Fatteh tergamam melihat Nusyirah berlalu pergi. Hatinya berkecamuk. Perasaannya bercelaru, antara mahu mengejar dan memeluk Nusyirah atau hanya terus duduk di situ dengan ego yang semakin mencengkam jiwa. Dia tahu dia sudah melampaui batas, tetapi untuk benar-benar merendahkan diri di depan wanita itu? Hatinya masih enggan.
“Syirah!” jeritnya sambil bangun dan melangkah pantas ke arah pintu bilik yang telah tertutup rapat. Dia mengetuk pintu dengan kuat, namun tidak ada sebarang respon dari dalam. “Nusyirah, buka pintu ni!”
Dia mendengar tangisan perlahan di sebalik pintu itu. Tangisan yang menusuk hatinya, membuatkan dia rasa seperti penjahat paling keji. Tapi, dia tidak tahu bagaimana mahu memulakan langkah pertama untuk memperbaiki keadaan ini. Fatteh memejamkan mata seketika, menggenggam tombol pintu dengan erat.
“Syirah, aku tahu aku salah. Aku tahu aku dah lukakan hati kau,” suaranya masih keras, tapi ada nada buntu di situ. “Tapi aku buat semua ni sebab aku tak nak kau tinggalkan aku. Aku tak nak kehilangan kau!”
Masih tiada jawapan. Hanya suara tangisan yang semakin kuat. Fatteh merengus, rasa geram mula menguasai dirinya. Dia tidak biasa berhadapan dengan situasi seperti ini. Dalam hidupnya, dia sentiasa dapat apa yang dia mahukan. Tetapi dengan Nusyirah, semuanya berbeza.
“Aku tahu kau dengar aku, Syirah!” jeritnya lagi, lebih keras kali ini. “Kau jangan buat aku macam ni. Aku tak boleh hilang kau, faham tak?!”
Dia menendang pintu dengan marah, namun tetap tidak mendapat sebarang respon. Hatinya semakin panas, perasaannya bercampur baur antara sedih dan marah. Dia tahu dia sudah keterlaluan, tetapi dia tidak dapat menerima hakikat yang Nusyirah mula menjauhkan diri daripadanya.
“Buka pintu ni, Nusyirah!” Dia menendang pintu itu lagi, kali ini lebih kuat sehingga pintu itu bergegar. Namun, pintu tetap terkunci. Ego Fatteh semakin tercabar, namun dia tahu ini bukan caranya. Dia perlu kawal dirinya, dia perlu berfikir dengan waras.
“Aku... aku minta maaf, okay?” katanya perlahan, menahan perasaan yang semakin berkecamuk. “Aku tak patut buat macam tu kat kau. Aku tak patut lepaskan kemarahan aku pada kau. Aku janji aku takkan ulang lagi.”
Dia mengharapkan pintu itu terbuka, mengharapkan Nusyirah memberi peluang kedua padanya. Namun, setelah beberapa saat, masih tiada sebarang reaksi. Dia mengetuk pintu itu lagi, kali ini lebih perlahan. “Syirah...”
Akhirnya, pintu itu dibuka sedikit. Hanya cukup untuk menampakkan wajah Nusyirah yang basah dengan air mata. Wajah yang penuh dengan kesakitan, kesedihan, dan kekecewaan. Fatteh rasa seperti seluruh dunianya runtuh melihat keadaan itu.
“Apa yang awak nak sebenarnya, Fatteh?” tanya Nusyirah perlahan. Suaranya serak, namun masih jelas. “Awak nak saya jadi isteri yang macam mana? Saya dah cuba berubah, saya dah cuba jadi isteri yang awak nak. Tapi kenapa awak tetap layan saya macam ni?”
Fatteh terdiam. Dia tidak tahu bagaimana mahu menjawab. Mulutnya terkunci, fikirannya buntu.
“Saya...” dia cuba bersuara, namun kata-katanya tersekat di kerongkong. Apa yang dia mahukan sebenarnya? Dia sendiri tidak tahu. Hanya rasa takut kehilangan Nusyirah yang menguasai dirinya, tapi kenapa dia tetap menyakiti wanita itu?
“Saya dah tak tahu apa lagi yang saya boleh buat untuk awak, Fatteh,” sambung Nusyirah, suaranya semakin lemah. “Saya dah cuba, tapi setiap kali saya cuba, awak tolak saya. Setiap kali saya cuba rapat dengan awak, awak jauhkan diri. Saya penat, Fatteh. Saya penat sangat.”
Fatteh menggenggam penumbuknya, cuba menahan perasaan yang bergolak di dalam dirinya. “Aku tak nak kau pergi, Syirah. Itu je yang aku tahu. Aku tak nak kehilangan kau.”
“Awak kata awak sayangkan saya, tapi awak tetap sakiti saya.” Air mata Nusyirah semakin laju mengalir. “Awak tak boleh layan saya macam ni, Fatteh. Saya bukan barang yang awak boleh buat sesuka hati.”
“Aku tahu!” jerit Fatteh, suaranya tertekan. “Aku tahu aku salah. Tapi aku... aku tak tahu macam mana nak betulkan semua ni.”
Nusyirah menarik nafas panjang, cuba menenangkan dirinya. “Kalau awak betul-betul nak berubah, awak kena buktikan. Bukan dengan kata-kata, tapi dengan perbuatan.”
Fatteh terdiam, merenung Nusyirah dengan mata yang penuh dengan penyesalan. “Aku akan cuba, Syirah. Aku akan cuba buktikan pada kau.”
Nusyirah hanya menggeleng perlahan, melepaskan nafas berat. “Saya dah tak tahu kalau saya masih boleh percaya awak lagi, Fatteh.”
Kata-kata itu bagaikan pisau yang menikam jantung Fatteh. Namun, dia tahu dia perlu terima. Dia telah menyakiti Nusyirah terlalu banyak kali. Tapi kali ini, dia akan pastikan dia berubah. Dia akan pastikan Nusyirah melihat yang dia betul-betul maksudkan kata-katanya.
“Aku akan buktikan,” katanya lagi, lebih tegas. “Aku akan buktikan yang aku boleh berubah.”
Nusyirah tidak menjawab. Dia hanya menutup pintu perlahan-lahan, meninggalkan Fatteh yang masih berdiri kaku di luar. Fatteh menggenggam penumbuknya erat-erat. Dia tahu ini bukan pengakhiran, ini adalah permulaan baru untuk dia memperbaiki semuanya. Dia akan pastikan Nusyirah kembali percaya padanya, walau apapun yang terjadi.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...