Fatteh berjalan ke arah meja Nusyirah dengan langkah tenang, seolah-olah tiada apa-apa yang salah. Senyuman kecil tersungging di wajahnya, membuatkan Nusyirah sedikit lega, walaupun di dalam hatinya dia tahu sesuatu sedang bergolak. Dia duduk di sebelah Nusyirah dengan sikap yang kelihatan sopan, mesra, tapi penuh maksud tersembunyi.
“Sayang, kita balik jom?” Fatteh berkata perlahan, suaranya begitu lembut, hampir manis. Dia tidak menunjukkan sebarang tanda kemarahan, malah nampak seperti seorang suami yang prihatin.
Nusyirah, yang duduk bersembang dengan Nadia tadi, hanya mampu mengangguk perlahan. “Err... okay.”
Nadia tersenyum lebar. “Tak sempat borak lama-lama, lain kali kita jumpa lagi ya, Syirah.”
Nusyirah hanya tersenyum kecil, cuba menenangkan hatinya yang semakin berdebar. Fatteh kelihatan terlalu tenang, dan itu yang paling menakutkannya. Dia bangkit dari kerusi, berjalan di sebelah Fatteh menuju ke pintu kafe. Sepanjang jalan, Fatteh masih berpura-pura baik, tangannya perlahan-lahan menyentuh bahu Nusyirah.
Namun, sebaik saja mereka hampir sampai ke pintu, seorang lelaki secara tak sengaja melanggar bahu Nusyirah.
“Oh, maaf!” Lelaki itu cepat-cepat berkata, sebelum matanya terhenti pada wajah Nusyirah. “Syirah?”
Nusyirah kaku. Wajah lelaki itu membuatkan degup jantungnya semakin laju. Haziq.
“Haziq...” Nusyirah balas, agak terkejut. "Err, lama tak jumpa." Dia cuba tersenyum, walaupun perasaan gugupnya jelas.
Fatteh, yang kini berdiri di belakang Nusyirah, masih kelihatan tenang, tapi Nusyirah dapat rasa ketegangan dalam udara. Mata Fatteh tidak pernah lepas dari Haziq, tapi senyumannya masih terpahat di bibirnya. Seolah-olah dia masih mengawal situasi.
“Kau apa khabar sekarang?” Haziq bertanya, matanya sekejap-sekejap melirik ke arah Fatteh, yang berdiri senyap di sebelah Nusyirah.
Nusyirah cuba berlagak biasa. “Baik, alhamdulillah... Kau?”
“Alhamdulillah, okay je,” Haziq menjawab, matanya kembali tertumpu pada Nusyirah. "Tak sangka boleh jumpa kau kat sini."
Fatteh, masih dengan senyuman yang sama, akhirnya menghulurkan tangannya ke arah Haziq. “Aku Fatteh, suami Nusyirah. Salam kenal,” katanya, suaranya tetap tenang.
Haziq sedikit tergamam namun segera menyambut huluran tangan Fatteh. “Oh... ya, salam kenal.”
Jabatan tangan itu tampak biasa di mata orang lain, tetapi Nusyirah dapat merasakan ketegangan yang tersembunyi di antara mereka. Genggaman tangan Fatteh nampak bersahaja, namun sedikit terlalu lama seperti satu bentuk amaran.
Setelah mereka bersalaman, Fatteh tanpa membuang masa melingkarkan tangannya di pinggang Nusyirah, menariknya rapat ke sisi. “Okay, sayang. Kita Dah nak balik ni jom,” katanya, nadanya tetap tenang, namun genggamannya pada pinggang Nusyirah semakin kuat. Wajahnya yang masih tersenyum seperti menyembunyikan api kemarahan yang cuba dikawalnya.
Nusyirah, yang semakin tertekan dengan situasi itu, cepat-cepat mengangguk. “Err... ya, kami balik dulu, Haziq.”
Haziq hanya mampu tersenyum nipis, matanya masih memandang ke arah Fatteh yang jelas mengawal keadaan. “Okay, jaga diri Syirah.”
“InsyaAllah,” Nusyirah balas perlahan sebelum mereka berdua berlalu pergi.
Nusyirah menarik nafas lega sebaik sahaja mereka melangkah keluar dari kafe, namun rasa lega itu hanya sementara. Fatteh masih mengekalkan tangannya di pinggang Nusyirah, seolah-olah tidak mahu memberi ruang untuknya bergerak bebas. Langkah Fatteh tenang, tetapi Nusyirah tahu di sebalik ketenangan itu, ada sesuatu yang cuba dikawal suaminya.
Sepanjang perjalanan ke kereta, tiada sepatah kata pun yang keluar dari mulut mereka. Nusyirah dapat merasakan setiap detik yang berlalu penuh dengan ketegangan. Dia sesekali menjeling ke arah Fatteh, tetapi lelaki itu masih mempamerkan wajah yang sama tenang dan tersenyum.
Namun, sebaik sahaja mereka tiba di kereta, Fatteh berhenti sebentar. Tangannya perlahan-lahan terlepas dari pinggang Nusyirah. Dia membuka pintu kereta untuk Nusyirah dengan sikap yang sopan, tetapi Nusyirah tahu itu hanya untuk menjaga imej di hadapan orang ramai.
Setelah mereka berdua masuk ke dalam kereta dan pintu ditutup, suasana sunyi itu terasa lebih berat. Fatteh masih belum berkata apa-apa, tetapi tangannya yang menggenggam stereng tampak semakin kuat. Nusyirah tahu, ini adalah saat di mana topeng tenang Fatteh akan mula terlepas.
“Nusyirah...” Suara Fatteh akhirnya kedengaran, lembut tetapi penuh maksud. Dia tidak menoleh ke arah Nusyirah, pandangannya masih fokus ke hadapan, seolah-olah cuba mencari ketenangan di jalan raya yang kosong.
Nusyirah diam, menunggu apa yang akan keluar dari mulut suaminya. Dia tahu, apa sahaja yang akan diucapkan oleh Fatteh selepas ini akan menentukan sama ada suasana di antara mereka akan kekal tegang atau menjadi lebih baik.
“ Siapa haziq?” Soalan Fatteh itu dilontarkan dengan nada yang masih tenang, tetapi Nusyirah dapat merasakan ada bara kemarahan yang tersembunyi di balik kata-kata itu.
Nusyirah teragak-agak untuk menjawab. “Kawan saya. Dah lama tak jumpa.”
Fatteh ketawa kecil, tetapi ketawa itu tidak membawa apa-apa maksud kelakar. “Dah lama tak jumpa, ya?” Dia memandang sekilas ke arah Nusyirah, tetapi matanya sudah mula menampakkan riak yang berbeza. “Kau tahu aku tak suka kau rapat dengan lelaki lain, kan?”
“Saya tahu, Fatteh. Dia cuma bekas kawan lama semasa universiti dulu” Nusyirah cuba menjelaskan, suaranya hampir berbisik, bimbang jika kata-katanya menambah lagi ketegangan.
Fatteh menghela nafas panjang, seolah-olah cuba menahan dirinya daripada meluahkan sesuatu yang lebih tajam. “Bekas kawan, atau bekas kekasih?” Soalannya kali ini lebih menusuk.
Nusyirah menundukkan kepala, tak tahu bagaimana nak menjawab soalan itu. Fatteh sudah tahu jawapannya, tetapi dia masih mahu dengar dari mulut Nusyirah sendiri.
Fatteh menggeleng perlahan sebelum memusingkan kunci kereta, menghidupkan enjin. “Kau ingat aku bodoh?” katanya dengan nada yang lebih perlahan, hampir berbisik, namun sarat dengan perasaan yang Nusyirah tak mampu hadapi. "Aku boleh tahan... tapi jangan sampai aku hilang sabar,and lepas ni kau nak keluar mana mana aku akan ikut."
Nusyirah mengeluh kecil. Dia tahu dia perlu berhati-hati dengan setiap kata-katanya. Fatteh bukan lelaki yang suka berulang kali diberi alasan.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...