🏀🧪 BAB 30

1.9K 134 2
                                    

RYAZ berdiri depan pintu Hadi, tangan tak berhenti ketuk macam ada kecemasan. Tak sampai seminit, pintu tu terbuka. Muka Hadi nampak serabut, jelas sangat baru bangun tidur, rambut pun serabai.

"Nak apa ni?" soal Hadi dengan suara garau yang masih malas, mata separuh terbuka.

"Teman aku kejap," balas Ryaz tak sabar.

Hadi menjeling. "Kenapa tak ajak Farid?"

Ryaz angkat bahu. "Aku dah cari, tapi dia ghaib entah ke mana. Padahal aku dah bagitahu dia awal tadi."

Hadi garu kepala, jelas dia tak suka idea tu. "Nak pergi mana pulak ni? Esok kita dah nak balik, kut. Masa macam ni lah nak berehat."

Ryaz tersenyum nakal. "Sebab esok nak balik lah aku ajak teman."

"Haish! Yelah, tunggu kejap." Hadi merungut sambil tutup pintu bilik.

"Aku tunggu bawah!" sahut Ryaz sambil melangkah pergi, tangannya masih gatal mengetuk-ngetuk paha.

"Hmm," balas Hadi separuh malas.

Ryaz sampai ke lobi hotel, tapi tak senang duduk. Dia pusing-pusing tak tentu arah, asyik tengok jam. 10 minit dah berlalu, bayang Hadi pun tak muncul. Risau juga dia, takut kedai yang dia nak pergi dah tutup.

Tiba-tiba, bahunya ditepuk dari belakang. "Weh! Kau kenapa ni?"

Ryaz berpaling, sedikit terkejut. "Kau! Kau pergi mana tadi? Aku ajak kau keluar, sekali kau ghaib. Sekarang ni aku tengah tunggu Hadi, tapi dia pulak tak turun-turun!"

Farid ketawa kecil. "Lah! Aku dah cakap awal tadi kan? Aku ada hal sikit. Kau yang tak sabar sangat. Kau ni nak ke mana sebenarnya?"

Ryaz tersenyum nakal dan wajahnya penuh rahsia. "Adalah. Nanti kau tahu lah sendiri."

Tak lama kemudian, Hadi muncul dari lif, siap berpakaian santai tapi gaya macam nak photoshoot. Bersiap lebih dari perempuan, fikir Ryaz sambil merengus.

"Kau buat apa lama-lama kat atas?" soal Ryaz geram, marahnya terbit juga.

"Mandi lah, gila! Takkan aku nak keluar dengan muka baru bangun tidur. Jatuh lah reputasi aku sebagai pemain Malaysia," jawab Hadi dengan muka penuh yakin.

Ryaz hanya mampu gulingkan mata. "Kat sini tak ada siapa pun kenal kau, relax lah."

Hadi terus berlakon sedih, tangan pula sibuk lap air mata palsu. "Tahu lah aku ni tak handsome, tapi jagalah hati aku sikit."

Farid dah bantai gelak terbahak-bahak, Ryaz pula hanya mampu menggelengkan kepala. Memang bukan Hadi namanya kalau tak drama.

"Eh, tadi kau cakap Farid takde. Elok je dia berdiri kat sini sekarang," ujar Hadi bila mata dia akhirnya teralih ke Farid yang dah ada di situ.

"Dia baru sampai lah. Sebab kau lambat sangat, bro," jawab Ryaz, dengan nada sinis.

Hadi terus menyoal. "Jadi nak pergi mana ni sebenarnya?"

Farid mencelah. "Aku dah tanya dia. Dia cakap, adalah."

Ryaz hanya tersengih-sengih, menayangkan barisan askar tersusun dalam gua.

"Aku sebenarnya nak minta tolong korang," ujar Ryaz dengan nada separuh serius, matanya sesekali memandang ke arah jalan di luar.

Hadi dan Farid berpandangan, macam ada sesuatu yang tak kena. "Tolong apa tu?" tanya mereka serentak, penuh tanda tanya.

"Nanti korang tahu lah, sabar sikit. Tak boleh bagi spoiler awal," jawab Ryaz sambil tersengih.

Dia melangkah ke hadapan, memberi isyarat dengan tangan supaya mereka ikut.

Amor Mio (OG)Where stories live. Discover now