Hoofdstuk 8. Een veranderde kerst

11 0 0
                                    


Drie weken gingen voorbij,een hevige sneeuw was nog steeds in Oudberg aanwezig,waarbij de verschillende auto's van vele Oudbergers onder grote hopen sneeuw stonden,waardoor sommigen ondanks hun angst en bezorgdheid in deze tijden,met dikke jassen aan en sjalen rond hun nekken naar buiten gingen om het met bezems proberen af te vegen.Terwijl anderen in hun stenen huizen bij warme haarden zaten of kerstbomen versierden samen met hun kinderen om zo plezier te crieéren en even niet meer aan deze duistere tijden te denken.Ook waren zoals elk jaar de Winterheren weer aanwezig in bepaalde straten of op het stadsplein,waar ze verschillende kerstliedjes zongen en hun instrumenten bespeelden om de dorpelingen op te fleuren en in kerststemming te laten blijven

.Diezelfde ochtend rond klokslag acht uur waren Baron Edwardus en Gineveré al wakker en genoten in de dinerkamer van een heerlijk ontbijt,waarbij ze een gesprek voerden over hoe ze kerst dit jaar zullen vieren nu bekend was dat Meneer Kolenvuurs behoorde tot de slachtoffers die besmet waren,en zich ergens op een afgelegen plek bevond,wat zowel Mevrouw Kolenvuurs als Stan Muntgroens met verdriet achterlieten.En over hoe verwonderd zowel Baron Edwardus als Gineveré waren dat ondanks de geruchten zich versprijd hadden dat Noordman Vouwers zowel op het Groene Eiland verbleef en al die jaren in een hut woont als in de loop der tijd overleden was,ze hem persoonlijk binnenkort zullen ontmoeten als de Oudere man.Waar op Gineveré toe sprak die een slokje vanillethee uit haar kopje dronk,met haar blik op hem gericht.

"Wat zullen we dit jaar op kerst doen lieverd? Ik bedoel...het zal niet meer hetzelfde kerstfeest zijn zoals voorheen...ik bedoel...Meneer Kolenvuurs is zomaar besmet geraakt en bevind zich op een afgelegen plek waar niemand van weet waar het werkelijk lig...wat Mevrouw Kolenvuurs en Stan zo goed als geschokt en vol verdriet achterlaat...wat hun met volle zekerheid niet in staat maakt om kerst werkelijk te vieren"

Baron Edwardus sprak terug toe die een slokje koffie uit zijn kopje dronk,en zijn blik op haar gericht hield

"Hmm...goeie vraag lieverd...ik heb een paar dagen geleden zitten nadenken hoe we ons gebruikelijk kerstfeest toch kunnen laten doorgaan...en ik denk dat ik het weet lieverd...die gebeurtenis rond Meneer Kolenvuurs en de andere slachtoffers is meer dan erg...dat weet ik lieverd...zonder hem is ons kerstfeest absoluut niet hetzelfde...maar misschien...is het toch het beste om Mevrouw Kolenvuurs en Stan uit te nodigen....ondanks deze tijden...zal het zowel hun als ons beide goed doen lieverd...alle dorpelingen zullen hoe dan ook vast kerst vieren om even niet aan de duistere tijden te denken..."

Gineveré die uit een mandje een crossaint nam waar ze een hapje van at en er bij zachtjes kauwde,staarde hem met een bedachtzame blik aan

"Dat is een heel goed idee lieverd! Misschien moeten we hun een kerstcadeau geven dat hun opfleurd Hihi!"

Baron Edwardus die een boterkoek uit het mandje nam waar hij een hapje van at en er bij zachtjes kauwde,knikte zachtjes aangezien hij het een goed idee vond

"Goed idee lieverd...dat is het enige wat hun gedachten op dit moment zou kunnen verzetten...ik heb toevallig een idee wat ik Stan voor kerst kan geven Gheg!"

Gineveré die meer dan benieuwd was wat voor idee hij voor Stan had,sprak toe

"Misschien wel lieverd...het zal zowel hun als ons goed doen...als goede vrienden is het onze plicht hun niet alleen te laten voor kerst en hun plezier te geven in deze tijden...het zal zeker een fijn feest worden met hun terwijl onze harten bij Meneer Kolenvuurs zijn...maar wat voor idee heb je voor Stan dan lieverd?"

Baron Edwardus die eerst een hapje van zijn boterkoek nam waar hij zachtjes bij kauwde,voor hij een grote slok koffie uit zijn kopje dronk,sprak terug toe met een grijns

Bloed van het Wezen IIIWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu