Fatteh melepaskan Nusyirah dengan kasar. Udara di ruang tamu terasa berat, dipenuhi dengan amarah yang belum reda. Tiba-tiba, bunyi siren polis memecah keheningan, membuatkan Fatteh tersentak. Dia berpaling ke arah bunyi itu, wajahnya pucat pasi.
"Apa ni? Kau buat apa, Nusyirah?" tanyanya, nada suaranya bergetar, kehilangan keyakinan yang selama ini dia tunjukkan.
Nusyirah terdiam, matanya bertemu dengan pandangan Fatteh. Dia tahu dia tidak perlu menjelaskan apa-apa. Keputusannya sudah dibuat.
Pintu rumah diketuk dengan kuat. Beberapa anggota polis memasuki rumah dengan langkah tegas. "Tengku Muhammad Fatteh, kami ada arahan untuk menangkap anda atas tuduhan penderaan," kata seorang pegawai polis, suaranya bergema di ruang tamu yang sunyi itu.
Fatteh tercengang. Dia tidak percaya dengan apa yang berlaku. "Apa ni? Kenapa? Saya tak tahu apa-apa!" dia meronta, namun pegawai polis itu tidak terpengaruh.
"Kami ada laporan yang cukup. Sila ikut kami." Fatteh terdiam, pandangannya berpindah-pindah antara anggota polis.
Nusyirah hanya mampu melihat, rasa lega dan takut bercampur aduk dalam hatinya.
Ketika Fatteh dibawa keluar, dia memandang Nusyirah dengan penuh kemarahan dan rasa pengkhianatan. "Kau akan menyesal, Nusyirah!" teriaknya sebelum dia ditarik pergi.
Nusyirah menghela nafas, merasakan beban yang berat hilang dari bahunya. "Tak lagi," bisiknya perlahan, bertekad untuk memulakan hidup baru tanpa bayangan Fatteh.
Tiba-tiba, Nadia, muncul di luar rumah. Nusyirah mengadu kepada Nadia yang Fatteh menderaan dari segi mental dan fizikal, dan dia telah membantu Nusyirah membuat laporan polis.
"Nusyirah, aku ada dekat sini lepas ni kau dah tak perlu menangis," kata Nadia, matanya berkaca-kaca melihat keadaan sahabatnya.
Nusyirah memeluk Nadia erat. "Terima kasih, Nadia. Aku tak tahu nak buat apa tanpa kau."
Nadia mengusap belakang Nusyirah dengan lembut. "Kita akan lalui ini bersama-sama," kata Nadia.
"Jumpa dekat mahkamah Tengku," bisik Nadia, matanya memancarkan tekad yang kuat.
Nusyirah tarik nafas dalam-dalam, otaknya berpusing fikir langkah seterusnya. Sambil melihat kereta polis yang semakin jauh satu perkara masih bermain dalam fikirannya, ummi.
"Nadia," Nusyirah bersuara lembut. "Macam mana aku nak beritahu ummi tentang semua ni? Dia mungkin akan marah atau tak percaya dengan aku."
Nadia geleng kepala. "Syirah, kita perlu berterus-terang. Ini kebenaran tentang yang kau hadapi selama ni kalau ummi tak nak percaya pun kita tak boleh buat apa."
Nusyirah memandang Nadia, hatinya berdebar. "Tapi aku tak nak ummi berpihak pada Fatteh."
Nadia pegang bahu Nusyirah. "Beritahu dia semua. Cerita tentang semua yang kau alami. Mungkin ummi akan faham kalau dia tahu betapa banyak yang kau lalui."
Nusyirah mengangguk perlahan. "Baiklah. Kita pergi sekarang."
Mereka berdua berjalan menuju ke rumah ummi. Setiap langkah terasa berat, tetapi ada harapan baru dalam diri Nusyirah. Sampai di depan pintu, Nusyirah berhenti sekejap, jantungnya berdegup kencang. "Nadia, macam mana kalau ummi tak percayakan aku...?"
Nadia senyum. " Tak payah fikir syirah."
Nusyirah angguk, dan mereka ketuk pintu. Setelah beberapa saat, pintu dibuka, revealing ummi yang terkejut melihat mereka.
"Nusyirah? Nadia? Apa kamu berdua buat sini mana fatteh?" tanya Puan Arafah.
Nusyirah pandang Puan Arafah, rasa kasih dan bersalah bercampur. "Ummi, syirah perlu bercakap dengan ummi tentang Fatteh... tentang apa yang terjadi di antara kami."
Puan Arafah memandang Nusyirah dengan penuh perhatian. "Syirah, kenapa ni? Apa yang berlaku?"
Nusyirah teragak-agak. "Sebenarnya selama kitorang kahwin.. Fatteh dera syirah..dia pukul syirah dia..r..rogol syirah ummi." Kata Nusyirah sambil menahan air mata.
Wajah Puan Arafah berubah dari ingin tahu kepada terkejut. "Apa? Tak mungkin. Fatteh tak mungkin buat benda macam tu."
Nusyirah kumpul keberanian. "Syirah tahu ummi susah nak percaya tapi syirah dah buat laporan polis tentang apa yang berlaku dan Fatteh telah ditangkap."
Puan Arafah terdiam, tak mampu berkata-kata. Nadia ambil peluang untuk sokong Nusyirah. "Puan, benda yang Nusyirah cakap tu betul."
Puan Arafah melihat Nusyirah, matanya penuh keraguan tetapi juga sayang. "Syirah... kamu betul? Fatteh... dia...?"
Nusyirah angguk, matanya penuh ketulusan. "Syirah tak nak memisahkan ummi dengan fatteh, tapi ni untuk keselamatan syirah jugak, syirah dah tak sanggup kena pukul lagi."Puan Arafah terdiam, wajahnya jelas menunjukkan kekeliruan dan kesakitan. Tangannya menggenggam erat kerusi di sebelahnya, cuba mencari sokongan. Pandangan matanya bergelut antara rasa tak percaya dan naluri keibuan terhadap anaknya, Fatteh.
"Nusyirah..." suara Puan Arafah perlahan, hampir berbisik, "Kenapa kamu tak cakap dari awal? Kenapa kamu biarkan semua ni berlarutan?"
Air mata mulai mengalir di pipi Nusyirah. "Syirah takut, ummi. Syirah tak tahu macam mana nak beritahu ummi. Setiap kali syirah cuba, Fatteh akan ugut syirah. Dia buat syirah rasa seperti ini semua salah syirah."
Nadia, yang berada di sisi Nusyirah, menggenggam erat tangan sahabatnya, memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi. "Puan, Nusyirah dah cuba banyak kali untuk bertahan. Tapi sekarang dia perlukan ummi. Dia perlukan seseorang yang boleh faham apa yang dia lalui."
Puan Arafah menarik nafas panjang, lalu mengeluh. "Ummi tak sangka... Fatteh... anak ummi..." Dia menyeka air mata yang mulai tumpah di wajahnya, hatinya bergelut antara kasih sayang kepada anaknya dan rasa hancur mengetahui perlakuan kejam Fatteh terhadap menantunya.
"Ummi, syirah tak minta ummi untuk benci dia. Syirah cuma nak ummi tahu kebenaran. Dan sekarang... syirah hanya nak hidup dengan lebih baik...," ujar Nusyirah, suaranya tersekat-sekat menahan emosi.
Puan Arafah mengangguk perlahan. "Ummitak boleh janji apa-apa, Syirah... Tapi ummi akan cuba faham. Fatteh tetap anak ummi, dan kamu pula menantu ummi. Ummi tak akan berpihak pada sesiapa, tapi ummi janji, ummi akan dengar dan cuba fahami apa yang berlaku."
Nusyirah melepaskan nafas lega, walaupun masih ada kekeliruan di mata Puan Arafah, sekurang-kurangnya kini dia tahu umminya akan mendengar. "Terima kasih, ummi," bisik Nusyirah.
Nadia tersenyum tipis melihat Nusyirah mulai mendapat kekuatan semula. "Kau tak perlu risau lagi, Syirah. Apa pun yang berlaku, kita akan hadapi bersama."
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...