🏀🧪 BAB 53

1.8K 143 4
                                    

“SAMPAI hati!” Davira memalingkan muka, suara merajuknya jelas kedengaran.

Ryaz menggaru kepala yang tidak gatal, kekok memikirkan cara untuk memujuk isterinya. Dulu sebelum berkahwin, bila dia pujuk, pasti berhasil. Tapi kini, skill itu seolah-olah hilang entah ke mana.

“Abang bukan sengaja, sayang,” ujar Ryaz penuh rasa bersalah.

Davira merenungnya dengan mata yang berkaca, air mata sudah mula bertakung. “Sayang dah tak sayang Medina, kan?”

Ryaz terdiam sesaat sebelum menarik nafas panjang. “Ya Allah! Siapa cakap macam tu? Abang sayanglah. Tak pernah tak sayang.” Suaranya penuh dengan ketulusan.

“Kalau sayang, kenapa buat Medina macam ni?” Titis air mata mula menuruni pipinya.

“Abang terpaksa, sayang. Abang mana ada kuasa nak tolak perintah yang datang tiba-tiba ni.” Ryaz cuba menjelaskan, suaranya mendatar, penuh kesungguhan.

“Tapi kita baru kahwin, Ryaz! Takkan dah nak tinggalkan Medina?” Suara Davira bergetar, membayangkan saat perpisahan yang bakal terjadi membuat hatinya semakin pilu.

“Medina sayang, abang pergi tak lama pun. Lepas habis perlawanan, abang janji abang balik terus. Bukan abang sengaja nak tinggalkan sayang lama-lama.” Ryaz merayu, matanya memandang penuh harap.

“Tapi lama!” jerit Davira, tangannya mengepal selimut dan dia terus merebahkan diri ke atas katil. Selimut itu ditarik sehingga menutupi seluruh tubuhnya, menyembunyikan wajah yang basah dengan air mata.

Ryaz menghembus nafas panjang, kekecewaannya jelas terpancar di wajah. Kalau dia beritahu lebih awal, mungkin reaksi Davira tidak seteruk ini. Dia tahu isterinya rapuh dengan perpisahan, walaupun sementara.

Keluhan berat keluar dari bibirnya, memecahkan kesunyian bilik.

“Oh! Dah pandai mengeluh, ya? Sebelum ni tak pernah pun mengeluh bila dengan Medina. Sekarang dah kahwin, dah pandai pula mengeluh,” ujar Davira. Walaupun terbungkus di dalam selimut, cukup kuat untuk sampai ke telinga Ryaz.

Ryaz menepuk dahinya, terasa pening. “Takkan nak mengeluh pun salah, sayang?”

“Salah!” balas Davira tegas, masih berselimut.

“Yelah. Lepas ni tak mengeluh dah,” ujar Ryaz, suaranya berbaur nada mengalah.

Davira hanya diam, masih membungkus dirinya dalam selimut tebal, menunjukkan dia masih merajuk.

“Esok abang hantar Medina balik rumah mama, ya?” Cubaan Ryaz untuk memujuk isteri yang mendiamkan diri.

“Tak nak!” balas Davira pantas.

“Takkan Medina nak duduk rumah sendirian. Lagipun, Medina mana pandai masak. Nanti lapar tak ada makanan,” ujar Ryaz sambil mencuba mencari logik dalam pujukkannya.

“Oh, sekarang sibuk nak ungkit pula cakap orang tak pandai masak.” Davira mula bersuara, masih tersembunyi di sebalik selimut.

“Sebelum ni saya cakap tak pandai masak, awak okay. Sekarang dah pandai ungkit,” tambah Davira lagi, kali ini lebih tegas. Suara yang sebelum ini lembut kini berubah menjadi sedikit keras.

Hilang sudah panggilan manja seperti ‘sayang’ dan ‘Medina’ dalam percakapan Davira. Ryaz tahu benar, isterinya memang sedang marah.

“Mana ada abang ungkit, Medina sayang. Abang risau kalau sayang lapar. Abang tak ada kat sini, nanti sayang nak makan apa?” Ryaz cuba berlembut, suaranya penuh rasa cemas.

“Ikut suka hati saya lah! Perut saya!” balas Davira, nada merajuk dan marah masih mendominasi.

Ryaz menggaru kepalanya, kebingungan. “Kalau sayang tak nak duduk rumah mama, sayang nak duduk mana?” soalnya dengan nada lembut, cuba mencari titik tengah untuk memujuk hati isterinya.

Amor Mio (OG)Where stories live. Discover now