🏀🧪 BAB 22

3.3K 199 15
                                    

RIYADH, Nadra, Daiyan dan Helena berpaling ke arah pintu apabila suasana riuh bertukar sunyi apabila kelibat Dareeq, Davira dan Ryaz masuk. Dareeq yang sedang mengangkat ais terus ke dapur untuk diberikan kepada orang di dapur. Manakala Davira dan Ryaz berjalan ke arah kedua ibu bapa mereka.

Mereka berempat saling berpandangan. Abaya yang dipakai oleh Davira sama dengan jubah yang dipakai oleh Ryaz. Mereka berempat hanya mengangguk seolah faham dengan pandangan masing-masing.

Davira menghulur tangan untuk bersalam dengan Nadra dan Ryaz menghulur tangan untuk bersalam dengan Daiyan.

"Kenapa lambat sangat turun ni?" tanya Helena sambil tangannya mengusap lengan Davira.

"Em kawan adik tu lah tanya pasal assignment tadi," tipu Davira. Matanya meliar supaya tidak bertemu mata dengan Helena.

"Ryaz pula kenapa lambat? Orang tunggu ais tu dari tadi. Kesian tetamu nanti tercekik makanan," ujar Nadra pula.

Ryaz garu kepalanya.

"Dareeq pula yang hantar ais tu kat belakang," sambung Nadra lagi bila nampak kelibat Dareeq.

"Biasalah aunty uncle. Dia mana fikir orang tercekik. Dia sibuk bercinta dengan anak dara orang kat tengah jalan," sampuk Dareeq yang baru tiba di situ.

Ryaz membulatkan mata. Kawan tak boleh harap langsung. Macam tu aje dia bongkarkan.

"Anak dara mana pula?" Kali ini Riyadh pula bertanya.

Tak pernah tahu pula yang anaknya berminat dengan cintan cintun. Puas juga isterinya memaksa Ryaz untuk berkahwin. Selalu jawapannya, tak nak. Tak jumpa lagi. Awal lagi. Takkan tak sampai sebulan balik sini, dah ada kekasih.

"Tu..." Mulutnya dimuncungkan ke arah Davira.

Davira jadi tak senang duduk bila lapan pasang mata terus-terusan melekap di mukanya. Sedar dengan ketidakselesaan Davira, mereka semua gelak.

Davira dan Ryaz memang tak boleh dipisahkan. Jadi Riyadh dan Nadra tidak kisah kalau perempuan itu anaknya pasangan Daiyan dan Helena.

Tasha Mikayla yang memerhati dari jauh, menjeling tajam. Sakit pula hatinya bila pakaian Davira sedondon dengan Ryaz. Melihat senyuman Ryaz lagi makin bertambah bencinya.

Tasha berjalan pergi ke arah makngah yang berada di luar rumah. Macam biasalah, mengadu! Orang tua tu saja melayan perangai tak senonohnya.

Nampak saja makngah sedang bersendirian di kerusi, cepat cepat Tasha melangkah. Punggung dilabuhkan si sebelah makngah.

"Kenapa?" soal makngah. Kalau Tasha cari dia, adalah tu benda nak mengadu.

"Makngah tak perasan ke ada perempuan berjalan dengan abang Ryaz tadi?"

Makngah menggeleng kepalanya. Sibuk sangat melayan tetamu sampai kelibat Ryaz pun tak perasan.

"Kenapa dengan dia?"

Tasha melihat kiri dan kanan sebelum sambung mengadu. "Baju dia sedondon dengan abang Ryaz. Nampak macam muda lagi. Menyampah betul tengok muka dia. Bukan lawa sangat pun," kutuk Tasha dengan riak tak puas hati.

"Tasha rasa Tasha lawa lagi daripada perempuan tu. Abang Ryaz buta agaknya tak nampak mana permata mana kaca." Sebab tiada yang memujinya, terpaksa angkat bakul sendiri.

"Abang Ryaz kau tu memang buta. Kau punya lawa macam ni, tak berkenan. Entah entah perempuan tu guna gunakan Ryaz." Makngah tambah minyak.

Tasha angguk kepala dengan bersungguh-sungguh. Setuju apa yang dikata oleh makngah.

Amor Mio (OG)Where stories live. Discover now