في المساء
عاد للقصر وجدها نائمة وامير في حضنها طفلها ، شعر بالاطمئنان اخيرا انها عادت ولن تترك طفله وحيدا ولكنه يعبم انها لم تعد كما كانت ، ان عادت لطفله فلت تعود له هو ولن تتقبله مرة اخري بسهولة .....
في الصباح
وقفت مريم علي باب القصر وامامها جمال ينتظر الاذن من ادهم لتدخل لاختها ، رغم تحفظ ادهم علي وجود مريم وعدم ارتياحه لها الا انه لم يمنعها منها فهي ما تبقي ما عائلتها ...دخلت مريم تبحث عنها حتي وجدتها في غرفة بالاسفل مع طفلها ، لم يخفي عليها الانبهار من القصر بالداخل ومساحته وان كل تلك المساحة ملكا لاختها لتعيش بها ....
دخلت عليها فقامت ملك واحتضنتها بشدة وبكت فقالت مريم - استنيتك ترجعي امبارح ...مرجعتيش
ملك :- مقدرتش اسيب ابني ...ومقدرتش امضي علي التنازل
مريم :- قولتبك تنازل ايه ...حد يسيب عياله ....انتي تقعدي هنا مع ولادك غصب عنه ...
ملك :- مش عايزة اشوفه
مريم :- ملكيش دعوة بيه ....ويا عبيطة عايزة تسيبي القصر والعز ده كله وتمشي ...هتعملي ايه هتربي ولادك منين ؟
ملك :- من اي حاجة المهم مقعدش هنا
مريم :- بطلي خيبة ....الحياة مش سهلة زي ما انتي فاكرة وجوزك غني ومعاه فلوس انتي وولادك اولي بيها ...تعرفي لما بحثت عنه ع النت طلعلي حاجات كتييير اووي انتي معاكي كنز يا ملك
استغربت حديثها فقالت :- كنز ....الكنز ده هو اللي موت امي بحسرتها وحبسني عنكم
مريم :- محدش بيموت ناقص عمر يا ملك ...وبعدين اللي موت امك حسرتها علي خالتك هند انتي كان قلبها حاسس انك هترجعي بس انتي عارفة ان روحها كانت في خالتك ومستحملتش موتها...
كانت تنظر لها بعدم فهم :- ملك حبيبتي ركزي في حياتك وانسي الماضي ولو عاوزة تعاقبيه بجد خليكي معاه وخدي مل اللي يرضيكي واعملي فيه كل اللي انتي عاوزاه لحد ما ترتاحي بس اوعي يا ملك اوعي تسيبي العز ده ...كان عنده حق لما قالك مش هيسيب عياله معاكي
كانت تنظر لها مصدومة فتابعت :- بدل ما يتربو وفي بوقهم معلقة دهب ويدخلو احسن مدارس عايزة تربيهم غي حارتنا ويشتغلو صنايعية وميتعلموش ولا يشتغلو في محل جزم زي أمهم ....متبقيش فقرية ولادك مسنقبلهم احسن ولو عملتي غير ك.ه تبقي بتكرههيهم ....
ملك :- هو كان هيصرف عليهم
مريم بسخرية :- واما يتجوز ويخلف غيرهم تفتكري هيفتكرهم اصلا ....اعقلي يا ملك وخافي علي عيالك ...
اتت ميري وقالت :- صباح الخير
مريم :- صباح النور ...انا مريم اخت ملك
أنت تقرأ
أسيرة الوحش
Romansaفتاة صغيرة ويوقعها قدرها في قبضة رجل قاسي ليستغلها في تحقيق أحلامه ورغباته وحين يمتلك كل ما يتمني تكون هي فقدت كل ما تملك ....