Irdina melangkah kemenuju meja pembantu Fatteh, langkahnya tegas dan memancarkan aura tidak terkalahkan. Seperti biasa, tatapan setiap orang di pejabat tertumpu padanya. Bukan kerana mereka mengaguminya, tetapi kerana ada sesuatu tentang dirinya yang membuatkan orang lain tidak senang. Aura sombong dan kedegilannya seringkali membuatkan suasana di pejabat terasa tegang apabila dia muncul.
Sewaktu dia tiba di meja Sarah, pembantu Fatteh, Irdina tidak menunggu lama untuk bertanya, nada suaranya jelas menunjukkan ketidakpuasan hati. "Sarah, mana Fatteh? Kenapa dia tak masuk kerja lagi hari ni?" Matanya yang tajam merenung Sarah, seolah-olah menuntut jawapan segera.
Sarah, yang sudah terbiasa dengan cara Irdina, mengangkat bahu perlahan sambil melemparkan senyum nipis. "Saya tak tahu, Dina. Dia tak bagi tahu apa-apa pun."
Tatapan tidak puas hati Irdina semakin mendalam. "Takkan you tak tahu langsung? You kan pembantu dia. You kena ambil tahu."
Sarah menahan nafas sejenak, cuba mengekalkan profesionalismenya meskipun dalam hati dia merasa sedikit terganggu dengan cara Irdina yang selalu merendahkan orang lain. "Betul, saya tak tahu. Dina, saya ni pembantu di pejabat, bukan isteri dia. Manalah saya tahu kenapa Encik Fatteh tak datang. Kalau ada apa-apa, saya pasti dah maklumkan."
Irdina memandang Sarah dengan mata yang lebih tajam, terasa terhina dengan sindiran halus tersebut. Namun, dia cuba mengawal ekspresi wajahnya. Di dalam dirinya, amarah mula membuak, tapi dia menahan diri daripada bertindak di luar kawalan.
"Kalau you tak tahu, tak payah cakap macam tu. Jangan ingat i tak perasan sindiran you tadi," ujar Irdina, nada suaranya dingin sambil mengangkat sedikit keningnya, memberi isyarat bahawa dia tidak senang.
Sarah sekali lagi hanya tersenyum nipis, enggan menambah api pada situasi yang sudah memanas. "Saya tak maksudkan apa-apa, Irdina. Saya cuma buat kerja saya. Kalau ada berita pasal Encik Fatteh, saya akan bagi tahu."
Irdina mendengus kecil sebelum berpaling dan melangkah pergi dengan langkah yang tetap angkuh. Namun, bisikan-bisikan halus di sekeliling pejabat membuatkan dia merasa tidak selesa. Dia tahu pekerja-pekerja lain tidak menyukainya. Sifat sombongnya sering kali dijadikan bahan perbualan di belakangnya, namun itu semua tidak penting baginya. Apa yang lebih penting adalah Fatteh.
"Perempuan-perempuan ni semua cemburu," bisik Irdina kepada dirinya sendiri, cuba meyakinkan hatinya yang resah. "Fatteh akan perasan juga nanti siapa yang layak untuk dia."
Dia terus berjalan kembali ke mejanya, tetapi fikiran dan hatinya tidak tenang. "Kenapa dia tak masuk lagi ni? Geram lah," bisiknya perlahan, walaupun dia tahu itu bukan perasaan yang ingin dia tunjukkan kepada sesiapa. Baginya, menunjukkan kelemahan adalah tanda kekalahan, dan dia tidak pernah membiarkan dirinya kelihatan lemah di hadapan orang lain.
Di meja kerjanya, Irdina termenung, jari-jemarinya bermain di atas papan kekunci tanpa sebarang niat untuk menaip. Fikirannya hanya dipenuhi oleh bayangan Fatteh lelaki yang tidak pernah dia dapat kuasai seperti lelaki-lelaki lain. Setiap kali bersama Fatteh, ada sesuatu dalam dirinya yang goyah. Lelaki itu bukan sahaja misteri, tetapi juga satu-satunya yang tidak tunduk kepada kehendaknya.
"Kenapa dia tak datang hari ini?" Pertanyaan itu terus berlegar dalam fikirannya, mencetuskan keresahan yang tidak pernah dirasakannya sebelum ini. Fatteh mungkin satu-satunya lelaki yang membuatkan dia merasa tidak selamat, dan itu mengganggu egonya yang tinggi.
___________________________________
Sesampai di rumah, Fatteh keluar dari kereta dengan langkah pantas, tanpa menoleh ke belakang dan tidak menunggu Nusyirah. Bunyi pintu kereta yang ditutup dengan kuat mengejutkan Nusyirah.
Dia kekal duduk seketika, matanya terarah kepada Fatteh yang melangkah laju ke dalam rumah. Hati Nusyirah berdebar kencang, memikirkan apa yang akan berlaku seterusnya.
Dengan tangan yang sedikit menggigil, Nusyirah membuka pintu kereta dan melangkah keluar. Kakinya terasa berat, namun dia terpaksa melangkah masuk ke rumah, walaupun sudah tahu bahawa suasana di dalam akan jauh lebih sukar untuk dihadapi.
Sebaik sahaja memasuki ruang tamu, Nusyirah melihat Fatteh berdiri dengan wajah yang penuh kekecewaan. Dia bersandar di dinding, lengan dilipat, matanya terarah kepada Nusyirah. Nafasnya terasa tersekat melihat renungan tajam itu.
"Abang... abang tak pergi kerja ke hari ni?" tanya Nusyirah dengan suara yang bergetar, cuba mengurangkan ketegangan yang semakin menyesakkan udara di antara mereka.
Fatteh memandangnya dengan senyuman sinis di bibir, tetapi matanya jelas menunjukkan kemarahan yang terpendam. Senyuman itu tidak membawa sebarang rasa lega, malah menambahkan lagi rasa takut yang menular dalam hati Nusyirah.
"Tak," jawab Fatteh pendek, suaranya dingin dan tajam.
Dia melangkah menghampiri Nusyirah dengan perlahan, setiap langkahnya membuatkan Nusyirah semakin cemas. Nusyirah cuba mengatur nafasnya yang mula tidak menentu, tetapi perasaan bimbang yang makin menyesak dada sukar untuk dikawal. Dia tahu Fatteh tidak akan berhenti di situ.
Tanpa sebarang amaran, Fatteh tiba-tiba menarik tangan Nusyirah dengan kasar, membuatkan Nusyirah tersentak. Tangannya digenggam kuat hingga dia rasa pergelangan tangannya mula sakit.
"Abang, sakit...," rintih Nusyirah, cuba melepaskan diri dari genggaman itu.
Namun, Fatteh langsung tidak mempedulikan rintihan Nusyirah. Dengan wajah yang penuh kemarahan, Fatteh melepaskan satu tamparan kuat ke pipi Nusyirah. Tamparan itu membuatkan dia hampir terjatuh, tubuhnya bergoyang sedikit ke belakang. Nusyirah memegang pipinya yang kini mula terasa panas, air mata yang cuba ditahan sejak tadi mula bergenang di kelopak matanya.
Fatteh memandangnya dengan dingin, suaranya rendah tetapi penuh ancaman. "Aku tak suka kau berhubungan dengan mana mana lelaki selain aku, aku tak suka bila kau jumpa lelaki lain, lepas ni jangan harap kau dapat keluar rumah tanpa aku and aku akan kawal kau sepenuhnya?"
Nusyirah tidak mampu berkata apa-apa. Dia hanya berdiri di situ, menundukkan kepala dengan pipi yang masih pedih akibat tamparan tadi. Hatinya menangis, tetapi dia tahu jika dia bersuara atau membalas, keadaan akan menjadi lebih buruk.
Fatteh melangkah lebih dekat lagi, mencengkam dagu Nusyirah dengan kasar. "Aku dah sabar dari dalam kereta tadi. Kau ingat aku bodoh ke? Kau ingat aku tak nampak apa yang kau buat? Jangan ingat aku ni baik sangat. Aku dah warning kau, jangan buat hal lagi. Kau ingat kau siapa? Kau ingat kau boleh buat aku malu? Aku tak akan biarkan kau buat apa yang kau suka. Aku suami kau, faham? " bisiknya dengan nada yang penuh ugutan.
Nusyirah hanya mengangguk perlahan, air mata mula mengalir di pipinya. Dia terlalu takut untuk bersuara, bimbang kata-katanya akan mengundang lebih banyak kemarahan daripada Fatteh.
"Bagus," kata Fatteh sambil melepaskan rambutnya dengan kasar. "Jangan sesekali cuba buat benda yang boleh buat aku hilang sabar lagi, faham? Kau ingat kau siapa? Jangan cuba cabar aku."
Nusyirah mengangguk lagi, menahan tangis yang semakin memuncak. Dia tahu bahawa dia tidak mempunyai pilihan lain selain mengikut kata-kata Fatteh.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...