46 + kamar sakura
HALILINTAR sembunyi di balik pokok sambil mencuri pandang. Sekarang Halilintar dalam bentuk hantu, tetapi untuk berhati-hati sahaja.
Kerana 'perempuan' itu boleh melihatnya.
Merah-merah wajah Halilintar saat melihat orang yang ingin dilihatnya. Selepas kejadian itu, Halilintar jadi tidak tahu ingin berbuat apa. Dia masih tidak dapat melupakannya, bahkan kini jantung Halilintar berdebar sedangkan jarak mereka berdua jauh.
"Alette..." Nama gadis itu disebut Halilintar perlahan. Sah, dia sudah angau.
Bukan 'nenek', tetapi nama gadis yang hampir mengambil ciuman pertamanya.
"Kau gunting rambut?" soal Melantha yang perasan rambut Alette sudah pendek.
Alette mengangkat kening, tersenyum kecil. Baju sukan tersarung pada tubuh, menandakan kelas mereka akan melakukan aktiviti sukan.
Pemanasan dilakukan Alette terlebih dahulu. Cuba membuang jauh-jauh ingatan memalukan tempoh hari.
"Fuh... jom!"
Lama Halilintar memerhati, sampai tidak sedar kedua-dua pipi mulai merah dan bibir tersenyum tanpa sedar. Tingkah Halilintar benar-benar seperti lelaki miang yang tidak lepas melihat perempuan. Namun, cuba jelaskan mengapa jantungnya berdegup begitu laju?
Halilintar lantas menekup wajah yang terasa bahang.
"Apa yang kau lakukan, Hali? Aku dah gila."
"Akh!"
"Al, kau okey? Kenapa kau tak fokus?" soal Melantha seraya membantu Alette berdiri. Gadis itu terjatuh akibat terkena lemparan bolanya.
Selalunya Alette tidak begini. Apa yang mengganggu fikiran gadis ini? Alette hanya tersenyum kelat, membiarkam sahaja Melantha membantunya berdiri. Sedangkan dia sudah berusaha melupakan kejadian tempoh hari.
Halilintar tersentak. Alette terluka?
"Kau rehat dekat bilik rawatan. Muka kau macam tak sihat je ni," suruh Melantha agak risau. Alette menggeleng perlahan, dia masih mampu lagi.
"Aku okey," balas Alette.
"Dengar cakap aku, Al! Kau tak okey, jangan sampai aku heret kau pergi bilik rawatan. Aku risau." Melantha menunjukkan kekhawatirannya, dia benar-benar tidak mahu Alette menyembunyikan rasa sakit.
Sekuat-kuat Melantha, dia lemah terhadap orang yang dia sayang.
Alette mengeluh berat. Melantha mendesaknya.
"Okey, okey. Aku pergi." Kalau nak bercakap mengenai ini secara berterusan, memang takkan habis. Lebih baik Alette mengalah dan menuruti sahaja.
"Bagus. Dah, pergi sana. Shuh! Shuh!" Tangan mengarah untuk menghalau Alette.
YOU ARE READING
OAK VALLEY'S SECRET [halilintar]
Fanfiction❝ Ajar aku bunuh diri. ❞ Halilintar Grandville, putera kedua dari keluarga yang berpengaruh. Wajahnya tanpa ekspresi, tatapannya dingin dan rahsia Halilintar selalu pendam semuanya. Dia menerima surat yang menyuruhnya mati. ❝ Apa kau gila? Dulu nak...