BAB 6 🌹

1.1K 41 4
                                    

BUKAN Jasmine sahaja yang terkejut. Malah gerangan yang membuka pintu itu juga terkejut dengan kehadiran Jasmine.

Pantas tangannya naik mengusap dada.

"Hehe maaf cikgu" tersengih Jasmine apabila melihat wajah panik guru itu.

"Ish kamu ni, terkejut saya. Kalau saya ada penyakit jantung macam mana?" sempat cikgu Fadil menjeling kearah Jasmine.

"Kamu buat apa datang sini? Bukan ke sekarang waktu pulang? Ada nak jumpa siapa2 ke?" soal cikgu Fadil sambil melirik kearah jam tangannya.

"Sir Vano nak jumpa dengan saya sekarang"

"Kamu ada buat hal ke dengan dia?"

Jasmine hanya menggeleng.

'tipu sunat'

Pelik juga apabila sir Vano mahu berjumpa dengan anak muridnya, perempuan. Selalunya murid lelaki sahaja yang akan berdepan dengan lelaki itu, kalini perempuan.

Macam2 persoalan yang ada di fikiran cikgu Fadil sekarang. Mungkin perasaannya saja.

"Ok lah kalau macam tu, hati2 ye. Saya balik dulu"

"Ok cikgu, hati2 juga bawa kereta" ujar Jasmine sambil menundukkan sedikit kepala bagi tanda hormat.

Dengan keberanian yang ada sekarang. Jasmine berjalan masuk ke bilik guru dan menuju terus ke tempat yang ditujunya.

Nama yang berada di pintu itu ditenung lama oleh Jasmine sebelum tangannya naik bagi mengetuk pintu.

Tok! Tok! Tok!

MASUK!

Kedengaran suara itu menyuruhnya untuk masuk. Dengan perlahan Jasmine memulaskan tombil pintu itu.

Dengan langkah yang berat, terpaksa juga Jasmine masuk ke dalam. Setelah tangannya terlepas pada pintu. Pintu itu tertutup secara automatik.

Terhenjut sedikit bahu Jasmine.

"Duduk!" suruh Vano.

Tanpa banyak soal, Jasmine melabuhkan punggung di kerusi berhadapan dengan Vano.

"Saya nak awak buat latihan ni. Selagi tak betul semua, saya takkan benarkan awak pulang!" tegas Vano.

Vano menyerahkan beberapa helai kertas latihan untuk Jasmine. Jasmine menatap kertas itu dengan keluhan.

'Kena buat lagi ke? Bukan ke tadi dah buat? Banyaknya...'

"Jangan mengeluh or banyak cakap, buat je apa yang saya suruh" tidak lekang dia memandang wajah cantik gadis yang berada di hadapannya ini.

Hampir 1 jam Jasmine menyiapkan 3 helaian kertas latihan yang berbeza soalan. Walaupun soalannya senang, tapi bagi Jasmine itu agak susah.

Maklumlah dia lemah dengan subject ni. Sebab itu dia takut dengan ujian yang akan datang.

"Are you done?" soal Vano.

Jasmine mengangguk perlahan. Dia takut jika ada jawapan yang salah.

Vano menyemak semua jawapan yang ditulis oleh Jasmine. Terbit senyuman nakalnya di bibir.

Vano bangun dari tempat duduknya dan berjalan menghampiri Jasmine. Dia betul2 berada di belakang Jasmine sekarang. Vano membongkokkan sedikit badannya.

Kedua tangannya mengepung pergerakan gadis itu.

Terkejut Jasmine dibuatnya. Jantung mulai berdegup kencang. Mulut tidak berhenti menyebut nama ibunya.

"Why baby? are you afraid of me?" soal Vano sambil tangannya naik mengusap lengan Jasmine.

"A-apa ni? Jangan sentuh saya!" Jasmine cuba ingin memukul tangan Vano yang menyentuhnya.

Tetapi sempat Vano menyambar tangan kecil itu. Lembut sahaja tangan ini.

"Jangan gunakan tangan ini untuk kekerasan sayang. Lebih baik gunakan kelembutan tangan awak untuk saya" ujar Vano sambil menggengam kemas tangan Jasmine.

'Arghh! Ini sudah gila! Aku kena lari ni'

"Sir, jangan macam ni please!" pucat sudah muka Jasmine saat ini.

"Kenapa? Tak suka? Saya dengar kawan-kawan awak cakap yang awak berminat dengan saya. Salah ke kalau saya dapatkan apa yang awak nak?"

Vano suka melihat wajah ketakutan gadis itu. Cantik.

"Ye saya jujur! Memang saya minat dengan sir tapi tak lebih! Saya tak anggap itu lebih, sir. Jadi tolong lepaskan saya, saya merayu sangat2." sedikit lagi air mata Jasmine mahu jatuh.

"Aww, don't cry baby." pujuk Vano sambil mengusap lembut pipi Jasmine.

Pantas Jasmine berdiri dan lari keluar dari ruangan itu setelah Vano melepaskannya.

Vano hanya melihat sahaja gadis itu meninggalkan ruangan ini. Tangannya yang menyentuh gadis itu tadi dihidu baunya. Wangi.

Lebar senyumannya kini.

'Aku lepaskan kau sekarang. Lepasni kau takkan dapat lari dari aku lagi sayang'







Puan Elya berjalan pantas mendapatkan anaknya yang baru sahaja melangkah masuk ke dalam rumah.

"Ya allah, Isya! Mana Isya pergi ni? Kenapa balik lewat? Tahu tak mama risau?"

Risau dia apabila anaknya tidak pulang ke rumah lagi. Kadang jika anaknya ada kelas tambahan pasti akan diberitahu, ini tidak.

"Tadi ada cikgu buat kelas tambahan dekat Isya. Last minute punya kelas. Mama jangan risau ye? Maaf sebab buat mama risau."

Dia tidak mahu memberitahu hal yang sebenar. Pasti mamanya akan risau nanti. Biarlah ini rahsia.

"Ye lah, lain kali jangan buat macam ni lagi tau! Tak tenang hati mama kalau Isya tak balik2 lagi"

"Ye mama, baiklah syurgaku!!!"

"Dah, Isya pergi mandi. Lepastu rehat tau, kesian anak mama penat ye" ujar Puan Elya sambil mengusap lembut kepala anaknya.

"Baiklah mama"







"Lambat abang balik harini?" soalnya setelah mendapatkan suaminya yang baru sahaja pulang dari kerja.

"Ada meeting sikit tadi dengan pengetua" ujar Vano sambil merenggangkan tali lehernya. 3 butang baju kemejanya dibuka.

Syakila datang menghampiri suaminya. Tangan naik untuk membuka tali leher suaminya itu.

"Abang, Kila nak cakap sikit boleh?"

Langsung Vano mencelikkan matanya dan menatap wajah isterinya.

"Ye sayang? Sayang nak cakap apa?" tangan naik mengelus rambut milik isterinya.

"Boleh tak Kila nak duit sikit? Kila ingat nak cari baju baru lah untuk ke majlis berbuka puasa di rumah Tuan Zaid sabtu ni, boleh? Kila bosan la asyik baju yang sama ja kena pakai, nak pakai baju yang lain pulak!" rengek Syakila sambil melentokkan kepalanya di bahu Vano.

"Boleh sayang, everything for you" ujar Vano.

Vano mencium lembut dahi isterinya.

"Makin bertambah sayang Kila dekat abang. I love you abang!"

"Ye, abang pun sayangkan isteri abang ni. I love you more sayang!"










TBC 🌹
Vano ni tak sedar ke dia dah ada bini, kenapa nak ganggu perempuan lain pulak? Risau betul 😤

Pilihan Terakhir [COMPLETE]Where stories live. Discover now