Bab 10

63 4 0
                                    

Di rumah sebelah, beberapa orang makcik sedang duduk di serambi, seperti biasa menghabiskan masa dengan bersembang kosong. Makcik Rahmah, Makcik Salmah, dan Makcik Jijah, masing-masing memegang cawan kopi panas. Perbualan mereka beralih kepada kejadian semalam.

“Eh, korang dengar tak suara perempuan menjerit malam tadi?” Makcik Salmah memulakan cerita sambil menghirup kopi.

“Aku dengar! Macam suara orang menjerit kesakitan, kan?” Makcik Jijah menambah, wajahnya berkerut tanda kehairanan. “Aku ingat aku je yang dengar.”

“Bukan kau sorang, Jijah. Aku pun dengar. Siap rasa nak telefon polis, tapi takut pulak kalau salah dengar.” Makcik Rahmah menyampuk, matanya melirik ke arah rumah Fatteh.

“Aku rasa suara tu datang dari arah rumah sebelah ni,” Makcik Salmah berbisik perlahan, menunjuk dengan dagunya ke arah rumah Fatteh. “Rumah Fatteh.”

Makcik Jijah mengangguk setuju. “Ha’ah. Semenjak budak perempuan tu datang duduk sini, dah dua tiga kali aku dengar bunyi pelik-pelik dari rumah tu. Takkan la kita nak buat tak tahu je.”

Sedang mereka sibuk membawang, kelihatan Fatteh keluar dari rumahnya. Berpakaian ringkas, dengan topi disarung ke kepala, dia kelihatan tergesa-gesa menuju ke keretanya.

“Eh, tu dia Fatteh,” bisik Makcik Rahmah sambil mengangkat kening.

Makcik Jijah dengan berani menegur. “Fatteh! Nak ke mana tu pagi-pagi buta ni?”

Fatteh yang sedang membuka pintu keretanya berpaling, tersenyum nipis. “Nak keluar beli makanan, makcik.”

Makcik Salmah cepat-cepat menyambung. “Oh, ye ke. Boleh makcik tanya sikit?”

Fatteh mengangkat kening. “Apa dia?”

“Kami semua ni semalam ada dengar suara perempuan menjerit. Macam orang kena pukul. Suara tu dari rumah kau ke?” Makcik Jijah bertanya terus terang, nada suaranya penuh ingin tahu.

Fatteh berkerut dahi seketika, kemudian ketawa kecil. “Suara menjerit? Dari rumah saya? Tak ada lah, makcik. Saya dengan isteri je kat rumah, tak ada orang lain.”

Makcik Salmah bertukar pandang dengan Makcik Rahmah, seolah-olah tidak percaya. “Betul ke tak ada apa-apa, Fatteh? Kami risau jugak, mana tahu ada benda tak elok berlaku.”

Fatteh menggeleng dengan senyuman sinis. “Tak ada apa-apa, makcik. Isteri saya pun sihat, Alhamdulillah. Makcik jangan risau sangat.”

“Hmm, yelah. Kalau betul tak ada apa-apa, kami lega. Tapi kalau ada apa-apa, bagitahu je lah. Kami semua kat sini sedia nak tolong,” Makcik Jijah bersuara, matanya tajam memerhati wajah Fatteh.

Fatteh hanya mengangguk perlahan. “InsyaAllah, makcik. Terima kasih risaukan kami.” Dia masuk ke dalam kereta, menghidupkan enjin, dan terus beredar, meninggalkan makcik-makcik tersebut yang masih lagi berbincang sesama mereka.

“Korang rasa dia tipu ke?” Makcik Rahmah berbisik perlahan, matanya merenung ke arah kereta Fatteh yang semakin jauh.

“Aku rasa dia sembunyikan sesuatu. Budak tu muka nampak macam tak ikhlas je,” jawab Makcik Salmah, menggelengkan kepala.

“Entah-entah perempuan yang baru kahwin dengan dia tu ada kena dera ke apa. Tapi kita tak boleh nak tuduh lebih-lebih.” Makcik Jijah menyuarakan rasa gusarnya. “Bahaya kalau kita buat tuduhan palsu.”

Mereka semua mengangguk, masing-masing cuba memikirkan kebenaran di sebalik kejadian malam tadi. Hati mereka masih tertanya-tanya, namun mereka juga tahu, untuk mencampuri urusan orang bukanlah sesuatu yang mudah.

“Harap-haraplah tak ada apa-apa yang buruk berlaku kat perempuan tu,” Makcik Rahmah berkata perlahan, mengakhiri perbualan mereka pagi itu. Namun, persoalan tentang apa yang sebenarnya berlaku di rumah Fatteh masih berlegar-legar dalam fikiran mereka.

𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃Where stories live. Discover now