49 + mengamuk

73 8 83
                                    

49 + mengamuk

SEMINGGU berlalu, Halilintar kembali semula ke dalam tubuhnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

SEMINGGU berlalu, Halilintar kembali semula ke dalam tubuhnya. Hari ini Gempa membawanya ke tempat perkuburan.

"Abang rindu ibu ayah?" soal Halilintar sambil merenung dua batu nisan yang tertera nama arwah ibu ayah Gempa.

Arwah ibu ayah angkat Halilintar.

Gempa tersenyum tipis. Tangannya mengusap lembut batu nisan sambil menghantar tatapan sedih. Sungguh tidak tertahan rindu ini, namun mereka berdua sudah pergi ke tempat yang lebih baik. Gempa harus menerima kenyataan bahawa dua orang tercinta telah pergi buat selamanya.

"Ni kubur siapa?" soal Eirene yang berada di sebelah Gempa. Halilintar baru sedar Eirene juga ikut sekali.

Eirene ialah budak perempuan yang dibawa Hayes entah dari mana datangnya. Entah kenapa, Halilintar tidak menyukai Eirene.

"Ibu ayah aku," balas Gempa seraya tersenyum kecil. Lembut tangannya mengusap atas kepala Eirene.

Terangguk Eirene mendengarnya. Sesekali mata coklat besarnya melirik ke arah Halilintar yang masih merenung dua kubur. Tidak dinafikan lagi, dia bukan Hayes. Eirene dapat melihatnya, lelaki itu tidak sebersih Hayes.

Mengerikan dan kotor.

Usai melawat kubur, akhirnya kembali ke kediaman. Kaki kecil Eirene lantas berlari mendapatkan Halilintar, ada sesuatu yang dia ingin bicarakan dengan lelaki itu secara berduaan. Gempa sudah masuk ke dalam kamarnya.

Halilintar terangkat kening.

"Kalau kau nak katakan sesuatu, datanglah ke kamar aku." Dingin. Eirene mengetap bibir, hampir sahaja dia tunduk kerana tatapan merah yang mencengkam itu.

Seperti yang dikatakan Halilintar, Eirene datang ke kamar lelaki itu. Lelaki itu sedang merangkai bunga ros merah sendirian, sekelilingnya penuh dengan gubahan ros merah sampai Eirene terkelu lidah. Tiada bunga selain bunga ros merah.

Bibir Eirene bergerak-gerak ingin mengatakan sesuatu sambil kedua tangan kecil menggenggam skirt kembang.

"Siapa awak?"

Halilintar terdiam. Tatapan Halilintar menjadi dingin, Eirene boleh melihat hantu. Dan itu buat Halilintar tidak senang hati.

"Kalau tiada apa-apa yang penting, keluar," halaunya kesal. Eirene teguk air liur.

Mata Eirene, boleh melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh manusia lainnya.

"Awak nampak mengerikan dan kotor. Tak sebersih Hayes."

"Maksudnya aku tak mandi?" Bukankah agak kejam kata-kata itu?

Tersentak Eirene apabila Halilintar tiba-tiba mendekatinya. Dia cuba beranikan diri menatap sepasang iris mawar merah itu meskipun takut-takut. Mata bertaut mata.

OAK VALLEY'S SECRET [halilintar]Where stories live. Discover now