Dua hari selepas kejadian malam itu, Nusyirah masih merasakan kesakitan di dadanya. Lebam-lebam yang menghiasi tubuhnya mungkin tidak akan hilang dalam masa terdekat. Namun, dia tetap berusaha untuk bangun dan meneruskan hari-hari seperti biasa. Setiap langkahnya adalah satu pengorbanan, setiap senyumannya adalah penipuan kepada diri sendiri dan dunia di luar.
Suara deringan telefon memecah kesunyian rumah yang besar itu. Nusyirah tergesa-gesa menuju ke arah meja ruang tamu, menyapu air mata di pipinya sebelum menjawab.
"Hello?"
"Syirah?" Suara ibu mertuanya, Puan Arafah, kedengaran di hujung talian. "Kenapa lama tak datang rumah ummi? Fatteh tak nak bawa Syirah ke sini lagi ke?"
Nusyirah terdiam seketika. Dia tahu Fatteh tidak akan pernah membawanya ke mana-mana lagi tanpa alasan yang kuat. "Saya... sibuk sikit, ummi. Fatteh pun banyak kerja akhir-akhir ni."
"Hmm... nanti kalau ada masa, datanglah. Ummi risau Syirah senyap je. Tak sihat ke?"
Nusyirah tersenyum nipis, cuba mengawal nada suaranya agar tidak kelihatan gelisah. "Sihat, ummi. Insya-Allah, nanti saya datang."
Panggilan berakhir, dan Nusyirah kembali memandang ke luar tingkap. Dia teringin melarikan diri, tetapi dia tahu, itu hanyalah khayalan. Fatteh sentiasa memastikan dirinya terikat di dalam rumah, seperti burung dalam sangkar. Tiada kawan, tiada tempat mengadu.
Tiba-tiba pintu utama terbuka dengan kuat. Fatteh pulang. Suara kasut kulitnya bergema di sepanjang lorong, dan Nusyirah segera bangun, jantungnya berdegup kencang. Dia tahu, dia perlu bersedia untuk apa saja.
"Syirah!" panggil Fatteh dari ruang depan. Suaranya jelas memberi arahan, bukan panggilan penuh kasih sayang.
"Ya, bang," Nusyirah menjawab perlahan sambil berjalan menghampirinya.
Fatteh sedang berdiri di hadapan cermin, menanggalkan tali leher dengan kasar. Wajahnya mencerminkan ketegangan, dan Nusyirah tahu ini bukan masa yang sesuai untuk bertanya apa-apa.
"Kenapa lambat sangat?" Fatteh memandang Nusyirah dengan tajam melalui pantulan di cermin. "Aku panggil kau tadi, kau buat apa?"
"Saya... tengah kemas bilik tidur abang tadi," jawab Nusyirah, berbohong untuk mengelakkan kemarahan.
Fatteh menghempaskan tali lehernya ke lantai. "Kemas bilik tidur? Bilik tu tak pernah kemas pun, kan? Asyik sama je, tak ada perubahan!"
Nusyirah menundukkan kepala, telinganya berdering akibat suara Fatteh yang semakin naik. Dia tahu jawapannya tidak akan pernah cukup baik. Setiap hari, dia menghadapi kemarahan Fatteh yang tidak pernah berasas.
"Kau ni memang tak guna, Nusyirah. Tengok diri kau!" Fatteh melangkah ke arahnya, mendekati dengan penuh ancaman. "Apa yang kau boleh buat dalam rumah ni? Masak tak pandai, kemas rumah tak pandai. Apa guna aku kahwin dengan kau?. Kalau bukan sebab ummi aku nak sangat menantu kan kau aku tak kan kahwin dengan kau menyusahkan.!"
Nusyirah kaku di tempatnya. Air mata mula mengalir perlahan-lahan, tapi dia cuba menahannya. Dia tahu jika dia menangis di hadapan Fatteh, itu hanya akan mengundang lebih banyak kemarahan.
"Diam! Jangan menangis depan aku!" Fatteh menengking, tangannya yang besar menghayun ke arah Nusyirah, menampar pipinya dengan kuat. Nusyirah terjatuh ke lantai, terhuyung-hayang dari kesan tamparan itu.
"Saya... minta maaf, bang," bisiknya, teresak-esak.
Fatteh memandangnya dengan jijik, lalu menggeleng. "Kau ni tak pernah belajar, kan? Selalu buat benda yang aku tak suka. Sampai bila kau nak buat aku marah?!"
Dia membongkok, meraih rambut Nusyirah dan menariknya ke atas, memaksa Nusyirah untuk bangun walaupun seluruh tubuhnya terasa lemah.
"Aku tanya, sampai bila?!"
"Saya... saya akan berubah, bang. Tolong jangan marah lagi."
"Terlambat!" Fatteh melepaskan Nusyirah dengan satu tolakan kuat. Tubuhnya terhentak ke lantai sekali lagi. "Aku bosan dengan kau. Setiap kali aku balik, tengok muka kau, aku jadi menyampah. Macam patung tak ada nyawa."
Nusyirah cuba bangun semula, tubuhnya terasa sakit. Namun, dia tahu jika dia tidak bergerak, Fatteh mungkin akan buat sesuatu yang lebih buruk. Setiap hari dalam rumah itu adalah ujian bagi hidupnya-ujian untuk terus bertahan.
"Nusyirah." Suara Fatteh menjadi lebih rendah, tetapi lebih menyeramkan. "Aku bagi kau masa sebulan. Kalau kau tak berubah jadi isteri yang aku nak, kau akan tahu akibatnya."
Nusyirah memandangnya dengan air mata yang mengalir, tetapi dia tidak mampu berkata apa-apa. Di sebalik segala penderitaan ini, dia masih terikat dengan janji-janji yang dia buat sebagai isteri. Tetapi janji-janji itu semakin hari semakin sukar untuk dipenuhi.
Fatteh berdiri, merapikan pakaian dan berjalan keluar dari bilik tanpa menoleh lagi. Pintu bilik tertutup dengan dentuman kuat, meninggalkan Nusyirah terkapar di lantai. Seluruh tubuhnya bergetar dalam kesakitan, tetapi hatinya lebih terluka.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...