Bab 12

64 6 0
                                    

Fatteh berdiri di hadapan pintu bilik dengan nafas yang berat. Dia memerhatikan Nusyirah yang sedang makan nasi lemak dengan perlahan, seolah-olah memaksa diri untuk menelan setiap suapan. Timbul rasa bersalah di hatinya apabila melihat wajah pucat isterinya. Dia tahu dia sudah keterlaluan. Semalam dia hilang kawalan, membiarkan amarah menguasai dirinya sehingga tidak sedar yang dia telah menyakiti Nusyirah lebih daripada yang sepatutnya. Namun, untuk benar-benar mengakui kesilapannya? Itu satu perkara yang sukar.

Dengan langkah berat, dia menghampiri Nusyirah yang kaku memegang sudu. Dia duduk di sebelah isterinya, memandang wajah yang penuh luka itu. Walau dalam dirinya ada rasa sesal, egonya masih tinggi. Dia tidak mahu nampak lemah. Tidak mahu nampak seperti suami yang gagal.

“Nusyirah,” dia memanggil dengan suara rendah. Dia cuba mencari kata-kata yang sesuai, tapi setiap perkataan terasa begitu janggal. “Kau... kau rasa sakit kat mana-mana?”

Nusyirah hanya memandang lantai, tidak memberi sebarang respon. Air mukanya kosong, seolah-olah tidak mahu berurusan dengan lelaki di sebelahnya. Fatteh mengerutkan dahi, sedikit terganggu dengan sikap dingin isterinya.

“Nusyirah, aku tanya ni,” suaranya kedengaran lebih tegas. Dia tidak suka diabaikan, lebih-lebih lagi oleh Nusyirah. “Aku tahu aku salah, tapi kau tak boleh buat bodoh je. Aku dah cuba minta maaf, kan?”

Nusyirah mengangkat kepalanya, mata masih merah dan basah. Ada tangisan yang tertahan di situ, tapi dia enggan menumpahkannya di depan Fatteh. “Senang je kan jadi awak? Awak buat salah, awak minta maaf, lepas tu semua selesai?”

Fatteh terasa hatinya ditusuk mendengar soalan itu. Namun, dia masih tidak mahu mengalah. Dia menekan perasaan bersalah yang cuba meresap masuk. “Apa lagi kau nak aku buat, ha? Aku dah cakap aku minta maaf. Kau ingat senang ke aku nak mengaku salah ni?”

Nusyirah menggeleng perlahan. “Awak rasa susah sebab ego awak tu terlalu tinggi, Fatteh. Kalau awak betul-betul ikhlas, awak takkan cakap macam ni.”

Fatteh terkedu, namun dia pantas menyembunyikan rasa terkilannya. “Ego?” dia mengulang, nadanya sinis. “Aku ni suami kau, Nusyirah. Kalau aku tak ada ego, macam mana aku nak jaga kau, nak jaga rumah tangga kita ni?”

Nusyirah mengangkat wajahnya, memandang Fatteh dengan mata yang tajam. “Kalau macam ni awak ‘jaga’ saya, baik saya tak payah ada suami. Semalam awak buat saya macam saya ni tak ada harga diri, Fatteh. Awak layan saya macam patung yang tak bernyawa!”

Fatteh mengerutkan dahi, merengus keras. “Aku tengah marah waktu tu, Syirah! Aku...”

“Apa?” potong Nusyirah. “Marah? Sebab marah awak pukul saya, rogol saya? Itu alasan awak? Saya dah tak kisah dengan syarat awak. Kalau awak nak saya jadi isteri yang awak nak, kenapa awak tak cuba jadi suami yang saya nak?”

Kata-kata itu membuatkan Fatteh terdiam. Tidak pernah ada orang yang berani bercakap dengannya seperti ini. Tapi Nusyirah… dia berani. Dia tahu ini kerana isterinya masih punya harapan yang Fatteh akan berubah. Namun, Fatteh sendiri masih enggan melepaskan egonya.

“Aku... aku cuma tak nak kau tinggalkan aku, Nusyirah,” katanya perlahan, cuba menahan rasa takut yang mula menguasai dirinya. “Aku tahu aku tak sempurna. Aku tahu aku ada banyak buat salah. Tapi aku buat semua ni sebab aku sayangkan kau.”

Nusyirah memalingkan wajah, enggan mendengar alasan Fatteh. Dia sudah muak. “Cinta bukan macam ni, Fatteh. Kalau awak sayangkan saya, awak takkan sakiti saya macam ni.”

“Aku lelaki, Nusyirah!” Fatteh menegaskan. “Aku ada tanggungjawab untuk pastikan rumah tangga kita ni berjaya! Kau kena faham aku ada hak sebagai suami.”

Nusyirah menarik nafas panjang, cuba menahan air mata yang mahu tumpah lagi. “Hak awak tak bagi awak izin untuk layan saya macam ni. Kalau awak betul-betul sayangkan saya, awak akan hormat saya.”

Kata-kata Nusyirah itu bagaikan tamparan kuat kepada Fatteh. Dia mahu melawan, mahu mempertahankan diri, tetapi semakin dia cuba, semakin jelas kesalahannya. Dia tahu dia salah. Dia tahu, tapi mengakuinya? Itu terlalu sukar untuknya.

“Aku janji aku akan cuba berubah,” akhirnya dia berkata, suaranya hampir berbisik. Dia tahu itu mungkin tak cukup untuk Nusyirah, tapi itu sahaja yang dia mampu tawarkan sekarang. “Aku janji aku takkan ulang lagi benda-benda bodoh tu.”

Nusyirah memandang Fatteh dengan tatapan sayu. “Saya dah dengar janji awak berkali-kali, Fatteh. Tapi setiap kali awak mungkir. Saya... saya dah penat.”

Fatteh menggenggam penumbuknya, menahan perasaan yang bergolak. Egonya masih menjerit, enggan dia merendah diri lebih lagi. “Aku tak sempurna, Syirah. Tapi aku takkan biarkan orang lain ambil kau dari aku. Aku takkan benarkan!”

Nusyirah hanya menggeleng perlahan. Dia bangkit dari duduknya, meninggalkan nasi lemak yang belum habis dimakan. Tanpa sepatah kata, dia berjalan masuk ke dalam bilik, meninggalkan Fatteh yang masih terpaku di situ, terbelenggu dengan egonya yang tidak mahu tunduk.

𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃Where stories live. Discover now