I'm a young lover's rage
Gonna need a spark to ignite
My Songs Know What You Did In The Dark (Light Em Up) - Fall Out Boy
What-the-fuck was dat?! Heeft Sofie nu al een nieuwe vriend? Zei die nu echt dat ik een lekker kontje heb? Ik schud beide gedachten van me af en zet mijn reistas snel in de hoek van mijn kamer. Ik heb Jeff niet gezien beneden, dus ik klop even bij hem aan. Waarschijnlijk is hij de tijd uit het oog verloren, want meestal is hij er als de kippen bij wanneer er gegeten moet worden. Er was opnieuw hout binnengebracht dus ik heb het haardvuur al aangestoken. Hoewel Jeff de vorige keer snel onder zeil was, weet ik dat hij ervan geniet om op deze manier het weekend in te zetten.
Wanneer ik de deur open besef ik meteen waarom hij nog niet beneden is. Hij is met zijn headphone op aan het drummen en ik besluit hem even gade te slaan. Hij gaat helemaal op in zijn drumsessie en hoewel ik het nummer dat hij speelt niet meteen herken, zie ik duidelijk dat de gedrevenheid er vanaf spat. Ergens binnenin voel ik een kriebel en zou ik graag naast hem staan met mijn Stratocaster. Het is meer dan drie maanden geleden dat ik de snaren van een van mijn gitaren aangeraakt heb en dit is de eerste keer dat ik die drang terug opmerk.
'Hé, sta je er al lang?' Jeff haalt me uit mijn gepeins en bergt zijn drumsticks op.
'Een paar minuten, ik herkende niet wat je aan het spelen was.'
'Het is niets bestaands. Ik was wat aan het experimenteren,' geeft hij toe en ik ben onder de indruk. Het klonk best goed, ook al kon ik het niet helemaal horen zoals het bedoeld was.
Aan tafel wordt al snel duidelijk hoe het zit tussen Sofie en Andreas. Hij is haar beste vriend en valt op mannen. Nou, dat verklaart een hoop. Ik ben meteen een stuk relaxter en kan zelfs oprecht zeggen dat ik hem sympathiek vind. Dat hij zelfgemaakte cheesecake meebracht speelt ook in zijn voordeel. Hij is grappig en het is duidelijk dat hij om Sofie geeft. Ik zag meermaals de bezorgde blik in zijn ogen toen hij dacht dat er niemand naar hen keek. Na het avondeten rijdt Andreas meteen door naar Maastricht, want morgen heeft hij een vroege dienst. Wanneer ik boven mijn boek heb opgehaald, ben ik er getuige van hoe Sofie en Andreas afscheid nemen. Ik besluit nog even boven te wachten om hen niet te storen. Hij neemt haar handen vast en fluistert iets terwijl hij haar polsen in het licht bekijkt. Vanuit mijn positie kan ik niet alle details zien, maar de ontspannen houding van Andreas en de afwezigheid van pleisters stelt me gerust. Hij geeft haar een knuffel ter afscheid en kijkt mij daarbij recht aan. Ik slik en voel me betrapt maar kijk niet weg. Het voelt alsof dit een moment tussen ons is waarbij hij me iets probeert te zeggen, al heb ik absoluut geen idee wat dat kan zijn. Wel is duidelijk dat hij weet hoe Sofie aan haar beschadigde polsen gekomen is. In een poging Andreas ervan te verzekeren dat Sofie hier in goede handen is, knik ik kort naar hem. Ik verwacht dat hij Sofie laat weten dat ik er sta, maar dat doet hij niet. Na nog een snelle kus op haar voorhoofd trekt Andreas de deur achter zich dicht en ik besluit de trap af te komen. Sofie heeft me niet gehoord, want wanneer ze zich omdraait zie ik hoe ze op het punt staat om in huilen uit te barsten.
'Pap is op huisbezoeken en mam is naar de kelderverdieping omdat ze zin had in een wellnessavondje. Kom je nog even bij mij en Jeff zitten?'
Ze zuigt haar onderlip naar binnen en bijt erop. Ik merk dat ze het liefst naar haar kamer zou vluchten, maar ik wil haar niet laten gaan. Ik wil niet dat ze alleen is nu. Bovendien wil ik te weten komen wat Andreas me met zijn doorborende ogen duidelijk wilde maken. 'Ik heb je e-reader meegenomen, hij lag naast het bad.'
Ze slikt moeizaam en ik lees de twijfel in haar ogen.
Tijd voor het grove geschut dan maar. 'Volgens mij heeft Jeff thee gezet voor je.'
JE LEEST
Fire (NL)
RomanceNa een gewelddadige break-up ziet Sofie (23) geen andere uitweg dan te vluchten. De enige plek waar haar ex haar niet zal kunnen vinden, is Waterdijk, het kustdorpje waar haar moeder woont. In het kleine dorpje wacht haar echter meer dan alleen een...