Fuck. Fuck. Fuck.Met ingehouden adem kijk ik naar hoe Ben zijn auto parkeert. Hij slingert over de parkeerplaats, elk verkeerd manoeuvre zou rampzalig kunnen zijn. Dit is niet de eerste keer dat hij dronken achter het stuur kruipt. Zijn roekeloze rijgedrag en steeds frequentere alcoholgebruik zijn slechts enkele van de waarschuwingssignalen die ik de laatste tijd genegeerd heb.
'Héééé w-w-w-wijfie!' lispelt hij, wanneer hij eindelijk het sleutelgat gevonden lijkt te hebben en de hal instapt. Een koude bries waait met hem mee, waardoor ik instinctief mijn armen over elkaar sla. De walm van whisky slaat me genadeloos tegemoet, zelfs op deze afstand. Tot zover zijn goede voornemens om iets aan zijn verslaving te doen...
'Hoi Ben,' rolt er emotieloos van mijn tong wanneer hij de woonkamer inloopt.
De zenuwen gieren door mijn lijf terwijl ik me afvraag hoe ik deze confrontatie moet aangaan.
Jezus, hoe ga ik dit aan zijn bezopen verstand brengen?
Anderhalf jaar geleden viel ik als een blok voor zijn zuiderse looks. Zijn bijna zwarte krullen en donkere ogen trokken direct mijn aandacht. De zelfzekere grijns wanneer zijn ogen de mijne vonden deed mijn hart sneller kloppen. De vastberadenheid die in zijn ogen af te lezen was wanneer hij naar mij toe kwam, deed me letterlijk wankelen. Niet dat ik dronken was trouwens, hooguit een beetje tipsy. Ben dacht dat Andreas concurrentie was en liet mijn beste vriend onverschrokken merken dat dat hem niet zou tegenhouden. Toen hij met me begon te dansen in die nachtclub, maakte hij meteen duidelijk dat ik diezelfde avond nog de zijne zou worden. De beat van de muziek pulseerde door mijn lichaam terwijl ik me overgaf aan de dans met Ben. Zijn leidende handen om mijn lichaam voelden goed aan en ik kon de elektriciteit voelen tussen ons terwijl we op de dansvloer bewogen. Zijn provocerende gedrag tegenover Andreas was - achteraf bekeken - een eerste teken van Ben zijn dominantie, maar op dat moment wond het me nog op dat hij zo openlijk begeerte voor me liet zien. Toen mijn vader een paar weken later onverwachts stierf door een hartslagaderbreuk, was de afwezigheid van Ben een tweede signaal dat ik had moeten oppikken dat er iets niet klopte in onze relatie. Toch ben ik enkele dagen na de begrafenis ingetrokken bij Ben. Veel andere opties had ik als student met een studielening niet. Ik mocht het eerste jaar kosteloos bij hem wonen, maar daar stond wel tegenover dat ik alle huishoudelijke taken op mij nam. In het begin van ons samenwonen voelde ik me geliefd en gewaardeerd door Ben, tot mijn studie afgerond was en ik ook geld begon te verdienen. Wat begon als vrijgevigheid en genegenheid, veranderde al snel in verwachtingen en ongelijke verdeling van verantwoordelijkheden.
Sinds Ben de bouwonderneming van zijn vader heeft overgenomen, is hij steeds veeleisender en controlerender geworden. Zijn nieuwe verantwoordelijkheden lijken hem te hebben veranderd in een persoon die ik niet meer herken. Ik voel me steeds meer gevangen in een relatie waarin mijn behoeften en verlangens op de achtergrond raken. Hij verwacht, naast mijn financiële en huishoudelijke bijdrage dat ik volledig tot zijn beschikking sta van zodra hij thuis komt. Dat ik net een reeks nachtdiensten heb gedraaid of dat ik moe ben na een heftige werkdag op spoed kan hem niets schelen. De laatste weken is het zelfs zo dat hij denkt dat hij maar met zijn vingers hoeft te knippen en dat ik hem op zijn wenken kom bedienen. Bens alcoholgebruik is uit de hand gelopen en zijn humeur is onvoorspelbaar geworden. Het dagelijkse biertje heeft plaats gemaakt voor whisky, en vorige week werd hij boos omdat ik mijn rug naar hem toedraaide wanneer hij het bed in stapte. Toen ik zei dat ik met een kater wakker zou worden als ik elke alcoholzucht van hem zou inademen, is hij luid vloekend terug uit bed gestapt. Toen ik de volgende ochtend voor mijn vroege dienst naar het werk vertrok, ontdekte ik dat hij naar beneden was gegaan om de fles verder soldaat te maken. Ik had altijd gehoopt om op jonge leeftijd moeder te worden, en lange tijd dacht ik dat ik met Ben een gezin zou kunnen stichten. Die droom viel echter in duigen toen ik Ben luid snurkend en hard onderuitgezakt op de bank zag liggen, met zijn lege fles Jack Daniels als een baby tegen zijn naakte borst gedrukt.
JE LEEST
Fire (NL)
RomanceNa een gewelddadige break-up ziet Sofie (23) geen andere uitweg dan te vluchten. De enige plek waar haar ex haar niet zal kunnen vinden, is Waterdijk, het kustdorpje waar haar moeder woont. In het kleine dorpje wacht haar echter meer dan alleen een...