Sang Penguasa Rimba

6 5 0
                                    

       Bunyi derap kaki kedengaran di luar istana. Para pengawal berdiri tegak di posisi masing-masing. Tombak dipegang erat. Riak muka diseriuskan.

        Daun pintu istana terbuka perlahan. Seorang jejaka berambut panjang separas punggung dan berpakaian serba biru kekelabuan melangkah masuk dengan penuh yakin. Telinganya agak tirus, matanya sedingin ais di Antartika dan hidungnya mancung mengalahkan hidung Hindustan.

       Dia menatap wajah para pengawal. Bola matanya redup dan mengandungi maksud tersirat. Tolong- cari- Puteri- Hafia- Qalisya- Duke- di-seluruh -kawasan - hutan -rimba - Lara. Itulah isyarat daripada sepasang mata yang redup itu. Para pengawal mengangguk tanda faham dan segera mematuhi perintah jejaka bunian itu. Mereka berpecah kepada beberapa kumpulan lalu hilang menyusup ke hutan rimba. Mereka mula mencari orang yang dikehendaki oleh penguasa bunian itu berpandukan kuasa magis masing-masing.

        Jejaka nan sempurna itu melabuhkan punggung di kerusi takhta. Kristal yang tergantung di atas siling menyala terang menandakan kehadiran Raja Thaundrial di istana. Ianya bercahaya perak kebiruan. Cahayanya menerangi seluruh ruang singgahsana.

        Raja Thaundrial menongkat dagu, matanya dipejamkan lalu dia pun tertidur. Daun pintu dan gerbang istana tertutup secara sendiri bagaikan ada kuasa ajaib yang menutupnya. Cahaya kristal berubah menjadi sedikit malap seakan memberi peluang kepada raja bunian itu untuk tidur lebih lena.

      Di luar sana matahari semakin tenggelam. Sekumpulan burung layang-layang terbang pulang ke sarang. Ombak di lautan beralun gemalai. Pepasiran kehilangan cahaya kemilau.

     ********

*Terima kasih sebab sudi baca part cerita ni. Tolong vote, komen dan share ye.

Thank you...
😘

Kingdom Of the DreamsWhere stories live. Discover now