Part 4

11.5K 992 164
                                    

Jika rondaan dijadualkan awal, biasanya Amsyar akan bawa si kecil ke pangkalan pada waktu petang. Dapatlah Haura luang masa sendirian buat beberapa jam sementara Emir di bawah jagaan dia...dan juga anggota yang lain.

Si kecil, sejak mula ikut Amsyar ke pangkalan, makin tak takut dengan orang. Semua ditegurnya. Anggota yang lain pula rajin melayan.

Tangan Emir membalut penuh jari telunjuk Amsyar. Tangan kirinya pula sudah sibuk melambai.

Aniq datang mendekat, Amsyar dan Emir toleh ke arah yang sama. Tergelak Aniq melihat raut wajah mereka. Sah bapa dan anak. Tak perlu susah susah buat ujian DNA. Lesung pipit Amsyar jelas terlihat pada pipi kiri dan kanan manakala Emir pula berlekuk pada pada pipi kanan.

"Emir pun nak workout ke?" Dia terus bertinggung, Emir dikaut dan didukung. Wajah yang masih ada kesan luka itu dibelek-belek. "Mak mentua kau tahu ke si Emir ni makan telur sebab mak kau terlepas pandang?"

"Tak. Haura tak nak bagitahu, Niq. Dia takut mak aku tak berbaik pula dengan mak dia. Harap-harap lepas ni tak adalah kes macam ni lagi." Aniq seorang sahajalah yang tahu tentang isu di antara Haura dan mama. Hawwas sendiri tidak pernah diberitahu. Rasa serba salah juga tapi itulah, Hawwas ni, tak tahu tentang isu keluarga pun, Hawwas dah cukup risaukan Haura. Kalau tahu, entah apalah jadi. Tambahan pula, Hawwas selalu terlepas cakap. Takut pula hal bertambah keruh kalau sampai ke Dato' Azham dan Datin Suhaila.

Haura sendiri juga yang minta untuk tidak buka cerita tentang perkara yang lepas.

"Oh, ni, Am. Next month ada lawatan daripada Flying Academy. Apa yang aku tahu, dalam masa terdekat ni, pihak sana akan datang untuk bincang tentang atur cara lawatan. Kau kena sediakan ucapan."

"Kau?" soal Amsyar semula.

"Aku pun. Aku minta diaorang ganti tapi tak boleh pula. Aku ni bukannya apa. Penat nak acah hebat depan pelajar-pelajar padahal aku ni lebih kurang diaorang je," Aniq cuit pinggang si kecil, mengekek Emir. "Aku rasa aku recycle jelah material aku daripada tahun lepas."

"Aku...tengoklah. Aku ubah sikit-sikit."

"Malam nanti keluar makan jom, Am? Bawa budak kecil ni sekali." Sekarang, kalau lepak, Emir dah jadi ahli baru.

"Malam ni tak boleh. Aku ada rancangan dengan Haura." Baru saja nama isteri meniti dari ulas bibir, senyuman Amsyar sudah melebar.

"Lah. Hari tu aku ajak, kau cakap nak pergi beli barang dapur. Tak kan pergi beli barang daour lagi?"

"Bukan beli barang dapur. Malam ni...aku ada— eh, ada rancanganlah. Kau tak payahlah tahu." Amsyar melirik anak matanya. Sibuk betul.

"Tak beli barang dapur, mesti pergi makan, kan? Betul lah orang cakap. Nak kahwin, kena ada savings. Nak bahagiakan perempuan, kena ada duit. Kalau setiap minggu keluar makan, kering poket. Nak besarkan budak kecil ni pun kena ada savings. Betul tak, Emir?" Perut Emir dicubit-cubit lagi. Geram.

"Etui!"

"Tak juga, Aniq. Kadang benda kecil pun dah boleh buat Haura bahagia."

Aniq lirik anak mata pada rakan. Cakap tak serupa bikin. Benda kecil konon. Dia pun bercinta juga. Kalau keluar dengan cik tunang, memang segala jenis restoran yang diajak. Makanan tak sedap pun, cecah harga berpuluh ringgit. Inikan pula Amsyar. Dalam seminggu, berkali-kali juga rakannya itu sibuk dengan "planning" bersama orang rumah. Entah-entah dah habis cuba setiap restoran yang ada di Penang ni.

Peluang Kedua Buatku (S2)Where stories live. Discover now