"Bukan pasal duit je, along tengok lah keadaan ibu macam mana. Ibu kan lumpuh, siapa yang nak jaga ibu kalau bukan adik?" Soal Amirah.
"Pasal ibu tu adik jangan lah risau, along akan sentiasa ada di sisi ibu." Tegas Amirul.
"Macam mana along nak ada di sisi ibu setiap masa kalau along sibuk keluar kerja. Nak harap orang tua tu jaga ibu, memang tak lah. Makin menyusahkan ibu ada lah." Jelas Amirah penuh geram.
"Adik, please lah sambung belajar. Keluar daripada rumah ni dan tingggal jauh dari sini." Amirul merayu.
"Yang along nak sangat adik keluar dari rumah ni kenapa? Along dah benci sangat ke tengok muka adik ni?" Amirah tidak mengerti.
"Bukan along benci tengok adik, tapi sebab along sayang sangat dekat adik. Along takut adik akan jadi mangsa macam ibu dulu." Luah Amirul.
"Jadi mangsa macam ibu? Apa maksud along?" Amirah ingin tahu.
"Takde apa lah. Adik cuba lah fikir masak-masak pasal sambung belajar tu ye. Rugi kalau adik berhenti sampai sini je." Amirul kemudian bangun dan cuba beredar.
"Along tak jawab lagi soalan adik tadi? Jadi mangsa macam ibu? Jadi mangsa siapa?" Amirah mendesak supaya abangnya itu memberi jawapan, namun lelaki itu hanya membiarkan dirinya saja dan beredar dari situ.
Amirah menjadi semakin musykil dengan keluarganya itu. Mereka semua seperti menyorokkan sesuatu daripada dirinya. Seperti dia seorang yang tidak tahu apa-apa yang pernah terjadi dalam keluarganya.
==================================================================================
Amirah hanya menanti di perhentian bas tersebut sendirian. Dia menunggu seorang pelanggan yang dia sendiri tidak tahu identitinya. Dia cuma diminta untuk menjalankan kerjanya oleh Gafar tempoh hari.
Beberapa hari yang lepas :-
"Ada kawan saya tanya pasal perempuan cantik yang boleh puaskan dia." Ujar Gafar.
"Dah tu cikgu sebut nama saya ke?" Soal Amirah yang sedang memberikan usapan ke atas zakar lelaki itu.
"Haah, siapa lagi perempuan cantik kalau bukan kamu." Balas Gafar. Pipi Amirah kemerahan kerana malu dipuji oleh lelaki itu.
"Saya ada cadangkan nama cikgu Fatimah, tapi kawan saya tu dah pernah main dengan dia. Jadi kawan saya nak merasa perempuan lain pula." Tambah Gafar lagi.
"Saya tak bersedia lagi lah nak berzina dengan lelaki lain selain daripada cikgu." Ujar Amirah.
"Kalau kamu tak bersedia di ranjang, kamu buat lah ringan-ringan dulu. Macam kamu dengan saya, buat ringan-ringan dulu sebelum akhirnya kita ke ranjang." Ujar Gafar sambil mengusap-usap pipi gadis itu.
"Baiklah, saya akan cuba buat yang termampu dengan kawan cikgu tu." Balas Amirah.
Kembali ke masa kini :-
Amirah masih lagi menanti pelanggan yang juga rakan kepada bekas pengetua sekolahnya itu. Seketika menunggu, akhirnya sebuah kereta Audi Q7 menghampiri perhentian bas dimana dia menunggu.
Pada mulanya dia tidak tahu sama ada pemandu kereta itu adalah rakan kepada Gafar ataupun bukan, namun dia beranikan diri menghampiri kereta itu. Ketika itu jugalah pintu cermin kereta dibuka.
"Ehh ustaz Noordin. Ustaz buat apa dekat sini?" Soal Amirah yang terkejut melihat ayah Nazmie adalah pemandu kereta tersebut.
"Mira kan? Uncle pun nak tanya apa yang Mira buat dekat sini?" Noordin pula menyoal.
"Saya sebenarnya tengah tunggu kawan. Ustaz pula buat apa dekat sini?" Amirah mengulangi persoalannya.
"Uncle sebenarnya nak mencari seseorang, tapi uncle tak kenal pun muka dia macam mana. Kawan uncle yang suruh uncle datang sini." Jawab Noordin.
"Jangan cakap kawan ustaz tu cikgu Gafar?" Tiba-tiba nama lelaki itu melintasi fikiran Amirah.
"Astaghfirullah halazim, Mira ke callgirl yang Gafar maksudkan?" Noordin seperti tidak percaya.
Amirah hanya terdiam dan tidak membalas persoalan itu. Dia sendiri seperti tidak percaya ustaz yang sangat dihormati di kampung ini adalah bakal pelanggannya. Malah lelaki itu juga adalah bapa kepada kekasihnya.
"Mira, masuk dulu. Kita bincang dekat tempat lain." Arah Noordin.
Walaupun dalam keadaan gelisah, namun Amirah menuruti arahan itu. Dia kemudian melangkah masuk ke dalam kereta Audi Q7 itu. Kereta itu kemudian menderu meninggalkan hentian bas itu.
==================================================================================
Seketika memandu, akhirnya kereta Audi Q7 itu tiba di halaman sebuah surau. Noordin mematikan enjin kereta, lalu kedua-dua mereka kini melangkah masuk ke dalam sebuah surau tersebut.
"Kita nak buat apa dekat surau ni?" Soal Amirah.
"Surau ni adalah hasil dari duit simpanan Emie. Daripada kecil uncle akan bagi duit dekat Emie setiap bulan, tapi dia tak guna pun duit tu. Sampai lah sebelum SPM dia bagitahu dia nak guna duit simpanan dia tu." Jelas Noordin.
"Semua cost bina surah ni hasil dari duit Emie?" Amirah seperti tidak percaya.
"Uncle bagitahu yang duit simpanan dia memang cukup untuk cost bina surah ni, tapi sebenarnya duit tu hanya suku saja jumlahnya. Yang selebihnya uncle tambah duit uncle tanpa pengetahuan dia." Jelas Noordin.
"Kenapa ustaz buat macam tu?" Soal Amirah.
"Sebab uncle taknak mengecewakan dia. Dia cakap dia nak guna semua duit simpanan dia untuk bina surau jika dia berjaya mengahwini Mira." Jelas Noordin.
"Mengahwini saya?" Amirah menjadi semakin pelik.
"Ya, dia cakap dia akan kahwini Mira dan bawa Mira tinggal bersama-sama dengan dia di Mesir nanti. Dia juga cakap yang dia nak Mira sambung belajar bersama-sama dengan dia di sana nanti." Jelas Noordin lagi.
"Kahwin dengan saya? Pergi Mesir?" Kenapa dia tak pernah bincang pun dengan saya?" Amirah tidak dapat hadam semua yang diperkatakan oleh lelaki itu.
"Dah tu kenapa dia cakap yang dia yakin perkahwinan ini akan berjalan lancar?" Soal Noordin.
"Yang tu saya tak tahu, tapi kami memang tak pernah berbincang pasal hal ni. Saya pun tak bersedia untuk kahwin." Tegas Amirah.
"Baguslah kalau kamu berdua tak teruskan hasrat ni. Uncle pun taknak kamu berdua kahwin lepas dapat tahu yang Mira ni rupanya callgirl. Uncle macam tak percaya Mira buat kerja macam ni." Noordin hanya menggelengkan kepala.
"Saya..." Amirah sendiri tidak tahu apa yang perlu diperkatakan.
"Emie selalu cerita pasal Mira. Dia selalu cakap Mira seorang yang sangat baik, lemah lembut, seorang gadis solehah, dan seorang gadis yang paling layak dijadikan isteri." Luah Noordin.
Amirah hanya tertunduk ke lantai kerana malu terhadap dirinya. Siapa sangka Nazmie terlalu memandang tinggi terhadap dirinya. Tanpa pengetahuan lelaki itu, dia sebenarnya adalah perempuan yang jijik.
"Uncle macam tak percaya perempuan yang Nazmie anggap sebagai seorang yang sangat baik ni sebenarnya adalah perempuan terkutuk." Herdik Noordin.
Bersambung...
YOU ARE READING
Amirah Aqilah
Fiksi PenggemarAmirah Aqilah, namanya secantik wajahnya. Namun sayang kerana sikapnya tidak secantik namanya. Akibat kehidupan susah yang dilalui oleh Amirah, dia mengambil keputusan untuk mengubah hidupnya. Namun sayang dia memilih jalan yang singkat untuk hidup...