Alle Oudbergers , Hangslotters en Hoogbergers zaten met brede glimlachen zoals elke vereerviering,versprijd over tafeltjes heen met hun blikken op het podium gericht.Waar de nieuwe Burgemeester namelijk de kleinzoon van Burgemeester Felix Waterkers , Charlie Waterkers en Koning Oudius Oudberg op stonden.
Koning Oudius Oudberg die duidelijk wat ouder was geworden,sprak met een brede glimlach door een microfoon wat hij in zijn linkerhand vasthield
"Beste broeders en zusters! Van Grebdou Toorg! Tols Teh Ni Leutels! En Rebregooh Egidoem!...we zijn hier allen....vandaag terug bij eén gekomen....om de gevallen helden en de hulp schietende personen te herdenken.....personen die hun leven voor ons gegeven hebben...om ons prachtig leven terug aan ons te kunnen schenken..........daarom!.....zal ik de namen van deze personen uit spreken...die ik en Burgemeester Charlie Waterkers persoonlijk...in de geschiedenissen van de dorpen zullen zetten...als grote helden! Die iets voor de dorpen gedaan hebben! ...ze verdienen het!....om veréerd te worden!..........deze personen zijn......Arfield Netelbrands!....Detective Mitchell Ongeheims!...Michel Beliq!....Alexious Koudvorst! En Noordman Vouwers!......deze mensen.....wil ik hierbij!........persoonlijk! Bedanken!.....voor hun diensten!......hun zijn de ware helden van de dorpen!....."
Een luid applaus en gejuig was over het hele stadsplein te horen,waarbij Baron Edwardus die grijze haren gekregen had,Gineveré die licht grijs krullend haar gekregen had,Hoogvertrouwingsagent Péte die een baardje gekregen had,en Dirk Fluweels en Alternese Simons die elk een volle baard gekregen hadden,met trotse tranen in hun ogen naar de naam 'Arfield Netelbrands' 'Detective Ongeheims' en 'Michel Beliq' luisterden.
"Maar! Er zijn ook nog levende personen die in de geschiedenissen van de dorpen zullen staan! Die we niet mogen vergeten!...want hun zijn ook de reden waarom we hier vandaag zitten!....graag laat ik hierbij het verdere woord aan Burgemeester Felix Waterkers!"
Opnieuw was een luid applaus en gejuig over het hele stadsplein te horen.Terwijl Burgemeester Charlie Waterkers namelijk een jongeman met een rond brilletje voor zijn ogen, bruine haren en een net grijs kostuum aan ,terug toe sprak door een microfoon heen wat hij in zijn rechterhand hield.
"Goed! Degene...die ook in levende wijze zullen vereerd worden..voor zeg maar...hun grote diensten waaraan we ook ons leven en ons geluk tot de dag van vandaag aan te danken hebben....zijn niemand minder dan! Commisaris Péte Zomersen!...Dirk Fluweels!...Alternese Simons! ..Gineveré Zilverbloems................en vooral....Baron Edwardus Donguan Zilverbloems!"
Wat er uiteindelijk voor zorgde dat iedere dorpeling uit hun stoelen gingen rechtstaan en een staande ovatie voor hun vijf gaven.
Eén ding was vooral zeker....het duister tijdperk was voorgoed voorbij.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Extra : Wat gebeurde er in de loop van 13 jaar en er na , nadat de Slag om de Dorpen voorbij was sinds 5 Juli 1997 met vele personages?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Baron Edwardus Zilverbloems vertelde na de val van de verboden kampeerders en Het Wezen,en de overwinning van de goede zijde,alles aan de dorpelingen over wat Graaf Jozefield Zoutmans in al die jaren gedaan had tegen onschuldigen,en ook degene is die Burgemeester Waterkers en Koning Oudius Oudberg strafte in de hoop Burgemeester van de dorpen te worden.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hoogvertrouwingsagent Péte die na de strijd officeel tot Commisaris benoemd werd, vertelde daar in tegen aan alle dorpelingen dat de Grote Heer en het Wezen niemand minder dan de beroemde en geliefde Professor Armandes Wijsgeleid was,en Commisaris Arfield Netelbrands door hem gedood is na zijn leven te geven om iedereen hun prachtig leven in de dorpen terug te geven.Dat was helaas eén van de dingen waar de meeste dorpelingen zich voor diep voor schaamden,dat ze niet meer trouw aan hem gebleven waren.-------------------------------------------------------------------------------------------------------