Bab 14

34 4 0
                                    

Nusyirah terbaring di atas katilnya, memandang siling bilik dengan mata yang masih berair. Suasana sepi malam itu seakan menghimpit dadanya, memaksa dirinya berhadapan dengan kesakitan yang menyesakkan jiwa. Dia mengeluh perlahan, cuba untuk menahan air mata yang tidak henti-henti mengalir. Telefon di sebelah bantal diambilnya perlahan, dan tanpa sedar, dia mencari satu-satunya nombor yang selalu membuatnya tenang - Mama.

Namun, panggilan itu tidak akan pernah bersambut lagi. Tiada lagi suara lembut yang akan menyahutnya dengan penuh kasih sayang, tiada lagi nasihat yang akan menenangkan hatinya yang terluka. Sejak pemergian ibunya, hidup Nusyirah terasa kosong, seakan hilang arah.

“Mama...” bisiknya perlahan, air mata mula kembali bergenang. “Kenapa Mama tinggalkan Syirah? Syirah tak kuat, Ma. Syirah tak tahu macam mana nak hadapi semua ni.”

Dia menggigit bibir, menahan rasa sakit di dalam dadanya yang semakin kuat. Mama selalu menjadi tempat dia meluahkan segala-galanya, menjadi pendengar setia setiap kali hatinya terluka. Tapi sekarang, dia keseorangan. Rasa kehilangan itu datang kembali, menghentak dirinya seperti ombak besar yang sukar dibendung.

“Mama, Syirah rindu Mama...” esaknya perlahan, tangan menggenggam erat telefon yang berada di tangannya. “Kalau Mama ada, mesti Mama boleh bagi Syirah kekuatan, kan? Mama mesti tahu macam mana nak buat Syirah rasa lebih baik.”

Dia teresak-esak, memeluk telefon itu erat-erat seakan-akan itu adalah pengganti tubuh ibunya. Rindu pada belaian dan suara lembut itu menggamit jiwanya. Betapa dia ingin kembali ke masa lalu, ke saat-saat dia masih dapat mencium tangan dan pipi ibunya, mendengar suara ibunya yang menenangkan setiap kali dia berasa sedih.

“Mama, Syirah tak tahu nak buat apa lagi,” katanya lagi di antara tangis yang tidak berkesudahan. “Syirah penat. Syirah penat sangat. Kenapa semua ni jadi kat Syirah? Kenapa Syirah kena lalui semua ni?”

Dia menekup wajahnya dengan kedua-dua belah tangan, membiarkan tangisannya pecah tanpa sekatan. Setiap bait kata-kata Fatteh tadi terngiang-ngiang di telinganya, membuatkan hatinya terasa semakin sakit. Dia tidak tahu sampai bila dia mampu bertahan. Fatteh mungkin tidak sedar, tetapi Nusyirah sudah terlalu penat dengan segala rasa kecewa yang menekan jiwa.

“Mama, doakan Syirah kuat, Ma. Syirah tak tahu kalau Syirah mampu bertahan lagi...” Nusyirah mengesat air matanya yang tidak berhenti mengalir. Dia tahu dia perlu bangkit, dia perlu kuat. Untuk dirinya sendiri, dan untuk janji-janji yang dia buat kepada Mama sebelum ibunya pergi.

Dia menutup matanya perlahan-lahan, menarik nafas dalam-dalam. Walaupun hatinya masih terluka, walaupun airmatanya masih menitis, dia perlu bangun. Dia perlu teruskan hidup, seperti yang Mama selalu ingatkan padanya.

“Syirah janji, Syirah akan kuat, Ma,” bisiknya perlahan, seakan-akan berjanji pada diri sendiri. “Syirah takkan sia-siakan nasihat Mama. Syirah akan cuba bangkit semula, walau apa pun yang terjadi.”

Walaupun rasa sakit itu masih menyelubungi hatinya, dia tahu dia perlu cuba. Dia perlu bangkit dari kekecewaan ini, walaupun ia tidak mudah. Mama pasti tidak mahu melihatnya terus-terusan tenggelam dalam kesedihan. Nusyirah tahu, ini bukan pengakhirannya. Dia akan bangkit, dan dia akan buktikan yang dia mampu melaluinya. Sebab dia adalah anak Mama, dan Mama sudah ajarkan dia untuk menjadi kuat, walaupun ketika semua terasa mustahil.

𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃Where stories live. Discover now