Twee weken gingen uiteindelijk voorbij,een warme nacht was in de dorpen aanwezig,terwijl het maanlicht over de stenen huizen scheen.Voor het eerst in al die jaren waren zowel alle Oudbergers als Hangslotters en Hoogbergers deze keer niet rustig aan het slapen onder hun dikke warme dekens in hun veilige thuis.Aangezien ze blijkbaar uit de stenen huizen werden gejaagd door een beangstigend alarm die door alle straten van de dorpen te horen was,wat afkomstig was van meer dan honderd verboden kampeerders die schreeuwden dat ze onmiddelijk hun huizen moesten verlaten en naar het stadsplein verplicht keren,voor de speech van de Grote Heer.Waarbij ze duidelijk bepaalde waarschuwingen gaven,dat degenen die hun huizen niet wilden verlaten,meteen gedood zouden worden.
De sfeer over het stadsplein was voor het eerst erger dan ooit,aangezien het niet langer bewaakt werd door B.O.V.C. die controleerden of onuitgenodigde gasten er uit verwijderden,maar deze door verboden kampeerders die in een grote cirkel over het stadsplein bewaakt stonden en duidelijk zonder enige angst of enig gevoel van paniek,de agenten van B.O.V.C. waarschuwden waaronder zowel de bekendsten uit het team namelijk Commisaris Netelbrands,Detectie Ongeheims en Hoogvertrouwingsagent Péte,dat ze afstand moesten van het stadsplein houden,en geen plan hoefden te wagen om de speech van de Grote Heer te verstoren ,indien ze niet wilden zien hoe alle dorpelingen gestraft worden door de Grote Heer zelf.
Commisaris Netelbrands...Detective Ongeheims.....Hoogvertrouwingsagent Péte....Baron Edwardus en Ginevere....en alle Oudbergers , Hangslotters en Hoogbergers...wisten een glimp te vangen van een groepje verboden kampeerders die tot hun grote schrik een klein groepje agenten geweldigdadig vastgrepen en wisten te doden,aangezien het klein groepje agenten probeerden het plein te betreden.
Alle dorpelingen die na de gebeurtenis te zien voor eigen ogen,hun blikken zowel paniekerig als angstig plots op het podium gericht hielden die blijkbaar zoals altijd voor het standbeeld van Grebdou Toorg stond,zagen meer dan vijf verboden kampeerders er op waarvan eén August Zoethout bleek te zijn,die met een gemene grijns naar een staande microfoon stapte,waar hij vervolgens door toe sprak
"Beste dorpelingen!...beste agenten van B.O.V.C...het doet me goed en eervol om voor u te staan...en u allen uit te nodigen voor de speech....het doet ons goed te zien dat u allen hier aanwezig bent om te horen welke ratten ons tegenwerken....waarvan de meeste....hun straf kregen......daarom vragen wij u allen met het goede van ons hart...volg niet hun voetstappen...en laat dit niet gebeuren in het bij zijn van u geliefden....of...in het bij zijn van B.O.V.C. Gheg!...daarom laat ik graag het verdere woord over aan! Onze Heer en u toekomstige leider! Het Wezen!"
Tot de verwondering van vele Oudbergers , Hangslotters en Hoogbergers die stil bleven zonder enig gejuig of applaus,juigden een grote groep afkomstig uit de drie dorpen,die luid toe riepen terwijl ze applaudiseerden en juighden
"WIJ HEBBEN U NODIG!? DE REST IS VUIL!? U BENT DEGENE DIE ONS EN DE DORPEN KAN REDDEN!? WIJ GELOVEN IN U!? NIET LANGER IN WATERKERS! KONING OUDBERG! EN VOORAL HET ZIELIGE TEAM VAN B.O.V.C.
August Zoethout voegde zich weer bij de andere vier verboden kampeerders,zodat Wijsgeleid die er uit zag als een jongeman met donkerbruine haren en een bleek gezicht.Via het rechterzijtrapje in zijn lange donkerzwarte mantel het podium kon betreden,Waar op hij naar de staande microfoon stapte,en vervolgens luid toe sprak met zijn felgele ogen en een gemene grijns op zowel het volk als de agenten van B.O.V.C. gericht.
"Beste dorpelingen van Oudberg! Hangslot en Hoogberg! Beste broeders en zusters van Grebdou Toorg! Rebregooh Egidoem en Tols Teh Ni Leutels....ik zie aan u allen...dat u zich afvraagt...waarom u deze nacht aanwezig hier moest zijn....en niet rustig slapend...onder u dikke warme dekens...veilig in u stenen huizen....de redens zijn simpel!...er word zowel door mij als mijn leger opgemerkt dat de laatste maanden op ons word gejaagd....dat wij in hun ogen!...niet in de dropen thuis horen of enig bestaan verdienen!...zij willen ons zien als jullie! In andere woorden! Als slaven!...slaven die hun wil zullen doen....twee die aan deze gruwelijke actie deden zijn u allen bekend...Burgemeester Felix Waterkers en Koning Oudius Oudberg...daarom hebben we ze gestraft! En opgesloten in een ander gebied!...maar! Er zijn ook anderen die deze actie goedkeurden en vollop spottend er mee aan de gang gaan...dankzij hun....is het net waarom u in gevaar loopt...aangezien we ons alleen maar...willen vertonen....ik zal u allen eerlijk zeggen...ik ben...de gedulde hem zelf....maar op zo'n momenten....die blijven aanslepen...is het net daarom dat mijn geduld op raakt....en....mijn smacht naar onze macht en vrijheid groter word... dat allemaal is de reden....waarom....het tijd is! Beste broeders en zusters! Om de smerige ratten bekend te maken en hun leider!"