18. Jay

24 2 7
                                    

Brother let me be your shelter

I'll never leave you all alone

I can be the one you call

When you're low

Brother - NEEDTOBREATHE ft Gavin DeGraw

Door een ongeval op de weg ben ik helaas een pak later thuis dan ik gewild had. Ik schuif een pizza in de oven wanneer Jeff de keuken inloopt.

'Bro, wat doe jij hier?'

'Ook blij je te zien, Jeff,' zeg ik en ik geef hem een boks tegen zijn uitgestoken vuist.

'Had even geappt. Sofie maakte een hele pot Chili con Carne. Je had kunnen mee-eten als je vroeger was.'

'Het was nogal een impulsief besluit,' geef ik toe. 'Ik kom vanaf nu op donderdag al thuis. Ik kan hier ook onderzoek voor mijn scriptie doen.'

'Awesome, dan mag je vanaf nu meedoen met onze spelletjesavond.'

'Hebben jullie weer Stratego gespeeld?' vraag ik hem terwijl ik mijn was in de wasmachine prop.

'Nah, dit keer speelden we Rummikub,' roept mijn broer vanuit de keuken.

'Heb je haar weer verslagen?'

'Nope.'

Hij laat de p ploppen en ik schiet in de lach als ik me zijn gezicht voorstel dat hij nu zeker trekt.

'Het scheelde nochtans niet veel,' verdedigt hij zich. 'Maar toen besloot ze te gaan slapen, toevallig op het moment dat zij op voorsprong stond.'

Het klokje van de oven rinkelt en wanneer ik de keuken terug inloop, is Jeff al bezig om de pizza eruit te halen.

Ik neem een flesje cola uit de koelkast en ga dan naast Jeff zitten die al aan het keukenblok is gaan zitten zodat ik niet alleen moet eten.

Na de pizza - waar Jeff ook nog een stuk van naar binnen werkte - ga ik naar mijn slaapkamer om me over mijn cursus Diagnostiek te buigen. Jeff vraagt of hij bij me mag komen zitten terwijl ik studeer en ik vermoed dat er iets op zijn lever ligt. Nadat hij nu al een kwartier stil voor zich uit zit te staren op mijn bed zit, besluit ik toch maar te vragen wat er aan de hand is.

Jeff zucht diep terwijl hij langzaam zijn handen boven zijn hoofd uitstrekt. 'Ik zit met die studiekeuze in mijn maag.'

'Je hebt toch nog even?'

'Dat wel.'

'Vertel op, waarom twijfel je?' Ik ga naast hem op het bed zitten en dim de lichten wat. Ik haal mijn hand over mijn stoppels en wacht tot hij begint te praten.

'Ik had altijd gedacht om samen met jou en pap een soort gezondheidscentrum uit te bouwen. Ik dacht dat fysio wel iets voor mij zou zijn, hoewel sportarts me ook aanspreekt.'

'Waardoor ben je dan opeens aan muziek gaan denken?'

'Sinds jij niet meer naar de kelder komt, mis ik het om samen met muziek bezig te zijn. Dit was echt iets van de familie Van Dijk, weet je? Ik mis opa ook. Misschien is dat wel waarom ik dacht om net als hem aan het Conservatorium te gaan studeren.'

'Dacht?'

Hij draait zijn hoofd naar me toe en ik kan de onzekerheid in zijn ogen aflezen.

'Ik ben helemaal niet zeker of ik dat wel wil. Ik zing graag en ik maak graag muziek, dat zeker. Maar ik denk dat ik misschien op een verkeerde manier aandacht van jou wou,' voegt hij er stilletjes aan toe. Hij kijkt me verontschuldigend aan. Ik zie de pijn en de verwarring in zijn ogen, en het raakt me diep.

Fire (NL) Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu