagi sambil mengangkat sebungkus plastik yang berisi ayam bakar itu ke udara.
"No problem, anything for you"
"Kirim salam dekat isteri Sir. Saya pergi dulu, Assalamualaikum"
"Waalaikumsalam, Insyaallah. Selamat berbuka Jasmine"
"Selamat berbuka juga Sir."
"Assalamualaikum!"
"Waalaikumsalam, balik dengan siapa tadi?" ujar Tuan Zaid senada.
"Balik dengan Sir Vano, cikgu bahasa inggeris Isya dekat sekolah pa" ujar jelas Jasmine.
Baik jujur daripada rahsia.
"Lelaki?"
Jasmine mengangguk.
"Dah pergi dapur tolong mama" ujar Tuan Zaid.
"Baik pa"
Tuan Zaid melihat anaknya melangkah pergi.
'Vano?'
TBC 🌹
Nampaknya Tuan Zaid macam kenal dengan Vano. Agak-agak Vano ni siapa ye?
YOU ARE READING
Pilihan Terakhir [COMPLETE]
Romance𝙑𝙖𝙣𝙤 𝘽𝙚𝙣𝙟𝙖𝙢𝙞𝙣 𝙃𝙖𝙧𝙞𝙨𝙨𝙤𝙣 𝙓 𝙅𝙖𝙨𝙢𝙞𝙣𝙚 𝘼𝙡𝙞𝙨𝙮𝙖 𝙈𝙖𝙝𝙖𝙧𝙖𝙣𝙞 Apabila hati sudah menyimpan satu nama, maka dialah orangnya. Jasmine Alisya Maharani sering mengusik ketenangannya. Setiap saat, pasti bayangan gadis itu men...