Tanpa Nusyirah sedar, Fatteh berada di balik dinding, mendengar segala luahan hatinya. Telinganya menangkap setiap butir kata yang diucapkan Nusyirah, setiap esakan, setiap tangisan. Dia memandang dari balik dinding itu, melihat tubuh Nusyirah yang teresak-esak menahan kesakitan, kecewa, dan perasaan hancur yang sudah lama dipendam.
“Kalau aku mati... mesti kau bahagia, kan?” Nusyirah bersuara, kali ni nadanya lebih tegas, walaupun masih ada esakan kecil.
Fatteh yang sedang berbalas pandang, terdiam seketika. Dia tak pernah dengar Nusyirah bersuara Seperti itu. Tapi ego dia menghalang untuk tunjukkan sebarang rasa simpati.
“Ya, memang aku bahagia,” jawab Fatteh dengan nada sinis. “Hidup aku lagi senang kalau kau tak ada.”
Nusyirah berdiri, kali ni air mata dia dah kering. Dia pandang tepat ke arah Fatteh, mata dia penuh dengan amarah yang dah lama dia pendam.
“Kalau macam tu, kenapa kau tak ceraikan aku?!” suara Nusyirah kali ni tinggi, penuh dengan rasa sakit hati. “Apa kau nak lagi dari aku? Harta aku tak ada, keluarga aku tak ada. Apa lagi yang kau nak, Fatteh?!”
Fatteh terkejut dengan suara Nusyirah yang tak pernah dia dengar selama ni. “Jangan kurang ajar dengan aku, Syirah! Jangan ingat kau boleh bercakap macam ni dengan aku!” Dia melangkah maju, muka dia merah menahan marah.
“Kurang ajar?” Nusyirah ketawa sinis. “Kau tak nampak ke apa yang kau dah buat kat aku selama ni? Kau rasa kau siapa nak hukum aku? Kau rasa kau suami yang baik? Kau yang patut sedar diri, Fatteh!”
Fatteh makin mendekat, tangan dia dah siap untuk menampar Nusyirah. Tapi kali ni, Nusyirah tak mengelak. Dia berdiri tegak, pandangan dia masih tak berubah.
“Pukul lah aku!” jerit Nusyirah, mata dia berkaca tapi dia tahan air mata dari jatuh lagi. “Pukul lah aku macam biasa! Bagi aku rasa sakit, sebab itu je yang kau pandai buat, kan?”
Fatteh terhenti. Tangan dia terangkat separuh tapi dia tak jadi buat. Sesuatu dalam diri dia tersentak bila tengok Nusyirah yang berani melawan kali ni.
“Kau tak ada hak nak melawan aku, Syirah!” marah Fatteh, cuba pertahankan egonya. “Kau tu bini aku, kau patut ikut cakap aku!”
Nusyirah geleng kepala, dia mendekatkan diri dengan Fatteh, mata dia tajam menentang. “Bini? Kalau aku ni bini kau, kenapa kau layan aku macam orang gaji? Kenapa kau seksa aku hari-hari?! Apa salah aku, Fatteh? Aku tak pernah buat apa-apa kat kau!”
“Aku... aku ” Fatteh tergagap, kali ni dia betul-betul hilang kata. Dia tak pernah nampak Nusyirah setegas ni. Selama ni Nusyirah asyik tunduk, asyik menangis, asyik merayu. Tapi kali ni, dia nampak lain.
“Kau tak pernah anggap aku sebagai isteri, kan?” Nusyirah bersuara lagi, nada dia lebih tenang tapi penuh dengan luka. “Kau kahwin aku sebab terpaksa, kan? Sebab kau tak ada pilihan. Tapi kenapa kau tak pernah lepaskan aku kalau kau benci aku sangat? Kenapa kau tak lepaskan aku, Fatteh?”
“Kau jangan ingat kau boleh desak aku buat keputusan macam tu!” Fatteh bersuara, cuba kawal diri. “Aku... aku takkan ceraikan kau!”
“Kenapa?!” jerit Nusyirah, kali ni air mata dia jatuh lagi, tapi bukan sebab sedih. Kali ni, air mata dia jatuh sebab kecewa. “Kenapa kau nak aku terus sengsara?! Kau nak aku mati kat tangan kau ke baru kau puas hati?!”
Fatteh menghela nafas kasar. Dia tak tahu nak jawab apa. Hati dia tiba-tiba rasa sempit. Dia tak sangka Nusyirah akan tanya soalan macam tu.
“Syirah...” nada Fatteh dah mula berubah, lebih lembut tapi masih keras. “Aku...”
“Aku apa, Fatteh? Aku dah tak boleh hidup macam ni lagi. Setiap hari aku rasa macam mati hidup semula. Setiap hari aku doa Allah bagi aku kekuatan untuk hadap semua ni. Tapi aku dah penat. Aku tak mampu lagi...” suara Nusyirah makin perlahan, tangan dia menggigil sebab emosi yang terlalu kuat.
Fatteh tengok Nusyirah lama-lama, tiba-tiba rasa serba salah mula menjalar dalam hati. Dia tak tahu kenapa, tapi pandangan mata Nusyirah yang penuh luka tu buat dia rasa tak senang duduk.
“Kau nak apa sebenarnya, Syirah?” Fatteh akhirnya bersuara, kali ni nada dia dah tak setegas tadi. “Kau nak aku berubah? Kau nak aku jadi suami yang baik?”
Nusyirah ketawa kecil, tapi penuh dengan kepahitan. “Berubah? Aku tak harap kau berubah, Fatteh. Aku cuma nak kau lepaskan aku. Aku tak sanggup lagi hidup macam ni. Aku... aku lebih baik hidup sendiri dari terus jadi mangsa kau.”
Fatteh terdiam. Kata-kata Nusyirah bagaikan tamparan yang menyedarkan dia dari mimpi ngeri. Tapi ego dia masih terlalu tinggi untuk mengaku kalah.
“Aku takkan lepaskan kau, Syirah,” kata Fatteh akhirnya, suara dia dingin. “Kau tetap milik aku. Aku takkan biarkan kau pergi.”
Nusyirah menggeleng kepala, kali ni air mata dia dah berhenti. Dia tarik nafas panjang, cuba kuatkan diri.
“Kalau macam tu, aku yang akan pergi. Aku tak peduli kau nak lepaskan aku atau tak, tapi aku takkan biarkan diri aku terus terseksa kat sini.”
Dengan itu, Nusyirah berpaling, langkah kaki dia yakin walaupun hati dia bergetar hebat. Fatteh hanya mampu tengok, kali ni dia yang terkedu. Entah kenapa, hati dia rasa berat tiba-tiba. Tapi dia tetap berlagak tegar, tetap cuba pertahankan ego yang selama ni dia bina.
“Pergi lah kalau kau berani, Syirah!” jerit Fatteh, tapi suara dia kedengaran lemah.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...