Bab 11

57 4 0
                                    

Fatteh memandu keretanya dengan laju, bibirnya mengetap geram. Makcik-makcik tu memang suka jaga tepi kain orang. Tapi dia tahu, lama-lama, mereka mesti akan bertanya lebih banyak soalan. Dia tak boleh biarkan orang lain mula syak yang bukan-bukan tentang apa yang berlaku dalam rumahnya. Apatah lagi tentang Nusyirah.

Kepalanya serabut, memikirkan apa yang perlu dibuat. Perempuan tu semakin menjadi-jadi. Sikit-sikit menjerit, menangis. Macam tak faham yang dirinya tak boleh lari ke mana-mana lagi. Bukannya dia tak pernah beri amaran. Tapi Nusyirah nampaknya tak gentar. Makin hari, makin berani melawan. Kalau bukan kerana umminya, dah lama dia buang perempuan tu dari hidup dia.

Setibanya di gerai nasi lemak kegemarannya, Fatteh keluar dari kereta dan terus menghampiri makcik yang menjual nasi lemak di situ. Bau nasi lemak yang baru siap dimasak menusuk ke hidungnya, seolah-olah cuba menenangkan hatinya yang bergelora.

"Nasi lemak satu, makcik. Bungkus," katanya ringkas, tanpa senyuman.

"Baiklah, nak lauk apa?" tanya Makcik nasi lemak itu sambil tangannya pantas menyenduk nasi.

"Tambah rendang ayam," jawab Fatteh, matanya melirik ke arah lauk-pauk di hadapannya.

"Berapa bungkus, Fatteh? Kamu sorang je nak makan ke?" tanya makcik itu lagi, mungkin cuba beramah mesra.

"Satu je, makcik. Saya sorang je makan," jawabnya cepat. Tidak mahu panjang cerita.

Selesai membayar, Fatteh kembali ke keretanya, duduk seketika di dalam sebelum menghidupkan enjin. Otaknya masih ligat memikirkan cara untuk mengawal Nusyirah. Jika dia terus membiarkan keadaan begini, lambat laun orang di sekitarnya pasti akan mengetahui sesuatu yang tidak kena.

"Kurung dia lagi?" Dia berfikir sendirian, cuba mencari jalan penyelesaian. Tapi kurung berapa lama pun, perempuan tu tetap akan buat hal bila dia keluar bekerja.

"Ah, lantaklah!" jeritnya sendiri, menumbuk stereng kereta dengan kuat. Dada terasa berombak menahan amarah yang membuak.

Dia memandu pulang dengan hati yang sarat dengan kemarahan. Kereta diparkir di halaman rumah, dan dia keluar dengan langkah tergesa-gesa. Suara makcik-makcik yang sedang membawang masih kedengaran dari rumah sebelah, tapi dia tak pedulikan. Dia terus masuk ke dalam rumah, menutup pintu dengan kuat.

Di dalam rumah, suasana sepi. Nusyirah tidak kelihatan di mana-mana. Fatteh mengetap bibir. Dia tahu Nusyirah pasti bersembunyi di dalam bilik, cuba menjauhkan diri darinya. Dia melangkah ke arah bilik yang dikunci, mengetuk pintu dengan kasar.

"Nusyirah!" panggilnya, suaranya penuh dengan amaran. Tiada sahutan dari dalam.

"Bukak pintu ni! Jangan buat aku marah!" Fatteh menambah, menendang pintu dengan kuat. Masih tiada sahutan.

"Jangan sampai aku pecahkan pintu ni, sayang!" nada suaranya sengaja disindirkan, penuh dengan kebencian. Dia dapat dengar esakan halus dari dalam, dan senyuman sinis terukir di wajahnya.

"Aku nak kau makan nasi lemak ni. Aku tak nak ada yang kata aku tak bagi kau makan. Bukak pintu ni sekarang, Nusyirah!" Fatteh menyandar pada pintu, menahan sabar yang makin menipis.

Terdengar bunyi kunci diputar perlahan. Pintu dibuka sedikit, dan wajah Nusyirah yang pucat terintai di sebalik celahan pintu.

Fatteh tersenyum puas. "Bagus. Dengar cakap aku macam ni. Nah, makan." Dia menghulurkan bungkusan nasi lemak, tapi Nusyirah hanya merenungnya tanpa reaksi.

"Aku tak lapar..." suara Nusyirah perlahan, seperti tercekik di kerongkong.

"Tak lapar? Jangan buat aku marah. Makan je!" suara Fatteh meninggi, wajahnya bertukar garang.

Tangan Nusyirah terketar-ketar menyambut bungkusan nasi lemak itu. "Aku tak boleh makan..."

"Aku cakap makan! Jangan buat hal!" Fatteh mengugut, matanya tajam memandang Nusyirah. Gadis itu terundur sedikit ke belakang, tubuhnya menggigil ketakutan.

"Aku tak nak tengok kau membazir. Kalau kau tak makan, aku akan pastikan kau rasa kesakitan yang kau tak pernah rasa sebelum ni. Faham?"

Nusyirah mengangguk perlahan, air matanya mengalir. Dia terpaksa menurut, kerana dia tahu apa yang Fatteh mampu lakukan jika dia enggan. Dengan tangan yang terketar-ketar, dia membuka bungkusan nasi lemak itu, menahan esak tangis yang semakin kuat.

Fatteh mengangkat wajahnya tinggi, senyuman puas terukir di bibir. "Bagus. Ingat, sayang, kau tak ada tempat nak lari. Selagi aku masih bernafas, kau akan jadi milik aku."

Dia meninggalkan Nusyirah dengan ketawa kecil, melangkah ke ruang tamu dengan hati yang sedikit tenang. Baginya, dia sudah menang. Nusyirah tak akan berani melawan lagi. Namun, jauh di sudut hatinya, dia tahu ketenangan ini tidak akan bertahan lama. Sebab Nusyirah bukan perempuan yang akan tunduk selama-lamanya.

𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃Where stories live. Discover now