Bab 18

37 3 0
                                    

Haziq melangkah keluar dari kafe, matanya meliar memerhatikan kereta fatteh yang semakin menjauh. Sebaik melihat interaksi mereka, gelora rasa tidak sedap hati mulai menyusup dalam jiwanya. Meskipun Nusyirah sudah berkahwin, ada sesuatu dalam cara Fatteh memandang dan memperlakukan Nusyirah yang membuatkan Haziq berasa gelisah.

"Nusyirah nampak... Macam tak selesa," bisiknya perlahan, berusaha mencerna situasi yang berlaku di hadapannya.

Ketidakpastian menyelubungi fikirannya. Haziq mengenali Nusyirah dengan baik; dia tahu jika ada sesuatu yang mengganggu, dia tidak akan menunjukkan wajahnya yang sebenar di hadapan orang lain. Pandangan Fatteh yang tajam dan cara dia menggenggam tangan Nusyirah dengan erat menimbulkan kebimbangan di hati Haziq.

“ Dia ok ke tak ?” soalan itu berlegar dalam benaknya, tak mampu dijawab.

Dia cuba menenangkan dirinya, tetapi rasa itu terus membara. “Dia dah bahagia. Itu yang penting,” bisiknya, berusaha memujuk hati yang tidak tenang. Namun, di sudut hatinya, rasa peduli terhadap Nusyirah masih tidak dapat diabaikan.

Haziq meraih telefon bimbitnya, berdebar-debar seolah-olah keputusan ini boleh mengubah segala-galanya. Dengan ketukan jari yang penuh keraguan, dia menulis mesej ringkas,

Haziq: "Syirah, kau okay tak? Tadi nampak kau macam tertekan. Kalau ada apa-apa yang kau nak cakap, aku ada je. Jangan biar sesiapa buat kau rasa tak selesa. Jaga diri, ya? Aku rindu masa kita masih pasangan dulu 😔."

Dia menghantar mesej tersebut sebelum sempat memikirkan semula. Sejenak, rasa lega mengalir, namun kebimbangan tetap mengintai. “Mungkin dia akan marah. Atau mungkin dia tak akan balas,” bisiknya, berusaha meredakan rasa risau.

___________________________________

Nusyirah sedang berusaha menenangkan diri di sebelah Fatteh ketika telefon dalam beg tangannya bergetar. Dia teragak-agak seketika sebelum menarik telefon keluar. Melihat nama yang tertera di skrin, jantungnya berdegup kencang ‘Haziq’.

Fatteh, yang memerhatikan dari sudut matanya, segera bertanya dengan nada tenang tetapi tegas, “Siapa tu?”

Nusyirah kaku seketika. Dia tahu jika berbohong, keadaan mungkin akan menjadi lebih buruk. Perlahan-lahan, dia menghembus nafas dan menjawab, “Haziq.”

Mata Fatteh yang tenang itu mula menunjukkan perubahan. Wajahnya masih kelihatan tenang, tetapi ada sesuatu dalam pandangannya yang membuatkan Nusyirah berasa semakin tertekan. “Haziq? Kau masih contact dia?” soalnya, nada suaranya semakin tegang.

Nusyirah segera menjelaskan, “Tak, dia cuma hantar mesej tadi... Mungkin sebab kita baru jumpa. Saya tak balas pun.”

Tanpa berkata apa-apa, Fatteh mengulurkan tangannya, meminta telefon itu. Nusyirah teragak-agak tetapi akhirnya menyerahkannya, merasakan ada sesuatu yang tidak baik akan berlaku. Fatteh membuka mesej itu dengan tenang dan membacanya.

Haziq: Syirah, kau okay tak? Tadi nampak kau macam tertekan. Kalau ada apa-apa yang kau nak cakap, aku ada je. Jangan biar sesiapa buat kau rasa tak selesa. Jaga diri, ya? Aku rindu masa kita masih pasangan dulu 😔.

Setelah membaca mesej itu, wajah Fatteh tidak menunjukkan sebarang perubahan, tetapi ketegangan dalam kereta semakin dirasai. Nusyirah dapat merasakan aura marah yang memancar darinya. Fatteh menutup telefon itu dan meletakkannya kembali di pangkuan Nusyirah.

“Tadi, kau cakap dia bekas kawan lama kau, tapi kenapa Haziq cakap rindu waktu masih pasangan? Kau cuba nak tipu aku?” soalan Fatteh keluar perlahan tetapi tajam, seperti pisau yang menghiris perasaan Nusyirah.

“Tak! Fatteh, sumpah saya tak ada apa-apa dengan dia lagi. Itu semua kisah lama. Dia cuma kawan saya.”

Fatteh menggeleng kepala perlahan, wajahnya semakin dekat dengan Nusyirah, menampakkan ketegangan yang tidak dapat disembunyikan. “Kau tahu aku tak boleh terima kalau ada lelaki lain yang cuba rapat dengan kau, kan?”

“Saya tak balas pun mesej dia, Fatteh. Saya tak buat apa-apa,” Nusyirah cuba mempertahankan diri, tetapi suaranya bergetar, dan dia dapat merasakan peluh dingin mula membasahi dahi.

Fatteh mendekat lagi, pandangannya menusuk ke dalam jiwa Nusyirah. “Kau tahu apa yang akan jadi kalau kau cuba sembunyikan sesuatu dari aku? Aku tak akan diam. Faham?”

Nusyirah mengangguk cepat, tak berani menentang pandangannya. Dia tahu dia telah menipu Fatteh, dan itu akan berbalik kepadanya. Suasana dalam kereta semakin menekan, dan Nusyirah merasakan jantungnya berdegup dengan penuh ketakutan.

“Sekarang, kau perlu jujur dengan aku. Kau rindu dia?” Fatteh bertanya, suaranya rendah tetapi tegas, membuatkan Nusyirah merasakan setiap kata itu seperti satu ugutan.

“Tak! Saya tak rindu sesiapa!” Nusyirah hampir menjerit, tetapi dalam hatinya, dia tahu kata-katanya tidak cukup kuat untuk meyakinkan Fatteh.

Fatteh menghela nafas panjang, memandang ke luar tingkap dengan wajah yang tidak menunjukkan sebarang emosi. Namun, Nusyirah dapat merasakan kemarahan yang tersembunyi di dalam hatinya. Dia tahu bahawa selepas ini, keadaan akan menjadi semakin teruk.

“Tolong jangan buat aku hilang sabar, Syirah,” katanya perlahan sebelum memandang ke luar tingkap sekali lagi.



𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃Where stories live. Discover now