“Syirah!” Suara Fatteh bergema dari ruang tamu.
Nusyirah, yang sedang di dapur, cepat-cepat bergegas ke ruang tamu. Jantungnya berdegup kencang. Dia dapat merasakan ada sesuatu yang serius bakal diperkatakan.
“Ada apa, bang?” soalnya lembut, berdiri dengan jarak yang selamat dari Fatteh.
Fatteh tidak memandangnya, sebaliknya matanya kekal terpaku pada skrin telefon. “Ummi suruh kita balik rumah dia. Dia kata dah lama tak nampak kau. Aku dah setuju, kita pergi hari ni.”
“Satu lagi,” Fatteh menambah sambil bangun, “kau make up sikit. Tutup lebam-lebam tu. Jangan bagi sesiapa tahu.”
Nusyirah mengangguk perlahan, menyedari keperluan untuk berpura-pura di hadapan orang lain.
___________________________________Perjalanan ke rumah Puan Arafah diselubungi kesunyian yang tegang. Fatteh diam, memandu dengan wajah yang sukar dibaca, manakala Nusyirah hanya menatap jalan, cuba menenangkan perasaannya.
Setibanya di sana, suasana rumah besar itu tampak meriah dengan kehadiran saudara-mara Fatteh. Di ruang tamu, Makcik Zulaikha dan anak perempuannya, Aisyah, sudah sedia menanti.
“Syirah!” Puan Arafah menyambutnya dengan senyuman. “Dah lama ummi tak nampak kamu. Masuklah.”
Nusyirah memaksa diri untuk tersenyum. “Terima kasih, ummi.”
Namun, pandangan Aisyah yang duduk di sisi ibunya tidak mesra. Gadis itu hanya menjeling sekilas tanpa sepatah salam, jelas menunjukkan ketidakpeduliannya.
Fatteh segera duduk di sebelah Aisyah, berbual mesra tentang hal-hal kerja. Nusyirah hanya mampu memerhati dari jauh, rasa cemburu mulai menguasai hatinya. Hubungan mesra antara suaminya dan Aisyah semakin lama semakin sukar ditelan. Aisyah kelihatan tahu lebih banyak tentang kehidupan Fatteh berbanding dirinya sendiri.
“Syirah, dah berapa lama kahwin, dah ada isi ke belum?” suara Makcik Zulaikha tiba-tiba memecahkan keheningan, membuatkan Nusyirah tersentak.
“Belum lagi, makcik,” jawabnya perlahan, merasa janggal dengan soalan itu.
“Kalau lambat sangat, risau tak sempat mak cik nak tengok anak kamu,” Makcik Zulaikha berseloroh sambil tertawa kecil, seolah-olah soalan itu tidak sensitif. Namun bagi Nusyirah, ia seperti duri yang menusuk dalam.
Aisyah pula mencelah tanpa memandang Nusyirah, “Kalau sibuk sangat dengan kerja, susah nak ada anak.”
Sindiran itu menusuk hatinya. Fatteh hanya tersenyum kecil, seolah-olah tidak sedar atau sengaja tidak mahu mempedulikan perasaan isterinya.
Puan Arafah cuba mengendurkan suasana dengan berkata, “Insya-Allah, bila sampai waktunya, rezeki tu ada.”
Nusyirah tersenyum hambar, berterima kasih dalam hati kerana Puan Arafah tidak menekan isu itu lagi. Namun, ketidakselesaan masih menyelubungi hatinya, terutamanya dengan kehadiran Aisyah yang semakin mendekatkan dirinya dengan Fatteh.
___________________________________
Selepas berbual-bual, mereka ke bilik fatteh di tingkat atas. Bilik itu besar, tetapi terasa asing bagi Nusyirah. Fatteh duduk di atas katil sambil memeriksa telefon bimbitnya.
Nusyirah berdiri di tepi pintu, tidak pasti bagaimana harus bertindak. Dia tidak pernah merasa selesa di rumah ini, apatah lagi dengan Fatteh yang nampaknya semakin dingin.
“Asal kau berdiri kat situ? Nak tidur berdiri ke?” kata Fatteh
“Saya... saya boleh tidur kat sofa,” jawab Nusyirah perlahan, cuba mengelak dari tidur bersama suaminya di atas katil.
Fatteh akhirnya menoleh dan melihatnya dengan matanya yang lembut. “Kalau kau rasa lebih selesa kat sofa, tidur lah kat situ.”
Nusyirah mengangguk, sedikit lega dengan pendekatan Fatteh. Dia melangkah ke arah sofa, membetulkan bantal kecil dan menyusun selimut dengan teliti. Fatteh hanya memerhati tanpa mengganggu, dan suasana malam itu menjadi lebih tenang.
Nusyirah mengambil masa untuk menenangkan dirinya di sofa, cuba menghilangkan rasa cemas dan ketidakselesaan yang masih menyelubungi hatinya.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...